Kanin iFokus

Kanin

Etikettfärger-teckningar-och-raser
Läst 1188 ggr
[Airo]
2

Fundersam

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Har en liten unge i kullen som är vit och svart.

Men har fått svar att han är zobeljapan.. vill dock få det till att han är en svart/vit japan.

Finns inget chinchilla färgat i släkten, på stammen som jag kan se.. så funderar på mutation.

En uppfödare sa att de är svart/vita om de är kritvita på öronen, och det är denna lille. Syns inte någon rubinglans i ögonen, inga zobel/siamesfärger alls i pälsen.. plus att det svarta skiftar inte i brunt.

proxima
1

Vet inte om du läste det svar som jag skrev på fb, men i pincip alla zobeljapaner jag har fått är just helt kritvita. Att tro att det är en mutation är att lura sig själv, det sker oerhört få färgmutationer.

Kolla ex www.proximas.se/nevis.php - han är zobeljapan med kritvita fält och öron och ingen rubinglans, men eftersom det bara är siameser i stammen så är han garanterat zobeljapan.

Det att om öronen är vita så är den äkta stämmer inte.

[Airo]
0

#2 Läste det.

Kan ju dock ha skett en mutation, med tanke på att det är få färgmutationer, så kan detta ha blivit ett undantag.

Och på en av bilderrna på din lille, så ser man att han har rubinglans.. om det inte "är kameran". För på mina som har haft rubinglans så har det alltid synts på kamera, och i buren, samt väldigt väldigt tidigt.. har haft många havanna och zobel bruna ungar.

Du hade ju fel när det gällde Grimm.. men det finns faktiskt folk som säger att han är vit/svart..

pigelina
0

Lättast att ta reda på vad det igentligen är, är ju att kontrollpara när han är tillräkligt gammal.

Eller vänta några veckor och se hur han ser ut, när jag haft zobeljapaner har dom fötts helvita men med tiden blivit "gulare"

// Hanna

www.pigelinas.weebly.com - uppfödning av lejonhuvade kaniner

Medarbetare på lejonkaniner.ifokus

[Airo]
0

#3 Ska man kontrollpara så är det väl bäst att para honom med en som inte har zobeljapaner i släkten? :)

Jo. Men om han inte blir "gulare" med tiden, är han svart/vit då?

proxima
0

#3 Om du vill ha ett säkert svar, så fråga flera som kan färggenetik. Många keluppfödare kan inte färggenetiken och kallar färgerna för fel namn. Många viltzoblar går ju tex under betäckningen chinchilla.

Klart det KAN ha skett en mutation, men jag tycker att det känns väldigt långsökt att tro det…

Ang. Grimm var jag osäker om färgen, och chansade fel, så självklart kan även jag, som ändå kan ganska mycket genetik, ha fel. Men vet man om kaninernas genkoder kan man mycket enklare se Vilken färg? som är mest trolig/utesluta färger som det inte "kan" bli ;)

Den lilla är iaf otroligt söt :)

pigelina
0

#4 Kontrollpara med en vit rödögd utan gulanlag.

Inte säkert att man kan utesluta att det är en zobeljapan endå eftersom den har zobel i stammen.

// Hanna

[Airo]
0

#5 Får väl se när han växer till sig då.

#6 Okej, min morsa gillar dock inte rödögda, så det kommer hon nog inte gå med på.. ;) haha!

Hur menar du med det?

Vid vilken ålder brukar det "gula" visa sig?

pigelina
0

#7 Att den lille har ju massa zobel i stammen, och det är 99% troligt att han är zobeljapan även om han inte blir gulare. Det brukar vara väldigt olika när det visas, mina började jag se det på när dom började få mer päls runt 2 veckor tror jag.

// Hanna

[Airo]
0

#8 Ja, okej.

Han är ju 2 veckor imorrn ;)
men om han inte blir gulare, överhuvudtaget, vad är han då?

pigelina
0

#9 zobeljapan skulle jag säga tills man kan bevisa att han inte är det genom kontrollparning.

// Hanna