Kanin iFokus

Kanin

Etikettkaninungar-och-avel
Läst 570 ggr
goldcool
0

dvärgvädurungar 6v VIKT?

Hej,

Jag brukar inte hålla på och väga mina ungar, eller ja i alla fall alldeles för sällan. Men har i uppdrag nu göra en bedömning på distans av dvärgvädurungar 6st i en kull i åldern 6v +1 dag: de väger mellan 460 - 570 gram.

I mina öron är det rätt så ganska så lite. Mamma+Pappa är inte små utan väger kring 1,8 - 1,9kg varken smala/tjocka.

Här hemma hos mig har jag tre st dvärgvädurungar nu 7 veckor och de väger mellan 700 - 1000 gram (jo, de största har fått bra med mjölk).

Är inte typ 650 - 850 gram ett hyggligt riktmärke? Vad det handlar om är att jag vill veta typ hur mycket mjölk de fått och om de är under/välnärda. Deras mamma har nog inte överdrivet med mjölk, misstänker jag. De säger att hon är smal nu.

Ni som är duktiga på vikter för dvärgvädurungar, hjälp?

Liljedals kaniner - kaninverkstad / tillverkning

Fridaaaa
0

Min Viola är lejonhuvad ddv/ddv och hon vägde runt 800 gram när hon var 9-10 veckor gammal :) Och hon var lite knubbigt (typiskt babyhull) hehe :)

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

zezagena
0

Låter normalt tycker jag i en kull på 6 st dvv Flört Min "mupp" vägde vid 6 v (enda ggn jag vägt ungar var i hans kull), 455 g o de andra ca 150-200 g mera.. (nu vid 5 mån väger han 1.4 kg)

jag kan väga mina snart 6 v satindvv sen, de är riktiga minisar

Kickan90
0

Jag har 3 dvv rex, de vägde 600-700g nu när de var 8v. Fast de är ju något tunna, alla mina gick ner på vårt förra foder så vi fick byta.. Men sålänge de går upp som de ska så jämför inte, andra är ibland mindre men de kan komma ikapp :)

A Working Dog, Is A Happy Dog!!!
Medarbetare på
Rexkanin & Weight Pull..!

zezagena
0

Vägde mina minsta ( i storlek), kull, de är 6 v om 2 dagar . De väger ca 300-330 g - de är små jo men pigga framåt o käkar allt de kommer över.. mamma o storasyster glupska så fösöker se till de får extra..

kontrollvägde 4.5 v kullen o de väger ca 350 g

goldcool
0

#3  Yes. Visst handlar även om hur pass stora föräldrar är m.m. Dock träffade jag kullen när de var ca 3½ veckor och då kände man av att de flesta var mer tunna än var som är vanligt även i en kull på 6 st.

Lite svårt att göra bedömning liksom när man inte träffat dem på drygt 14 dar.

Handlar ju om så mkt. Rätt foder. Mammans tillgång på mjölk. M.m.

Liljedals kaniner - kaninverkstad / tillverkning

Kickan90
0

#5 jo precis, men sen kan ju vissa smalmat av lite när de växer. Mina dvv rex väger runt 1,7. Sen är de något tunna i sig själva tyvärr. Sånt här är jätte svårt jag brukar se så att de går upp bra i vikt osv innan de säljs o att de ligger på någon ungefär vikt som de borde ligga på. visst är maten också inräknad men bytar man foder så som jag har gjort så kan de ta ytterligare en månad att veta om de funkar. Men just nu går mina upp som dr skall.

A Working Dog, Is A Happy Dog!!!
Medarbetare på
Rexkanin & Weight Pull..!