Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 369 ggr
hippieflikka
0

Snabba svar önskas!

Jag ska ikväll hämta en kastrerad hankanin som jag ska få ha på prov i två veckor för att se om han fungerar med mina honor. Mina nuvarande kaniner bor i egengjorda "burar" av kompostgaller o tanken är att hanen ska bo i mitten av dem.

De kommer alltså få ha kontakt med honom på varsin sida med galler emellan, och sen hoppas jag på att han ska kunna springa fritt i köket med en av honorna åt gången (honorna bråkar om de är lösa tillsammans),

Jag tänker ge hanen typ ett dygn eller två för att anpassa sig.

Skulle det sedan vara okej att introducera honom en kort stund för en av honorna?

Om jag låter hanen och en av honorna hälsa på varandra i hallen (neutral plats), måste jag då hitta en annan plats när den andra honan ska hälsa på hanen?

Och när kan jag testa första gången att låta hanen springa en stund fritt i köket med en av honorna?

En sak till. Hur långt kan man låta ett gnabb/bråk gå utan att avbryta? Mina honor har bråkat men aldrig fått några skador utan det flyger "bara" en massa tussar omkring osv men alltså inga skador då jag alltid valt att avstyra det eftersom jag är orolig för skador så att säga.. men jag vill ju gärna att hanen ska gå ihop med honorna (var för sig).

Tack på förhand för svar!!

Beatrice_Love_Kaniner
0

jag skulle låta honom få sitta i den buren i mitten, på så sätt hälsar de ju på varandra efter som att det är kompostgaller hål imellan. . .

jag skulle låta de se hur de bråkar ett tag, ta lite pauser emellanåt och låta dem göra upp, men soms agt… Jag tror att det är viktigt att de börjar nosa på varnadra mellan gallrerna för då kan de komma fram om de vill och om de känner för det och de biter varnadra inte så lätt och han kan inte jucka på dem :) Låt det gå en bra dag innan du sätter ihop dem. :)

/Hälsningar Bea och kaninerna

Uppfödning av rex hermelin