Kanin iFokus

Kanin

Etikettsjukdomar
Läst 4451 ggr
Killen
5

kolik

I går natt fick min kanin kolik.

Vi var ute och försökte få henne att röra på sig hela natten samt gav cc.

I början ville hon inte gå alls, utan bara la sig platt ner, men tillslut kom vi på, om vi satte henne i mitten på gården, så sprang hon till en jättestor blomkruka (för att söka skydd), så vi tog fram henne och satte henne i mitten hela natten, så hon skulle röra på sig.

Vid 7 tiden åt hon iaf lite isbergssallad själv. Vid 10 tiden när jag var ute med henne, helt plötsligt låg det en bajskula, sen en hög, då blev jag glad.

Vi var iaf iväg till vet, hon kändes mjuk och fin i buken, röntgenbilderna visade att hon hade mat i magen och att gaserna var i tarmarna på väg ut.

Hon har inte bajsat något i buren, men var ute för en timme sedan och då bajsade hon en hel del iaf.

Hon äter lite hö nu också, men fortsätter lite med cc i säkerhets skull.

Prognosen värkar bra, så hoppas det går vägen.

kissmekate.blogg.se

Beatrice_Love_Kaniner
0

ååååh, :( Sånt är ju alldrig kul! Jag får panik när sånt händer!

/Hälsningar Bea och kaninerna

Uppfödning av rex hermelin

Killen
0

Nej det är inte kul, var nyss ute igen med henne, fick lysa med ficklampa för att kunna se om hon bajsade eller ej, men hon gjorde det, så bara hon börjar bajsa i buren snart

kissmekate.blogg.se

Fridaaaa
0

Hade en kanin när jag var liten, och den fick kolik och dog av det :(
Hoppas din klarar sig!

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

minaninar
0

Ville bara säga att isbergssallad är en av de saker som man tydligen inte ska ge till kanin. Tyvärr kan jag inte med säkerhet förklara varför (vissa säger något otydligt om för mkt vatten, andra säger att det innehåller något ämne som inte är bra, andra bara att det är helt värdelöst ur näringssynpunkt, vilket jag tror är skälet, men ej säker). Men både svenska och engelska sajter om kaniner och grönsaker är överens. Så det kan vara bra att veta. Morötter kan jag tipsa om är heller inte bra mer än som ev. godis nån gång ibland (typ nån gång i veckan max) och då bara någon slant (typ tiokronan, guldpengen). Det är mkt sockerrikt och innehåller inte den sorts fiber som kaniner behöver. Dåligt för mage och tänder med andra ord.Glad

Vad skönt att allt gick bra! Och vad bra att ni jobbade på att motionera kaninen!

Och att något som är bra ifall det är "kolik" dvs. gas i magen är att ha Minifomdroppar hemma. Kan köpas receptfritt på apoteket, de har det i kylen så du måste fråga i disken.

Killen
0

#4 okay Ska nu iaf gå och köpa paraffinolja eftersom hon fortfarande inte bajsar i buren, bara när vi går ut med henne. Och annanas jucies som ska vara bra.

kissmekate.blogg.se

minaninar
0

Oj, hmm.. nej vänta. Ge inte ananasjuice och paraffinolja?!

Har hon bajsat idag: ja. Hur såg bajsarna ut? Runda och fina? Eller?

Kolla igenom denna sida (titta mest på bilderna, texten kan du läsa om du vill.. ) är det några av bajsarna som beskriver de som din kanin gjorde när ni senast såg honom bajsa. Var det igår kväll vid 23-tiden du såg bajsar senast?

http://www.flickr.com/groups/bunnyloversunite/discuss/72157600299251247/

Alltså om ni röntgat, och magen är mjuk o fin, bajs o gas är på väg ut, då ska ni inte använda ananasjuice. Färsk ananas(-juice, då menar jag färsk direkt från frukten) har ett enzym, men det förstörs vid pasteuriseringen (vilket alla köpta juicer o konserver geomgått), alltså har det inte den effekt det ska. Dessutom: enzymet anses bryta ner hår etc. i en förstoppning (det är ej vetenskapligt tror jag, utan något som verkar vara så). Men ananasjuicen kan ni dricka själva istället. Så vitt jag kan förstå finns inte ens något sådant stopp utan saker är på väg ut.

