Plötsligt osams!!
Har flyttat in en kanin, som gick ute med sina två "kompisar" som inte längre var snälla emot henne när de flyttade till oss.
Tänkte ju egentligen vänta med att introducera henne för våra två andra inne-kelisar (tills hon kände sig riktigt trygg med oss människor och så först). Men idag skuttade hon fram själv, tänkte jag att det kanske var okej att låta dem hälsa genom gallret (de har en kompostgallerbur här inne).
Lucky (kastrerad hane på 1 år) stod och åt gräs som jag nyss plockat men Lucia (hona på snart 4 månader) uppmärksammade nya kompisen och de båda nosades genom gallret med pigga öron och särskilt Lucia blev ivrig och skuttade lite fram och tillbaks.
Plötsligt gav sig Lucia på Lucky och började bufflas eller vad det nu var. Såg inte så tydligt, för det hände fort… men plötsligt var det ett virrvarr av springande kaniner i buren. Tror att det mesatdels var Lucky som jagade Lucia som tillslut skrek höga tjut så vi alla blev jätterädda. Klappade hårt i händerna för att få uppmärksamhet och bryta… men det fungerade bara någon sekund innan de jagades hejvilt igen.
Då stampade jag och skakade gallret och bad dottern plocka undan Dajm (kaninen som nyligen flyttat in) från utsidan så att jag kunde ta mig in i buren. Lucia satt och skakade under byrån som fungerar som en vägg till buren.
Hällde mat i skålarna för att locka fram Lucia och få dem på andra tankar. De åt båda två men det märktes att det var lite spänd stämning mellan dem.
En stund senare rök de ihop igen… Men då var jag snabbare att bryta. Lucia satt återigen intryckt i ett hörn :(
Öppnade upp så att de får springa fritt nu… för jag vill inte att de ska vara båda på så trång yta.
VARFÖR gjorde de så? De har inte en enda gång betett sig så förut. Deras rangtillhörighet har bara bestämts genom att de "ridit" på ryggen. Och i övrigt har de varit superbästisar som knappt lämnar varandras sida.
Blir så himla ledsen att det blev så nu! Kommer det fortsätta? Och nu har jag verkligen inte plats för mer ensamma kaniner. Skulle ju bara ha två kaniner här inne, som går tillsammans från början… och nu sitter vi här med 6 kaniner, där vi måste sära på den ena efter den andra!! :(
Inga mer kaninmöten på ett tag iaf… om de nu ens kan fortsätta gå ihop!!
Vad hände egentligen?? Varför? :(
De kanske blev osams för att Dajm var där, sen fortsatt, har själv särat på en hona och hane som var bästisar, men nu inte är ihop. Men men..
De kan bara ryka ihop också, bara sådär
/Christel & kaninerna!