Kanin iFokus

Kanin

Etikettallmänt
Läst 2812 ggr
Gosans-Matte
0

Mat

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hejj, nu är det ju mycket skola och så. Och därför kan jag inte ägna så mycket tid åt Gosan. Jag måste gå till skolan klockan 7 och jag kommer hem halv 4, så jag undrar, går det bra om jag ger henne en väl fylld mat skål då jag kommer hem varje dag? det brukar vara lite över när jag ska ge henne nästa dag så det går väl bra? eller?

dermot
3

Hon får väl hö?

Vad ger du för foder? Tycker det låter lite väl mycket att fylla hela skålen..

// Anka
~ It's interesting to watch devils cry when angels want to stab you in the back. ~ 

Uniqs
1

#1 Håller med dig där, tycker att det låter som att det är för mycket för en (?) kanin.. Med vänlig hälsning, Uniqs Kaningård

Suskiv
1

Nej låter inte alls bra. Alldeless för mycket kraftfoder. Hö ska vara huvudföda.

Så ge henne fräsht hö på morgonen. Är du rädd att hon ska skita ner allt och därmed inte äta det så lägg det i en höhck.

Hur stor är hon? Är hon en dvärgkanin så ge ca 2 msk - 1/2 dl pellets å tex morgonen eller kvällen. Inte mer än så. Det är mycket vanligare att sällskapskaniner övergöds än får för lite mat. Tänk på att många inomhus kaniner inte behöver pellets alls.

//Mamma till både vilddjur och tamdjur. :-D

Kiyona
1

Säger som dem andra. Tycker du verkar fått det hela om bakfoten.

Har man ett bra hö så ska man i regel inte ens behöva ge kaninen kraftfoder.

Servera fräscht och torrt hö varje morgon. Skulle kaninen ätit upp tillsdess att du kommer hem fyller du på mer hö. Och eventuellt kan du fodra kaninen med någon matsked pellets och/eller någon grönsak och en gren att gnaga på.

Snöfall - Caught between what happened and what could never be

Gilla Snöfalls Djuringar på facebook!.

**Snöfalls Lejonhuvade Dvärgvädurar har upphört förtillfället men återkommer efter att alla studier är klara och körkort är fixat! **

**Mvh//Andrea **

minaninar
0

Tänk på att INTE kompensera din egen bortovaro med att ge för mycket eller för onyttig mat (=gottis). Ja, du är i skolan. Men när du kommer hem kan du vara med henne, låta henne komma upp i ditt knä och gosa när du läser läxor, hoppa runt på golvet i ditt rum.
Tänk på att kaninen behöver röra sig. De mår inte alls bra av att sitta i bur hela tiden. Idealiskt ska de få vara ute ur buren och röra sig 4 timmar om dagen men annars åtminstone 2 timmar! Det går att göra dem hyfsat rumsrena om man skaffar en extra kattoalett och ställer där han föredrar att kissa.

Jag tror lite som de andra också att du nog kan ha glädje av att lära dig mer både om vilken mat man ska ge och hur mkt, kanske även om andra saker, så roligt att du kommit hit!Skrattande

Det är lätt att man ger mat, pellets, godis och annat onyttigt som kaninen ej ska ha för att man har dåligt samvete för att man inte har lika mycket tid som under tex ledighet/sommarlov. Men du får ta igen det på eftermiddag/kväll när du är hemma, och extra på helgerna.

Men om man inte får tag på ett underbart bra grovt hö från bonde, utan köper i djuraffär el dyl, så behövs en liten dos pellets. Men har du möjlighet att köpa hö från en bonde som är bra: dvs. grönt, väldoftande, inte för dammigt och absolut inte fuktigt, brunt eller något som ser mögligt eller dåligt ut. Försök annars hitta ett så bra hö som möjligt i djuraffären eller på nätet.

djurfoder.nu har grovt hö i bal till salu som jag tycker verkar bra, det tillkommer viss leveranskostnad men det räcker ju länge. Men har du bönder i närheten är det mkt mkt billigare och färskare och på alla sätt bäst.

Linnet
0

SKålen rymmer säkert 2 dl så det är alldeles för mycket ½ dl per dag till ex en dvärgvädur inte mer.

Gosans-Matte
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Okej tack så mycket, men #5 ska hö verkligen vara grönt?

Det här är inte min bild men alla slags hö jag har sett har inte alls verkat grönt :P

minaninar
1

Ja alltså torkat grönt.. dvs. inte brunt, grått osv.. alltså det ska se ut som om det är färskt fint gräs som fått torka, det har en svag, torr ljusgrön nyans.. Ju brunare eller gråare - ju sämre.. :s Så använd ögonen och stick dit näsan: luktar det underbart gräsigt, örtigt, örtté-likt? Eller dammigt, unket, mögligt osv.. jag behöver ju inte ens förklara vilket man ska välja.

Öga o näsa.

Sedan är det klart, köper man av bonde kan man ju också höra sig för vilken djurart höet är ägnat till. Är det för kor så är det förmodligen väldigt högvärt vad gäller protein o annat, vilket betyder att man ska ge mindre av sitt kraftfoder - eller inget alls.

Men köper du i djuraffär är ju höet redan utvalt för att passa gnagare.

Men du får bättre kvalitet hos bonde. Hästgårdar kan man också köpa av.

Gosans-Matte
0

#8 så kor's hö är bäst? :)

minaninar
0

Nej kos hö är inte bäst för kaniner. Hästhö och annat grovt hö med hög fiberhalt, grova strån, och relativt låg proteinhalt runt 7%, och låg andel klöver/lusern.. Är det bra grovfoder åt kanin.. alltså det som den kan äta hela tiden dygnet runt.

Ko-hö är kanske för mkt klöver eller lusern eller nåt. Klöver kan ju ge gaser också. Men om man köper ko-hö med högt protein så ska man ge mindre pellets. Men i så fall fråga bonden om han analyserat det, och vilken djurart det är för. osv.

Gosans-Matte
0

Okej tack!

minaninar
0

Alltså lusern är ett prima tillskott, men man ska veta att om höet är rikt på det så ska man minska pelletsmängden drastiskt. Att höet är fullt med klöver skulle jag kanske undvika, för om kaninen annars kan få gaser? Vet dock inte om torkad klöver också är gasbildande eller om det mest är färsk?

Hur som.. ta reda på vad för hö det är så kan du anpassa pellets mm efter det.

Gosans-Matte
0

okej :)