Kanin iFokus

Kanin

Etikettallmänt
Läst 431 ggr
Zofia89
0

Skaffa en till?

Hej!

Vi har en dvärgvädurshona, Lilly… Har ingen aning om hur gammal hon är eller så, fick henne i "misstag" om vi säger så =P Men tror hon är ganska ung =)

Nu funderar vi på att skaffa en till kanin… Vad bör vi då tänka på? Vi vill inte ha ungar men skulle gärna ha dem i samma bur, men kommer honor överens? Om vi skaffar en unge, kan den flytta ut genast nästa sommar till Lilly? Med test först då om de kommer överens…

Ja, vad allt ska man egentligen tänka på om man vill skaffa sälskap till sin kanin?

När vi fick Lilly var de tillfälligt 5st kaniner i en bur men kom överens om att bara hålla en då… Det var inget bråk så länge de var alla tillsammans, men har ingen aning om om hon har bott ihop med någon på heltid förut =)

Fridaaaa
0

2 honor kan komma överrens, jag har t.ex 2 honor ihop, halvsystrar, skiljer lite mer än 1år emellan dem. Hade även en mycket äldre hona med dem också innan hon gick bort.

Men då bör man ha stor yta, mina går på ca 3kvm.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Zofia89
0

Okej =) Vet inte exakt hur stor vår utebur är men typ 4x2m, så det borde väl räcka =) Huset är också byggt så det är ok för 2st, vi tänkte på framtiden när vi byggde det =P

Fridaaaa
0

#2 Ja det är ju stort :)
Har man 2 kaniner ihop eller fler, bör dem ha minst varsitt ställe :)

Zofia89
0

Ja det skulle de nog ha, huset är byggt i 2 fack och skulle va enkelt att stänga ingången i mittenskivan och fixa en skild ingång till andra sidan =)

Hur ska man göra för att lägga ihop dem? ha dem i skilda burar fast i varann en tid först så de har galler emellan eller hur brukar man göra? =)

Fridaaaa
0

#4 Jag gjorde så att mina fick träffas på neutral plats, i Hage för min del. 
Och dem jagade varandra lite i början med sedan blev det inte mer :)

Zofia89
0

Okej, så en helt skild Hage så platsen är ny för dem båda? är ju livrädd att de tar livet av varann när det väl blir aktuellt :/ Eller då att Lilly skadar nykomlingen….

Fridaaaa
0

#6 Precis :)
Ja jag förstår din oro, jag hade full övervakning hela tiden, sedan handduk i beredskap att slänga över dem.

Sedan finns det en risk att när ungen blir större och börjar brunsta osv att dem inte kan bo ihop.

Zofia89
0

Okej, om de då börjar bråka, är det tillfälligt medan den lille blir "vuxen" eller kan de aldrig mer gå ihop då?

Fridaaaa
0

#8 Det är sånt man aldrig vet. Finns dem honor som aldrig mer kan gå ihop, finns dem honor som bara smågnabbar och finns dem honor som inte gör något alls :)

Zofia89
0

Då får man bara hoppas på det bästa =P Tack så mycket för hjälpen!

Det är inte lätta saker dethär när man aldrig haft eller varit i kontakt med kaniner förut, bara råkat få hem en helt plötsligt och oväntat =D