Motionsövningar?
Min ena dvv är lite rund, inte JÄTTE sjock men aa. Han väger två kilo och får 5msk pellets om dagen. Finns de någon/några motionsövningar eller vad man kan kalla de som jag kan göra med honom? hoppas ni fattar… 
Du kan t.ex ta och gå ut i gräsmattan men koppel och kanske låta han spring lite och så? :)
Nemo, Bamse, Tage, Trixi, Sprallis ❤️
varför jag typ vill få ner han lite i vikt är för att jag inte gillar tjocka kaniner haha, och sen för att han är så klumpig när vi ska hoppa.
#1 eeh nae, liksom han lägger sig ner tlls jag gör som han vill eller så vill han äta gräs, han är mer som en hund än en kanin..
Min kanin "mamma" är också väldigt tjock men jag tycker bara de är mysigt och gossa och så med. Tjocka kaniner är det bästa jag vet men man tycker ju olika:)
#3c haha min kanin ena kanin är också så men jag är inte så rädd att dra lite i henne.
Har du ngn bild eller så? Själv märkte jag att när min dvv var i fin kondition så vägde han mer (muskler väger mer än fett). Han fick bättre poäng på kroppen på utställning men låg samtidigt på gränsen till att väga för mycket för att få full poäng på vikt.
Samtidigt är det ju viktigt man inte bara ser tilll utställningspoängens angivna gränser (tror jag inte du gör heller). Det är ju väldigt individuellt och från kanin till kanin vad en optimal vikt är för dem.
Menade bara att 2kg kanske är mycket för din dvv, men för en annan så är det kanske ganska normalt. Dessutom är ju just dvv en kompakt ras med kortare ben och grov kropp så de blir liksom lite "klumpiga".
//Sandra Magnusson, Kyrkeliden's Hoppkaniner
sajtvärd på kaninhoppning iFokus
Men alltså min förra dvv vägde 2,5.. han var inte "tjock" det beror på hur stora de var ock så
Men det är ju skillnad om man ser tydliga tecken på övervikt, dubbelhaka, svårigheter att nå alla ställen att göra rent, blir trött ganska snabbt osv
Du kan låta honom springa i stor Hage hela dagen där det finns mycket att springa runt med som stubbar, tunnlar, stora pinnar osv
Eller så kan du minska pellets men ändå behåll så mycket du tränar honom eller träna lite extra.
Viktminskning ifall han är tjock ska gå långsamt. Det är hälsosamt att det går långsamt så det är inte bra att han går ner 0,5kg på en vecka eller så
*edit* Vet dock inte om min var renrasig
//Joanna
Bra skrivet!:)
Men han är absolut inte musklig utan han är tjock…
är han renrasig dvv? För alltså de har inte direkt bra hoppkroppar och är inte gjorda för det. Dvv är klumpiga när de hoppar
Nathalie Månsén
_http://thecityhelditsbreath.blogspot.com
http://kaninmagazinet.se_
#11 ja de e han, han o min andra renrasiga dvv är jätteduktiga på att hoppa ;)
#12 är han jätteduktig så kan han ju inte vara klumpig?:)
renrasiga dvv är så kompakta, knappst så de kan bli några elitkaniner. Det är sånt man får ta :) Är han inte överviktig kan du ju träna upp musklerna på han istället
Nathalie Månsén
_http://thecityhelditsbreath.blogspot.com
http://kaninmagazinet.se_
#13 hur tränar man upp musklerna då?
min kompis har en kanin som bor i en lägenhet, och hon motionerar sin kanin genom att låta den springa sakta på ett löpbans ;)
Gå ut med den i sele. Klättra i backar, promenera i skogen. Sätt ett strikt mål med att kaninen INTE får äta under träningstillfället, för då fastnar den lätt i gräset så är träningen förgäves..
Kommer inom kort skriva en artikel om träning och hälsa för kaniner på Kaninhoppning.ifokus, så håll utkik :)
Om din kanin kan hoppa så hoppa lite mer än vanligt. Om ni har en skog väldigt nära så kan du gärna ta din kanin dit. (vi har en på våran baksida).
Min kanin har helt normal vikt men jag tränar ändå henne VARJE dag, oavsett väder eller vind. Kiara älskar att springa i skogen. 
kaninliv.bloggo.nu
#16 men är räddför att han ska få färstingar, han likom har fått fästingar varje gång.. :/
17#
ojdå… Men jag bor längst upp i Svergie.. vi har aldrig sett en skymt av fästingar, men okej!
#17 Jag har haft mina kaniner i skogen ett flertalgånger, haft 2 fästingar på 2 kaniner (en på var kanin) under alla dessa år som jag haft kanin :) Och då har vi ändå mååånga fästingar.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
#19 ja men han har haft 2 fästingar som suttit på han och typ 6-7 fätingar som har krypit på hhonom..
20# uusch… är så glad att min kanin inte kan få några. Jo.. men det finns väll inte så många fästingar i norrbotten?