Rasta
Hur rastar man en året-runt-kanin utomhus om den inte gillar sele. Och vilka rutiner ska man ha för att den ska må bra. Altså t.ex. hur mycket pellets ska den ha per dygn, hur mycket gräs ska den ha per dygn, hur ofta ska man göra o.s.v?
Gillar den inte att gå i sele så kan man bygga en stor rasthage av kompostgaller. Mina hagar till dvärgar är gjord utav 8galler som står i en ring, då kan de springa runt om de skulle vilja springa en lite längre tur innan de blir för yra :P
Pellets är olika, men jag tycker en dvärg ska ha 0,5dl-1dl beroende på. Man får titta på hullet på den. Anledningen till att jag ger minst 0,5dl är den att det är min säkerhet att kaninen får allt den behöver i sig och tillräckligt mycket. Då kan folk komma och säga att allt finns i ett bra hö men då måste man analysera minst 1gång/vecka för att veta att det innehåller allt och att kvalitén håller. En kanin kan ju vara i bra hull fast den lider av näringsbrist pga brister i höet och fodret.
Jag brukar ge några nävar per dygn när kaninen är van med gräs.
Hage :) Jag har en kanin som inte alltid gillar att gå i sele så han går mycket i Hage :D
Pellets får mina inne i buren när jag tar in dem och gräs har dem fri tillgång till i hagen :) Och kan dem inte vara i hagen tar jag in stora buntar med gräs till dem.
Viktigt är att vänja dem långsamt men mina är vana så :)
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.