Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 1492 ggr
Sackum
0

Ute i regn och kyla

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag tänkte ju skaffa sommarkaniner i juni men självklart blev jag så fäst vid dem att jag omöjligen kunde lämna tillbaka dem. ;) Så nu är det tänkt att de ska bo i lekstugan under alla årstider, vilket bör funka då den står någon decimeter över marken och är hyfsat vindtät. Så nu har jag två frågor om hur det ska funka när det inte längre är sommar.

Det finns en anslutande Hage till lekstugan som de har tillgång till 10 timmar om dygnet varje dag, men funkar det även när det är kallt och regnigt? Tänker om det finns stor risk att de blir sjuka om de blir blöta en kall höstdag (men självklart kan de alltid skutta in i lekstugan från hagen). Kan jag fortfarande låta dem gå ute varje dag oavsett väder?

Jag funderar också på om det vore bra att sätta in en värmelampa i lekstugan (vi har redan en så). Jag vet att kaniner är väldigt köldtåliga men det kanske skulle uppskattas ändå, eller finns det risk att de börjar fälla sin vinterpäls om de ligger under den?

slarvigt
0

Vilken fantastisk bur de verkar ha! Lyckost de som får bo kvar hos dig :) Om de kan gå in hela tiden så kan de ha öppet till hagen.

Jag tror att det är onödigt med värmelampa. Ge dem mer halm i några hörn när det är kallt bara så kan de kura ihop sig i den :)

Sackum
0

Tack så mycket! :D Känner lite så också, där de kom ifrån bodde de i en minimal bur och fick varken utevistelse eller uppmärksamhet, har inte hjärta riktigt att lämna tillbaka dem till det..

Jo, det kanske är det. Ska absolut bunkra upp med massor med halm till vintern, det får vi gratis av grannen så! ;)

Men ja, om de blir blöta av regn och det bara är 2 plusgrader, har de någon chans att torka på ett behagligt sätt då menar jag, eller är det bättre att hålla dem inne när det regnar?

Saeasco
0

De ser nog till att inte bli blöta så länge de har hö att äta och vatten att dricka inne. De kan vara rätt bra på att spara sina skutt i det fria till finare dagar! Jag tror inte du behöver stänga till hagen för annat än rovdjur!

Jag blir glad av att se hur fint de har det! Hoppas de får leva långa, trygga liv hos dig.

Om du inte har tänkt på det kan det bli aktuellt med kastrering, av flera skäl, delvis då de kan börja bråka eller bli stressade av brunst, om de är honor, och att de i de flesta fall börjar slåss som vuxna om de är hanar. Och om de är av olika kön behöver det nog inte sägas varför ;)

/ N~

Leva med EDS - Min site om mitt medfödda syndrom

Sackum
0

Kaninerna är nästan aldrig inne i lekstugan när dörren är öppen, då brukar de sätta sig under en buske eller helt struntar i det och äter gräs medan pälsen blir blötare och blötare. :P Och om det är kallt ute så kan de ju få svårt att torka och bli ordentligt nedkylda, tänker jag. Men ja, jag är absolut nybörjare på kaniner som det märks och har inte fått in mitt egna omdöme ang. kaninskötsel än. ;)

Tack för tipset, jag ska tänka på det! Alla fyra är honor och än så länge går de väldigt bra tillsammans, det värsta de gör mot varandra är att en kanin kan komma och sno en annans matbit och springa iväg med den, haha. Sen springer de efter varandra och alla försöker få tag i matbiten, så kul att se! Men jag får ju se hur det blir med det när ungarna blir lite äldre.

elinyeaah
0

Värmelampa är nog ingen bra ide´, det finns risk att kaninen/kaninerna börjar släppa sin vinterpäls. Kaniner är ändå väldigt taliga när det gäller kyla. Tänk dock på ALDRIG ta in en kanin om du har den ute. Då släpper den pälsen direkt.

Mvh Elin

Kaninliv.bloggo.nu

[Guldvingens]
0

Uhm? Direkt?

Rätt falsk påstående då det finns utekaniner som ställs ut inomhus under vintern och sen klarar av att flytta ut igen utan problem.

TS, tror inte du behöver oroa dig. Har de gott om yta (ser ej bilderna) och möjlighet att gå in så kan de skutta in vid dåligt väder om de vill det. Likaså att de kan springa sig själva varma. Men kaniner är rätt tåliga mot väta, mest vi som är hönsiga tror jag ;)

elinyeaah
0

Tro mig. jag har gjort det misstaget. Och det kommer aldrig göras om.

Mvh Elin

Kaninliv.bloggo.nu

[Guldvingens]
0

Ja, jag har då alltid tagit in mina kaniner vintertid för en stunds mys & gos och ännu har ingen av dom blivit dåliga av det. Är 15 år jag haft kanin nu så ja, ^^

elinyeaah
0

Haha, så när började ålder spela någon roll?

Mvh Elin

Kaninliv.bloggo.nu

totten
0

Min kanin bor utomhus året om inga problem. Han har vindskydd och en bur med ett rum som han kan hoppa upp i sen är det helt ok att bli våt då de inte blir våta ända in om de har vinterpäls.

Curman bygger bo i snön och sitter ute mitt i vintern och njuter av väder.

Stiinisen
3

#9 erfarenhet , kanske?

// Stina och Kaninerna

Min blogg ; http://zetterberg.webblogg.se/

[Guldvingens]
2

Menade att jag haft kanin i 15 års tid och under alla dom åren TAGIT IN mina UTEKANINER en timma eller två för att kela med dom. Och ingen utav dom dog utav det, eller fällde pälsen…

[Guldvingens]
0

Ååh, TS, nu ser jag bilden! Vilket kaninparadis, en sån lyx för dom kaninerna. Där inne kan dom gotta ner sig i halmen och bli varma och goa när de blivit blöta av vätan, inte behövs det någon värmelampa där!