Fortsätt att mata critical care regelbundet. Det är den bästa grejen att slänga pengarna på. Den hjälper också magen att komma igång. Gör den eventuellt lite vattnig så blir det mer vätska som kan tas upp av ev. hård avföring o göra den lättare att passera.

Fråga vet om verligen paraffin är bra i detta läge? Grejerna är på väg ut, det tar tid. Jag tror på critical care så mkt som möjligt, hur mkt ger ni per gång? Har ni en bra spruta? Tar kaninen emot?

Vatten (eller vattnig critical care)

Motion

Och fresta med vanligt hö, äter kaninen något hö för egen maskin så är det jättebra!

Om det är gas så är det Minifom man ska använda inte paraffin. Minifomen tar bort gasen. Om det är så att det är smärtsam gas så gör det att kaninen spänner sig och får svårare att släppa pluttar..

Håll kontakt med vetten, samt fråga vad ni ska göra om det inte blir bättre. Det är helg nu, fråga vad gör ni efter att er vets mottagningn stänger, vem ska ni kontakta i helgen, vilka tider är det som gäller? OSV.

Fråga också lite närmare om NÄR och OM paraffinoljan ska användas och i så fall vilken dos. Jag har hört att baksidan av att använda paraffinolja kan vara att den olja som lägger sig runt torkad avföring som blockerar gör att det hindrar vatten från att tränga in i blockeringen och lösa upp det hårda, torra bajset. Så det ska användas med försiktighet.

Lycka till iaf.Skrattande

Om hon bajsar när ni går ut med henne så är det bra.. då är det bara en tidsfråga innan hon bajsar i buren. Ge inte saker då som stör magens balans igen. Fortsätt med critical care. Kolla bajsfotona jag postade och peka ut ungefär hur de ser ut.

Killen
0

Hennes bajs är som på bild 4, men en gång var det som nr 5. Hon bajsade senast kl halv åtta i morse. Tyvärr gav jag henne paraffin olja, vilket inte var bra, hon fick panik och andades väldigt högt. Det var kritiskt, men nu har hon lugnat ner sig, har putsat sig samt putsats sin pappa lite och lekt lite med en toarulle….

kissmekate.blogg.se

minaninar
0

Hehe.. hon överlever paraffinpärsen. Jag tror inte det behöver skada, jag tycker ändå det låter som hon är på bättringsvägen. Men bra att ni ej gav juice. Den är söt, det stör den goda bakteriefloran i blindtarmen (känner du till?), så lika bra i detta läge. Se till att ge ordentligt med critical care och vatten samt att ändå ha en veterinärkontakt på lut, eftersom helgen kommer nu och det blir alltid lite mera ångest att sitta sent på kvällen eller i helgen och inte veta vart man ska höra av sig.

Bild nummer fyra är blindtarmsavföring som inte är välformad, pga fel utfodring och förändrad bakterieflora i blindtarmen. De ska egentligen bli "druvbajsar" som du ser ännu längre ner på sidan, de som ser ut som druvklasar. De ska de äta upp direkt från ändtarmen, en signal går från hjärnan o säger: nu kommer de. Så det är inte så att kaninerna sitter där o tvättar sig bara, de käkar med.Skrattande Men om de blir dåliga, dvs, dåliga bakterier o för mkt näring (protein, fett, socker, stärkelse) så förändras pHvärdet och bakteriefloran och det formar sig inte bra, och det blir dessutom inte längre nyttigt för kaninen. Då släpper de dem. Om det blir så kladdigt att det fastnar i pälsen och skinnet runt rumpa o kön måste det tvättas flera gånger om dagen för att inte skapa hudirritationer o sår o något väldigt läskigt o farligt som heter fluglarvsangrepp.

