Fånga tamkaniner?
Hej!
Vi var ute i parken nu ikväll och fikade, då fick vi syn på två kaniner. Jag är ganska övertygad om att de är två tamkaniner som har blivit utsläppta.
Först att dom befann sig på en liten gräsmatta mitt i stan, där jag aldrig tidigare sett kaniner och skulle bli väldigt förvånad om det bodde två vilda där. När dom sen sprang undan för oss så hade de inget bo att springa ner i utan irrade bara runt bland buskarna. De såg ut som tamkaniner i typen, den ena var brun och såg ut som en dvärgvädur och den andra lite slankare och black&tan-färgad.
Kan detta vara tamkaniner och isåfall, hur fångar jag in dom?
A dog may be man's best friend, but the horse wrote history.
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Bästa sättet att fånga en kanin är med håv. Dvs om du kommer tillräckligt nära. Annars kanske du kan fråga till exempel en kattklubb om du kan få låna en fälla.
MEN, var säker på att det är tamkaniner först, så det inte är vildkaninungar.
Edit: Såg beskrivningen av kaninerna, och det bör vara tamkaniner.
Vart i landet bor du?
Det är inte särskilt ovanligt med utsläppta tamkaniner som bildat kolonier och "förvildats" igen, på vissa orter i landet.
I och med att det är fd tamkaniner kan dessa ha lite div färger och teckningar.

#1 Vi har ju tusen kaninburar hemma, man kanske kan ta gallret från en och göra en droptrap?
#2 I kungsbacka, strax söder om Göteborg. Jag kunde inte se några andra kaniner.

Puttar…
Det finns ju rätt så många vildkaniner i Göteborg och Kungsbacka, även om det är mitt ute i stan. Har varit där några gånger och sett en massa vildkaniner (viltgrå), sittandes på smååå gräsplättar bland gatorna.
Dock tror jag det är tamkaniner då jag inte tror att det finns vildkaniner som är black&tan färgade och havanna?
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
jag såg oxå en brun kanin vid en fotbollsplan jag kunde klappa den! jag har sätt svarta kaniner men inte bruna vill ha den vet jag vet att jag inte ska fånga den :( (i stockholm)
Skulle påstå att det e tamkaniner… Tyvärr släpper föräldrar ut djuren när barnen tröttnat på dem.
Dock blir dom förvildade ganske fort 
Vad fint att du vill ta hand om dem. Klä på er varmt ta med fika och massa nyttigt gottis (typ bra pellets o dyl.) till kaninerna, kanske något riktigt smaskigt typ frukt.. o sätt er och se vad som händer? Kan funka. Fast de andra metoderna ger nog snabbare resultat ifall de är skygga.
Usch vad man blir arg på folk som gör så.
Man får ju hoppas att kaninerna är kastrerade, men det är ju inte säkert om de kommer från sådana ägare.
#1 om du inte har någon håv eller liknande kanske man kan ta en lakan och kasta över?
Gammal tråd 
// Anka
~ It's interesting to watch devils cry when angels want to stab you in the back. ~
jaha..