Kanin iFokus

Kanin

Etikettkaninhoppning-och-selar
Läst 954 ggr
ciss
0

Hoppa långhår

Är det svårare för långhåriga kaniner att hoppa än för korthåriga?

Dum fråga, men vill veta vad ni tycker. XD

/ Cissi, medarbetare på Kanin
    www.frihetenskaniner.se

senna
0

hehe, det var en udda fråga - men väldigt intressant :D.

vill gärna också veta ^^

Matilda_91
0

Jag tror inte det :)

huldisen
0

Tror det är ungefär lika . Hulda(långhårig) hoppa då högre än Kompis (korthårig)

Nathalieee
0

neej , de spelar inte så stor  roll . De är långa bakben kaninen ska ha . Fast kaniner med korta bakben kan självklart också hoppa  bara  de att den kanske inte klarar dom högre höjderna .

twinnie
0

Nej, det är kaninens kropp som avgör hur bra kaninen är anpassad för hoppning.

ciss
0

Det är väl inte bara kroppen utan lynnet och temperamentet också?

www.frihetenskaniner.se

Bobby
0

Med katter är det så att en långhårskatt är mycket lugnare och lojare i temperamentet, medans en korthårskatt är mera aktiv och pratig. Likadant brukar kropparna skilja sig… Långhårskatter är mera kompakta, medans korthår är slanka. Olika raser har olika egenskaper. Detta gäller kanske för kaniner också??

myriis
0

Jag har sett flera långhåriga kaniner hoppat, men jag tror inte det är så vanligt att man hoppar med långhåriga. Dem flesta av dem används ju oftast i utställning, då brukar inte många hoppa sina kaniner.

Bobby
0

Jag menar bara att vissa raser är säkert mera lämpade till att hoppa än andra… Men tex en tavhäst kan vinna hur många priser som helst i en hopptävling även att den är avlad för travbanan. Den kommer förmodligen alldrig vara med på SM eller OS, men i småklasserna vara överlägsen.

susanne-s
0

Så vilka raser är bäst "utrustade" för att hoppa?

DALSGÅRDS OTHELLO RS 624, DALSGÅRDS STAND BY RS 694
www.gullsmyrastuteri.se

twinnie
0

#6 Självklart. Men det har absolut inget att göra med pälsen.

twinnie
0

Jag hoppar med min kanin och han är ju inte korthårig nån stans.. Vet att han inte har någon speciellt bra hoppkropp, men han hoppar iallafall här hemma :)

#10 Harar & Harkorsningar är mest lämpade till hoppning. Det är "långa" och slanka och har mycket kraftiga bakben. Det är även många som hoppar med förädlade dvärgvädurar (dvv+hare tex.). Sen finns det ju de som hoppar med hermeliner, holländare och lejonhuvad också.

Nathalieee
0

Jag tycker högresta Vädurar är bäst :) Alltså Dvärg vädurs korsningar  .      Och rexar .

myriis
0

#10: Det finns lite olika åsikter om det, så här kommer mina åsikter om det:
Många renrasiga dvärgvädurar kan se ut som små "köttbullar" (jag kallar min renrasiga dvv. köttbulle, jag ser det inte som en förolämpning) och därför hoppar dem inte så bra direkt..
Hermeliner och andra små kaniner kan ha svårt att klara högre höjder t.ex. i Elitklassen, men visst finns det småkaniner som kan hoppa högt/långt!
Om man tittar på vad som mest avlas fram till hoppning idag är nog Vädurskorsningar vanligast. Alltså kaniner som är lite större än dvärgvädurar och lite smidigare ev. större baktassar/bakben. Men kaninerna kan se helt olika ut, och ändå vara vädurskorsning!
Fler och fler har även börjat hoppa med harkorsningar nu,.

annaforsgren
0

jag ska köpa en vädurskorsning att hoppa med:)

Mvh Anna :D
Medarbetare på Jättekanin.ifokus

Proanders
0

Långhårig päls bromsar farten, jämfört med kort päls (enl. termiklagarna), men det har väl ingen betydelse här…

skanorskaniner
0

Jag hoppar med långhåriga dvv.

Sosso
0

Tror inte det är någon skillnad för långhåriga som för korthåriga.. :P

ciss
0

Okej :)

www.frihetenskaniner.se

Calico
0

Det spelar ju ingen roll om dem är långhåriga eller korthåriga. har en långhårig kashmir och en korthårig dvärgvädur som gillar att hoppa och slkulle tro att de är ungefär lika bra. Men Alecs (kashmiren) är nog lite bättre på hoppning.

/Matilda