Men vill dock höra - ni fick ingen medicin av vetten? Vetten gav inget "lösande"? FÖr då kan det ju naturligtvis vara en följd av det så klart.

Bild 5 är en bild på igelkottsbajs (förstår inte varför de lagt in den där, men men, nån med humor?), och naturligtvis ska det inte se ut så heller.

Så ännu en anledning till att det inte hade varit optimalt med ananas.

Så dieten borde nu vara critical care 3msk av det torra pulvret (ca 2dl blir det tror jag) motsvarar om jag minns rätt ett dygnsbehov, men står på påsen? Fast om kaninen vill ha mer så går det bra.

Kan du handmata lite med hö? Om kaninen självmant mumsar några höstrån är det jättebra!

Men jag skulle skippa allt vad grönsaker heter, och absolut inga frukter, eller morötter eller annat sött.

Sedan beroende på pelletssort ni har så skulle jag nog vänta tills bajset blivit fint igen, innan jag börjar ge det. Vad har ni för pellets?

Motionera är bra. Dricka är bra. CC är bra. Gosa är bra. Handmata med hö är bra. Ha kontakt med vet är bra.

Cool

PS: hon kanske andades så för att hon höll på att få i fel strupe? Om du gav i pipett eller spruta, vilket man nästan måste göra, så ska den in i gluggen bredvid framtänderna, och sedan ska man sikta lite uppåt. Man får bäst vinkel om man sitter lite bakom kaninen när man siktar, sitter man framför och försöker ge rakt framifrån är det lätt att det blir rakt ner i svalget o kan hamna fel. Och så att man ger långsamt så hon hinner svälja.

minaninar
0

Vänta: förresten, vilken 4:a och vilken 5:a menade du?

På den sidan kallar hon bilderna för 1st, 2nd, 3rd, osv.. men om man räknar bilderna själv så stämmer inte det.. Menar du det som hon säger är 4th och 5th? (för i så fall är det första: jättefina bajsar, och det andra en helt frisk cecotrop*)

* Fast att de lämnar friska cecotroper är ett första tecken på att man ger för mkt mat.

Men som sagt tidigare, är det bild nummer 4 o 5 om man själv räknar så är det som jag sade i inlägget, kladdbajs.Tungan ute

Killen
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hos vet fcik hon dropp i nacken, men inget annat.

Jo jag handmatar med hö för att vara säker att hon äter nått, då tar hon några strån iaf.

Vi ger Royal Rabbit.

Jo jag menar 4th och 5th, var precis ute, och det gick bra, ingen panik från henne.

Tog två bilder på bajset hon fick ut

Första var denna:

kissmekate.blogg.se

Killen
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Sen var det sånt här bajs:

kissmekate.blogg.se

elinab
0

#11 tycker jag ser ut som helt normalt och friskt bajs. Kanske lite små kulor? Svårt att avgöra storleken på bild.

#10 är blindtarmsavföring, tycker den ser frisk ut också. Men egentligen ska kaninen äta dem. Att lämna bajset så är oftast ett tecken på att kaninen får för näringsrik kost. Men nu kanske det beror på att hon haft strul med magen. Vet inte hur hennes kost brukar vara :)

minaninar
0

jamen relax baby… de där är ju jättefina bajsar!Skrattande

Det första är en något ljus och ev. något lös druvbajs men fortfarande inom det helt okej spektrumet! Dock liten justering av kosten gör att hon inte släpper några alls. Berätta gärna vad ni ger/gett henne (tuttifrutti: märke, mängd, godis/belöning, grönsak, frukt osv).

Om jag ser rätt så är det en liten hög med perfekt formade bajsar i din andra bild..Skrattande Det är individuella kulor bara, eller ser jag fel?

