Kanin iFokus

Kanin

Etikettmat-och-utfodring
Läst 1657 ggr
0___0
0

Dåligt foder?

Hej, Jag undrar vilket av dessa foder ni skulle rekomendera! Båda går att köpa på Granngården, skriv gärna hur mycket ni brukar ge era kaniner och hur ofta ni måste köpa nytt hö/halm/spån/pellets/ Skulle bli väldigt glad då :)

Foderna:

Carrier kanin och marsvin

Eller

Stampe.

Fridaaaa
0

Om jag måste välja mellan dem, så stampe :)

Carrier passade inte till mina kaniner, dem blev magra osv.

Jag har svenska foder: Kanin&marsvin, och det fungerar dem kanonbra på.
Dem får ca 0,5 dl/kanin, jättekaninen får 3 dl.
Sedan bra hö såklart ;)

Hö köper jag av bonde och har lager över vintern.
Spån får jag av morfar, annars kostar den 70 kr bara på Börjes för en stor bale, vet inte hur mycket det går åt/månad men inte mycket ;)
Pellets köper jag inte ens 1 gång/månad, köper alltid 25kgs säck :)

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

juliafrojd
0

Jag har stampe de funkar super! :D

0___0
0

#1 Okej, Vart går ditt foder att köpa?

Fridaaaa
0

#3 Står på deras hemsida, deras återförsäljare :)
Jag köper mitt på Börjes:P

0___0
0

#2 Okej, Hur ofta måste du köpa nytt foder och hur många kaniner har du?

Suskiv
2

Pest eller kolera. Skulle inte ge nått av dem.

Våra äter just nu en blandning av Cuni-Complete och Meister-Lampe.

Cuni complete finns nästan i alla djuraffärer och Meister-lampe köper man på wwww.zooplus.se

//Mamma till både vilddjur och tamdjur. :-D

juliafrojd
0

Jag har två kaniner :) Jag köper nytt eeeh? när e e slut men dom får 5matskedar om dagen :)

AkaiTsuki
0

Använder Stampe just nu och det är ett enkelt foder, dock tror jag Carrier är bättre… eftersom att Stampe var mer fett.

Min rex på drygt 3 kg får 0,5 dl på kvällen

Köper hö från bonde, har inne kanin så inget behov utav halm. (Men det underlättar att ha halm.. bara det att jag inte hittat någon halmbonde)

Spån kan du köpa för ca 80 :- på granngården det är ca 25-30kg hårdpressat spån. Det blir billigare i längden att köpa sån stor.

En sån stor kutterspån bal räcker ca 4-6 mån för mig

Nytt hö måste jag ha typ var 3 månad eller varannan då är det en stor blå påse jag pratar om

//Joanna

0___0
0

#6 Hur ofta måste du köpa nytt och varför skulle du inte ge dom något av det?

0___0
0

#8 Okej! :)

Suskiv
1

#9 För mycket fett och åt skogen för lite fibrer. Ett lämpligt kaninfoder ska ha minst 20 % fibrer helst högre. Varför ge ett dåligt foder när det finns bättre.

Jag har just nu två kaniner varav en digivande.

Cuni-Complete finns i 0.5, 2.5 och 8 kg säckar. 8 kg räcker minst ett halvår för oss, komme rinte riktigt ihåg när jag köpte den, men det är nån gång i våras och vi har mycket kvar. Meister-Lampe säljs i 3 kg förpackningar, vi har precis börjar med det och det verkar gå åt ca 1 halv påse i månaden. Men det är ju bara att beställa fler åt gången så löser man det problemet,

//Mamma till både vilddjur och tamdjur. :-D

Kiyona
0

Carrier har man ju hört från många att det ger fina pälsar men nackdelen då att de flesta inte lägger på sig tillräckligt med hull från carrier.

Stampe är väl ett mellanting och är bra för både päls och hull har jag hört.

Skulle nog valt Stampe med försiktighet pga fetthalten men doseringsanvisningar står väl på säckarna hos båda sorterna….

Höga fetthalter och låga fiberhalter ja det kan man ju hålla med om men fodrerna är ju inte direkt gift men där finns ju bättre men knappast här i svergie för ett vettigt pris. Du väljer ju själv vad du vill fodra dina kaniner med. Och där finns många som ger dessa fodersorterna och det funkar bra. Men dem är ju inte optimala men där finns ju en anledning till att många använder dem och att dem båda funnits på marknaden såpass länge.

Jag fyller på halm 1ggr/månaden så jag får städat rent i stallet på golven varje månad från damm och sånt så det inte står och blir dåligt. Kostar cirka 80kr i månaden sålänge jag inte får det gratis  + 1spånbal 55kr/mån.

