Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 1071 ggr
Hell
0

Pubertetskanin

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Min lilla Vera har blivit 5 månader och kommit in i puberteten. Nu är hon ett destruktivt monster som gnager, river och bråkar med allt och alla. Igår när jag satt på golvet hoppade hon fram och nöp mig i låret, inte riktigt säker på vad hon ville med det. :P Men det finns tid till gos i alla fall, så länge det sker på hennes villkor!

Lite funderingar:

- Hur länge varar en kaninpubertet?

- Kastrering! När kastrerar ni era honor/ungefär hur mycket kan det kosta? Jag ska ringa min veterinär imorgon och se vad de säger, men är lite nyfiken på hur mycket det skiljer sig!

Dom växer upp så snabbt! ;)

På hillevill.wordpress.com hittar du fina bilder och roliga äventyr

Hell
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Och en till bild! :)

Fulia
0

Det e iaf inte många som stelliserar kaninhonor =)

Det e mest hanar! x)

Hell
0

#2 Jag vet, men tror nog att min veterinär gör det, de är ganska stora och bra. :) Kanske inte så vanligt, men jag ska inte avla på henne och vill inte att hon blir sjuk i onödan!

Fulia
0

Okeii! x)

Lycka till!

Fridaaaa
0

#2 man brukar inte sterilisera hanar.

Man kastrerar både honor och hanar.
För steriliserar man så finns det en minirisk att kaninen fortfarande kan bli dräktig plus att hormonerna inte brukar ändras. Så kastrering är det bästa.

TS: Ge det ett tag :) Kan ju gå över.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Hell
0

#5 Jag har planerat att kastrera henne främst av hälsoskäl - har haft kaniner som gått bort i för tidig ålder pga problem med livmoder/äggstockar osv. Så eftersom att jag inte har tänkt avla på henne vill jag kastrera henne :) Så tekniskt sett har jag väl ingen brådska, men vill gärna göra det så att det blir gjort och jag inte bara går och skjuter på det.

Fridaaaa
0

#6 OKej ja det är ju ett bra skäl till att kastrera henne :)

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[Duna12]
0

Vet tyvärr inte, är inte så kunnig.. Men är bara tvungen att säga att din kanin är verkligen suuper söt ^^ vad är det för ras ? :3

Hell
0

#8 Det är hon verkligen! :) En mix mellan lejonhuvad kanin och dvärgvädur!

[Duna12]
0

Gulligt ^^ vad för färg då? :D

Hell
0

#10 Viltgul, men hon är inte så "ren" i färgerna längre så vet inte om det heter något annat då. Hon är liksom lite "smutsigt gul", haha. Men så fäller hon bebispälsen nu så svårt att veta helt. :)

[Duna12]
0

Okej, men hon är riktigt fiin iallafall :3

Hell
1

#12 Visst är hon! :)