Haha.. vad renlig hon är, vill gå ut och bajsa! Men så klart, det funkar ju inte, de bajsar ju ändå så ofta att de måste bajsa i buren.. Men kanske behöver du ge en toalåda i en hörna i buren när hon valt ut plats? Om du inte redan har.

Okej, jag trodde det var om man själv räknade bilderna och då hade det ju inte varit så bra..

Alltså om hon gjort sådana fina bajsar idag så kan du börja slappna av. Dessutom är min personliga erfarenhet att de har liten period då de vilar mitt på dan, dvs. de äter ej så mkt, och de bajsar ej så mkt..

Det är nog så att det enda som var problemet kanske var gasen som gjorde ont och ev. gjorde att kaninen inte ville bajsa (kunde slappna av)? Det enda som hjälper mot gas är Minifomdroppar, samma sort man använder på spädbarn vid kolik.

Grattis till fina pluttar.Tungan ute

Ursäkta, stod ju i kommentaren, Royal Rabbit, hm inte det bästa, men inte heller det allra värsta. Men om ni kan överväga att gå över till t.ex. cuni complete eller jr farms grainless dvärgkanin, och ev. lägga till meister lampe så är det ju ännu bättre. Kolla t.e.x zooplus.se där har de jr farms grainless complete dvärgkanin (pellets) och Meister Lampe, en bra kombo som är till hyffsat pris. Cuni complete finns i de flesta djuraffärer.

Minns ej exakt royal rabbits innehåll, det är bättre än några andra av de vanliga tycker jag, men jag skulle säga att det är sämre än de jag nämner ovan. Du kan iofs också börja med att dra ner givan av RR lite, hur mkt ger du nu?

Fast ändå, så som bajset ser ut så är det inte alls så farligt för denna gång om hon bara fortsätter o äter så kommer nog bajsarna också. Skulle så inte vara fallet om några timmar så får ni se till att ni har backup med vetten.

Killen
1

va bra att bajset iaf ser normalt ut när hon bajsar, bara hon börjar bajsa i buren snart, kissar gör hon iaf

kissmekate.blogg.se

Killen
1

Jo de var indviduella kulor :-)

Nä har ingen bajslåda, igentligen bor hon tillsammans med andra kaniner, nu pga detta bor hon själv pga vill se om hon bajsar.

Känns dock lite jobbigt att jag måste iväg och jobba snart…

kissmekate.blogg.se

minaninar
0

Bra att du satt henne själv för att kolla. Hmm.. förstår det känns lite jobbigt att lämna henne, men jag tror att det är ok. För de bajsarna - om de är gjorda idag så är de exemplariska.. men se till att ge Critical care om du måste iväg.. och så klart får du kolla när du kommer hem. HOppas du inte jobbar natt dock, för inte så jättebra att lämna henne ensam så länge.Skäms Men även det.. jag blir inte så orolig när jag ser de där kulorna.. Jag blir rätt lugn..

Alltså, det kan ju vara så att hon blir stressad av att vara ensam? Kanske är det en vinst att sätta henne igen med kompisarna när hon fått CC innan du går? För kommer du hem o hon är pigg, kommer emot dig, tar emot CC och hö och äter ordentligt, och hoppar ut på gården med dig… då är det nog helt okej. Men så klart.. kan ju va bra att försöka se bajset o kanske bra att ha henne för sig.Obestämd

Men jag tror du kan vara ganska lugn.Glad

Killen
0

Jo jag ska jobba 19-02 tyvärr :-( Men ska ge cc innan jag åker och gå ut med henne, ska sätta in en bajslåda med sand ifall om hon hellre vill i den

kissmekate.blogg.se

minaninar
0

Nej sätt inte in sand.. om hon skulle få för sig att sand är gott..Obestämd Roligt att gräva i men man vill nog kolla att hon inte äter.