Höet får jag gratis från min pojkväns mor som har häst och där hämtar jag 2 balar åt gången också för att det skall hållas fräscht i förvaringsutrymmet och för att höet står bättre på loftet med läktar och allt hos henne.

Fodret byter jag var tredje månad ungefär beror på hur länge det håller, står oftast på förpackningarna. Blandar foder så det blir 2 ala 25kg minst var tredje månad som då tillsammans kostar en 500kr.

Så mina kaniner kostar i foder&strö en 350kr i månaden ungefär i överslagsberäkning.

Sen har jag ju busskortet på 500kr/månaden och KaninHyra till gårdsägarna 1000kr/mån. Så blir en del varje månad ändå trots att jag får hö och halm gratis.

Snöfall - Caught between what happened and what could never be

Gilla Snöfalls Djuringar på facebook!.

**Snöfalls Lejonhuvade Dvärgvädurar har upphört förtillfället men återkommer efter att alla studier är klara och körkort är fixat! **

**Mvh//Andrea **

0___0
0

# Okej, På hur många kaniner?

PrinzeZz
0

handlar det om dvärgkaniner skulle jag inte säga att det är pest eller kolera, då de flesta klarar sej bra utan pellets och pellets då bara är ett tillägg. Jättekaniner kräver mer pellets och då är det bättre att ha något med rätt värden.

Jag fodrar med Stampe och har gjort i väldigt många år, det är sant att de inte har de ultimata värdena, men det funkar på mina hoppkaniner som tävlar 1-2ggr i veckan (de flesta av dem är elitklassade så det är ingen söndagspromenad jag pratar om).

Mina kaniner äter mycket hö (har ruskigt bra värden på höet), får grönsaker och frukt då och då i småbitar och en hel del grenar samt äter en hel del gräs. utöver detta får de mellan 1msk till en halv dl.

Jag har letat länge efter ett foder med lämpliga värden, men inte hittat något som inte kostar skjortan här i sverige. Har hittat foder i tyskland som jag skulle vilja prova men har inte möjlighet just nu så jag kör på med Stampe, det funkar för mej.

Medarbetare på kaninhoppning.ifokus.se | Rosvalla-katastrofen 20/2 2010 Måne 
Uppfödning av hoppkaniner | Hemsidan | Bloggen |

Kiyona
0

Det blir ju en hel del pellets att slänga denna gången då det är första gången jag köper 2 st ala 25kg. Har 6 snart 7 kaniner. Det ena fodret står att det ska ha samma näringsinehåll i hela 6månader så kanske inte behöver slänga så mycket trots allt ^^

Sen säljer jag en del foder, eller ah, har en som kommer och köper några kilon ibland för en 10kr/kg…

Antar att frågan var till mig ^^

**Snöfalls Lejonhuvade Dvärgvädurar har upphört förtillfället men återkommer efter att alla studier är klara och körkort är fixat! **

**Mvh//Andrea **

0___0
0

#15 Hihi ja frågan var till dig glömde skriva!

Kiyona
0

Kaniner kan man ju knappast påstå att dem är dyra i drift ^^ För min del iallafall då jag får gratis hö och halm och ett bra foder från tyskland blandat med lusern som går på 200kr säcken och räcker en evighet ^^

Därimot blir dem dyra då jag inte har dem hemma och att dem nyligen varit sjuka då jädrar blir plånboken tom ><

Men ska man ha djur skall man ju ha råd med sådant som veterinärs kostnader när det gäller.

Hyran jag ger får jag ju otroligt mycket för och kunde inte bli billigare. Busskortet går ju inte att ändra priset på, Men tur då att halmen och höet är gratis så jag har lite pengar till roligare saker med djuren och mig själv.

**Mvh//Andrea **

0___0
0

#17 Jag känner ingen bonde så kan inte få hö/halm där … :/

Fridaaaa
0

#18 Man behöver inte känna bonde för att köpa av bonde, man får ju kontakta en bonde och fråga :D

Kiyona
0

Knacka dörr. Har jag alltid gjort som liten när jag ville rida och mysa med hästarna ute i grimeton. Det är bara att gå från dörr till dörr du behöver inte skämmas. Sen kommer du antagligen bara behöva knacka på en dörr om den människan inte visar sig vara bonde med halm och så men känner säkerligen hela grannskapet och vart du ska vända dig för att få tag på honom.

**Mvh//Andrea **

0___0
0

Oj, Menade inte så, menade lite mer att det inte finns någon bonde i närheten :/