Kanin iFokus

Kanin

Etikettkaninfotografering-tips-och-konstruktiv-kritik
Läst 1137 ggr
[Tilde]
0

Ta kort med blixt?

Är det ok att ta kort på kaninbebbarna med blixt? Bilderna blir ju så suddiga annars… Jag vet att de är blinda, men störs de av blixten eller är det ok? :)

ninor
2

Jag vet inte hur pass känsliga kaninungarna är, men eftersom jag är en riktig fotonörd så kliar det i varenda ådra i min kropp när någon vill ta kort med blixt. ;-) Det blir ett så hårt ljus så bilderna får en dålig kvalite. Jag skulle istället rekommendera att du har så mycket naturligt ljus som möjligt (solljus) och om det inte går, använder lampor. Vet inte vad du har för kamera, men på vissa går det att ställa in så bilderna inte blir så suddiga.

Någon annan kan säkert svara på hur pass känsliga kaninungarna är. Och om det funkar att fota med blixt, och du vill göra det, så sa du givetvis också göra det. Strunta i vad jag sa i så fall. ;-)

Zvintos
0

Gällande blixt så beror det nog lite på. Jag skulle inte rikta en blixt emot små kaninungar. Är det däremot en extern blixt som går att rikta ex upp i taket så är det en annan femma.

Instämmer dock med #1 att det bästa är att använda så mycket naturligt ljus som möjligt. Särskilt om man vill ha hjälp med Färgbestämning, då blixten gör att färgen kan se annorlunda ut.

[Tilde]
0

#1 Min kamera tar mycket bättre bilder med blixt än utan i dessa fall (de blir faktiskt väldigt bra om man inte är för nära motivet). Har ingen systemkamera tyvärr (eller sambon har, men jag vet inte riktigt hur den fungerar, haha)… Bilderna blir suddiga när ungarna rör sig, men med blixt blir de aldrig suddiga… Obestämd

Jag får höra om någon vet om det kan vara skadligt för ungarna på något sätt… Annars kan jag ta bilder med blixt imorgon. :) Förhoppningvis blir de inte lika suddiga som bilderna jag tog idag, haha

[Tilde]
0

#2 Hmm… Alltså jag skulle inte ta blixt på nära håll, utan tar en bit ifrån så det inte blir direkt i "ögonen" på dem så att säga. Men jag vet inte :/