Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 3890 ggr
Suskiv
0

B-vitamin och fällning.

Visserligen är inte fällningsperioden helt över än men än så länge måste jag säga att ge extra B och C vitamin var ett bra drag. Förra året såg Dior hemsk ut (vilket tydligen är väldigt vanligt för viltgråa kaniner i fällsningsberoden), fäcklig och randig och jag vet inte vad.

I år har hon varit lite fläckad på skuldrorna men annars har hon fällt pälsen betydligt snyggare. Yoda som ju är rex har fällt kopiösa mängder men även hon har fällt den jämnt utan att bli fläckig.

Så jag tipsar iaf om att ge extra vitaminer i fällningsperioden. Mina får dogman kani BC, direkt över pelletsen.

//Mamma till både vilddjur och tamdjur. :-D

Kiyona
0

Hade tänkt börja med att tillsätta vitamin B för pälsens skul vid fällning men är lite osäker på vilken sort man ska satsa på.

Har inte hittat något som är tillverkade just för kaniner. Hur ser vitamin innehållet ut för dagsransonen?

Vill ju inte ge förmycket i onödan! Och köpte nyss en flaska vitaminer som var alldeles snordyr och tog slut på bara några dagar. Köper inte den igen. Men ger priset en viss kvalitée eller vitamineer som vitaminer där det bara ges dos rekomendation för djuret det är tillverkat för.

Tänkte om man kan spara lite pengar på att köpa B komplex för häst och räkna ut vilken dos som skulle gälla för kanin….

Bara undra. Annars har ju gibbon vitamin preparat man kan köpa men priset är sjukt lågt och får mig att tro att kvalitéen inte är att jubla för direkt.

Animix B-C heter det. Något att hänga i julgranen?

Snöfall - Caught between what happened and what could never be

Gilla Snöfalls Djuringar på facebook!.

**Snöfalls Lejonhuvade Dvärgvädurar har upphört förtillfället men återkommer efter att alla studier är klara och körkort är fixat! **

**Mvh//Andrea **

PrinzeZz
0

vad jag fattat om B-vitamin så tar kaninen upp det kroppen behöver och kissar sedan ut resten, så att tillsätta för mycket borde inte vara farligt (såvida det inte är hiskeliga mängder sas.)

när jag har tillsatt B-vitamin så har jag köpt denna

http://www.ridsporten.nu/data/63/fyra-ess-b-vitamin-1000-ml-976980102_full.jpg

Medarbetare på kaninhoppning.ifokus.se | Rosvalla-katastrofen 20/2 2010 Måne 
Uppfödning av hoppkaniner | Hemsidan | Bloggen |

Kiyona
0

Jo det är den jag funderade på att köpa.

Hur mycket doserar du per kg kanin?

Nä men det är ju aldrig bra att ge förmycket då kroppen faktskt får arbeta för att få ut det ur systemet så det inte hinner ta skada.

Hur långa perioder kan man tillsätta B-vitamin i kosten?

**Snöfalls Lejonhuvade Dvärgvädurar har upphört förtillfället men återkommer efter att alla studier är klara och körkort är fixat! **

**Mvh//Andrea **

PrinzeZz
0

jag drog på några droppar då jag inte visste hur mycket jag skulle dosera, även om jag inte var direkt orolig för att överdosera tänkte jag better to be safe than sorry typ.

Kiyona
0

Ah jo det är ju självklart.

Stod där inga doserings anvisningar alls?

Får se hur jag går tillväga när jag får hem beställningen tycker ju dock att det borde stå si och så mycket till 300kg som nu en häst kan väga och sen bara dividera ut det så man får fram hur mycket man ska ge till en kanin på max 2kg.

**Mvh//Andrea **

PrinzeZz
0

det var flera år sedan, så jag minns ärligt talat inte om det fanns anvisningar eller inte

zezagena
0

B + E vitamin kan nog vara bra tillskott i fällningstid men C..?

En frisk väl fodrad kanin tillverkar ju själv C i grovtarmen, om man vill ge lite extra kan man ju ge lite extra rönnbär el äpple..

Suskiv
0

C vitamin fanns med i flaskan så drför fick de extra C.

//Mamma till både vilddjur och tamdjur. :-D

zezagena
0

Ok, kör själv med vetegroddolja Glad stor flaska ca 100 kr räcker nog 1 år..

Kiyona
0

Jo det är ju inte stora doser man ger av vetegroddsoljan. Fattar dock inte att dem äter upp det. Smakar pyton! >< Tänkte jag skulle dela en flaska med djuren istället för att då köpa en till vardera. Blä! Aldrig igen sippar hellre i mig linfröolja eller nåt tro det eller ej men det smakar bättre xD

B-vitamin producerar dem också själva i tarmen om bakteriefloran står rätt till. Men en stressad kanin eller liknande får ofta inte alltid i sig tillräckliga mängder av dessa vitaminer alltid oh då är ett tillskott bra till hands under denna tillfälliga period.

**Mvh//Andrea **

Fridaaaa
0

Jag ger mina b-vitamin i vattnet :)
Bara som extra kick, men mina fäller inte mkt :)

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[Asra1]
0

#11 Jag gör samma sak med! :), lägger typ 1 gång per vecka.Skrattande

Lusthan
0

Har en jätte som ser helt bedrövlig ut just nu. Vågar knappt visa han för nån… Har funderat över vad man kan göra då han avskyr att bli borstad. Vi tränar på det men han springer och gömmer sig under trappen om jag tar fram borsten. B-vitamin får vi testa. Finns det något annat jag kan göra?

AkaiTsuki
0

#13 Du kan pröva flytta han till ett bord med en matskål med massa mums i och sen så borsta han då, kanske det skulle fungera?

//Joanna

Lusthan
0

Skulle kanske gå… Som det är nu så får jag hålla fast han ordentligt och borsta och det kommer inte lite päls heller, det blir nästan en hel jättekanin till bredvid när jag är klar. Men det kan vara ett alternativ. Måste rensa på bordet och så är det ju bara att muta med morötter och grejer. :-) Tack för förslag.