Ställ in lite sådant material från grusgången där hon ju bajsat. Verkar obekvämt men tydligen gillade hon ju att bajsa där när hon var ute.Tungan ute

Ja men ok, det är ok. Jag tänkte mer om du jobbade typ till 07 i morgon, typ i vården eller nåt.

Jag tror du kan åka till jobbet helt lugn om jag ska vara ärlig. Men jag kan ju inte sitta här o lova. Men vad jag kan se av det du visat o berättat så ska det inte vara problem.

Killen
0

Okay då ska jag byta till grus ist :-)

kissmekate.blogg.se

minaninar
0

#20 hahhaaaa.. fastnar hon för att bajsa o kissa på gruset så är det ju jättebra.. bara att skölja av o stoppa in igen.. snacka recycle och snacka billigt.Cool Om man hittar riktigt bra grus med slipade runda mjuka stenar?.. Jag får också idéer nu..OskyldigTungan ute

Fast det är klart.. det bör ju hinna torka upp lite innan man använder så skulle ändå behöva ha reservgrus..Obestämd

Killen
2

Hehe jag har en miljötänkande kanin :-)

kissmekate.blogg.se

minaninar
0

Har allt gått bra?Skrattande

Killen
0

Ja får man säga, hon har inte börjat bajsa i buren , fortf bara när jag går ut med henne. Men hon är pigg och börjar nu vilja verkligen utforska när vi är ute, hon vill springa och kolla där vi aldrig har varit och är mycket nyfiken . Har sett att hon själv har pillat med höet utan att jag handmatar. Förut när jag gav cc så var det via spruta i munnen, nu behöver jag bara ta cc på en sked så äter hon.

kissmekate.blogg.se

minaninar
0

Men ajdå.. Men kanske är det så att hon vill ha sin toalåda utanför buren? Är det möjlig att testa det? Typ lyfta ut henne några ggr dagligen o sätta henne i en låda och se om hon fattar galoppen?

Men jag fattar inte, du har väl haft henne ett tag om du har hennes pappa också? Var bajsade hon förut? X)

Bra hoppas hon börjar pilla mkt med höet snart. Bra att du fortsätter ge cc innan hon börjat äta ordentligt. Kan testa o ge några smulor RR. Eftersom bajset är så himla fint kan inte en liten mängd göra så stort skada tror jag. Typ ska man tippa man skulle kunna prova 1 tsk morgon och 1 tsk kväll, tillsammans blir det 10 ml, 2/3dels matsked. Om det känns för djärvt kan man ju testa med ½tsk o ½ tsk.Tungan ute

Killen
1

Nu har hon bajsat i buren :-D Hon bor i vanliga fall med sin pappa och mamma, de brukar bajsa mest i hörnen på buren, men även lite var som i ena delen av buren. Nu har hon ätit av höet ganska bra :-) Hon har fått någon bit rr när de andra fick för hon blev så avis på dem

kissmekate.blogg.se

minaninar
0

#25 Haha.. klart hon blev avis. Men så fint som det ser ut så ser jag ingen fara med att ge lite RR.

Men om mamma o pappa bor tillsammans o dottern är könsmogen så måste väl pappan va kastrerad? Annars kommer du få inte bara en kull från varje, utan flera. De kan nämligen föröka sig mer än en gång även under dräktighet (om du fattar hur jag menar)Tungan ute

Killen
1

Jepp pappan är nu kastrerad, gjordes direkt efter kullen föddes ( hon fyller förövrigt 2 i morgon)

kissmekate.blogg.se

minaninar
0

#27 Hihi.. då får ni uppvakta med lite critical care och nån annan liten godsak.Skrattande Förresten, gillar hon CC? Min kanin ääääälskar det!Cool

Killen
1

Ja nu gillar hon cc, hon kan typ äta hur mycket som hellst känns det som

kissmekate.blogg.se

Killen
0

Stackars Tjockiis fick kolik igen förra torsdagen, på natten var hon mycket dålig, vi gav miniform, cc och var ute och försöket få henne att gå. Vid kl 04 var hon riktigt dålig , vid ett tillfälle såg det ut som hon skulle falla ihop. Jag visste inte då vad jag skulle göra. Så jag satte henne i buren, slumrade själv till en halvtimme. Sen när jag skulle kolla till henne, då hade hon bajsat, då blev jag så glad :-) Nu mår hon bra igen, men det blir inget pellets för henne något mer.

kissmekate.blogg.se

Katten_
0

#30, stackarn, hoppas hon klarar sig! :)

/Christel & kaninerna! Glad

minaninar
0

TS: jag minns inte, vad hade ni för pellets?

Det finns saker som vore säkert att testa då de är höbaserade? Men man ska bara ge lite. Det som är bra med att ge en mkt mkt liten pelletsgiva är att man försäkrar sig om att de får i sig de tillskott de behöver ungefär.

Men här är något som ni säkert kan använda då det är helt höbaserat och har fiberhalt på 32% !! Det är som ett hö som dessutom är rätt så näringsmässigt komplett, har för mig även på vitamin o mineral.

http://www.zooplus.se/shop/gnagare_smadjur/foder_gnagare_smadjur/kaninfoder/other_kaninfoder/278991

JÄTTEBRA FODER!! Och ca 10% protein så det är ok.

Dessutom kan du köpa Oxbows alfalfahö, som har 32% fibrer:

http://www.gnagarboden.se/alfalfa-ho-p-191-c-203.aspx

Om du inte ger kraftfoder i form av någon pelletssort (meister lampe räknas inte då det bara är höbaserat o rel låg protein) så kan du ge liten portion alfalfa om dagen - jag skulle höfta och tro ungefär så mkt som om man kramar en limefrukt eller plommon i handen.. alltså en mkt mkt liten näve. Ingen stor labb alltså och till det Meister Lampe så blir det både mums o väldigt nyttigt och kaninen får i sig sådant den behöver. Sedan när magen är i excellent form så pröva att teskedsvis lägga till någon liten lämplig grönsak.. kryddgrönt i kruka från mataffären är bra, färsk koriander brukar jag mässa om.. men kan omväxlas med mynta o annat,.. sådant som ni själva kanske använder. Men som sagt börja med något strå… och inga jätteportioner - och kanske vänta tills magen känns stabil.

Det jag ville säga om alfalfahöet är att det är rätt dyrt för liten mängd. Men å andra sidan så ska det ges så lite så att jag tror att en påse räcker typ 2-3 månader och då är det inte farligt. Det finns också andra alfalfa(lusern kallas det på svenska) foder i sverige, men de säljs då i typ 20kgs säckar.. men de hinner ju bli dåliga om man bara har en ninis..

Så det är värt att köpa en liten när det behövs.

Så skulle jag göra, för då blir det mkt fiber, och också bra värden på andra saker som kaninen behöver utan att man riskerar magen det minsta!

Dessutom garderar man sig ifall man inte riktigt vet vilken näringsmässig kvalitet det egna höet har.Skrattande

Vilken tur att ni är vaksamma och märker vad som händer.

Vet du själv vad som kan ha utlöst situationen igår? Gav ni något spec? Osv?

Killen
0

meister lampe ska jag pröva, jag beställer alltid min kattmat från zooplus så kan pröva en påsen näsa gg jag beställer. Med lucern, menar du då i strå varijanten? Annars har jag lucern i pellets form men som man ska blöta upp först. Det enda jag vet vad som hända gg två var att en v innan tog vanliga höet slut och köpte matbutikens hö för jag han inte hämta det vanliga höet. Sen hade hon gått över till de andra kaninerna och de fick royal rabbit morgon och kväll, jag hade gett henne små mängder innan hon gick in till de andra så hon skulle kunna vänja sig. Nu har alla kaniner enbart fått äta hö, går verkligen mycket mer nu än förut, tur att jag i princip har fri tillgång till hö

kissmekate.blogg.se