Kanin iFokus

Kanin

Etikettmat-och-utfodring
Läst 3846 ggr
hobbymupp
4

Foder, basfakta

Foder!

Har märkt att många av oss kaninägare verkar lite osäkra när det kommer till foder, vad ska kaninen äta och vad ska den inte äta? Jag har under den senaste månaden fått lära om allt jag trodde jag visste och fått lära mig under mina 6 år som kaninägare. Kaninens mage och tänder är väldigt känsliga så det är viktigt att vi vet vad som är bra för dem. Utdrag från http://www.veterinaren.nu/artiklar/kanin/matsmaltningsapparaten/tandsjukdomar-kanin/151

_"En av de absolut vanligaste orsakerna till veterinärbesök med kaniner, är tandproblem. Problemen har ökat de senaste åren i takt med att tamkaniner utfodras med en allt mer onaturlig kost. För att förstå hur tandproblemet uppstår måste man veta lite om hur en kanin fungerar när den äter och tuggar.
_Kaniner är grovfoderätare och är skapta att tugga i sig en stor mängdsvårtuggad, fiberrik föda. Deras tänder är utformade för att mala söndergräs, blad, hö, ogräs, bark, med mera."

Jag har läst så otroligt många olika människors åsikter och tankar kring detta nu och har kommit fram till att detta är vad majoriteten säger:

En kanin klarar sig på bara hö. Pelletsen är endast ett kosttillskott.
Ett bra kraftfoder/pellets har ett fiberinnehåll på över 18%(gärna över 22%), ett proteininnehåll på ca 15% och ett lågt fettinnehåll på ca 1-2%.

Till detta kan man med fördel ge tre olika sorters blandgrönt i måttlig mängd varje dag. Bra bladgrönt är tex persilja, grodblad och torkade nässlor. Sådant kan köpas på gnagarbodens webshop.

Morötter och andra grönsaker kan ges då och då men innehåller ofta mycket socker eller annat som inte är så bra för kaninen att få i sig massor av varje dag.

Se till att ni ger er kanin rätt grejer, för tro mig, det kan bli helt galet annars.

Fridaaaa
0

Jag ger mina fri tillgång till hö plus pellets var dag
Grönsak får dem 1-3 dagar/vecka

Plus grenar flera dagar/vecka

Ger svenskt foder kanin&marsvin, fungerar super på mina :D

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

dermot
0

Kan någon skriva upp en lista på vilka foder som är OK då? :)

// Anka
~ It's interesting to watch devils cry when angels want to stab you in the back. ~ 

hobbymupp
0

#1 låter fint
#2 tja… jag är väl lite kritisk till det allmänt älskade rabbit royale då det bara har 14% fibrer och inget kalcium. Lucern-pellets har bra fibervärde men lite högt fettvärde. Cuni Pro kaninpellets verkar helt ok. 
Bästa jag har hittat är Bunny Basic T som har 
Näringsvärde:
Fibrer min 22-25%
Protein min 14%
Fett min 1,5%

Suskiv
0

De enda foder på den svenska marknaden som har ett tillräckligt högt fibervärde är Versele-laga cuni complete, Versele-laga cuni pro och Oxbow Bunny basic.

Cuni complete

Fibrer 20%
Fett 3%
Protein 15%

Har med andra ord lite för hög fetthalt.

Cuni pro

Fibrer 20,5%
Fett 2,5%
Protein 15%

Bättre fibrer och fett. Fortfarande lite hög fettandel.

Oxbow Bunny Basic Timotej

Fibrer 25.00-28.00%
Protein min 14.00%
Fett max 1.50%

Perfekta värden.

Oxbow Bunny Basic 15/23

Fibrer 22.00-25.00%
Protein min 15.00%
Fett min 2.00%

Perfekta värden.

//Mamma till både vilddjur och tamdjur. :-D

dermot
0

#4 Vart ligger priserna på dessa foder? :)

// Anka
~ It's interesting to watch devils cry when angels want to stab you in the back. ~ 

Suskiv
0

Djurmagas1inet tar ca 400kr  för 8 kg Cuni complete.

Bromma Zoo tar 339 för 4,5 kg Oxbow bunny basic T.

dermot
0

#6 Misstänkte nästan det… Alldeles för dyrt för mina resurser just nu. Men senare kanske det blir Oxbow då :)

// Anka

Ravynsfair
0

Måste bara nämna detta med fett och protein innehållet.
Dessa värden är anpassade till dvärg och mellanstora kaniner.
Min Belgiska jättehona på 6månader mår inte alls bra av dessa foder.
Det är för lite fett och proteiner för att hon ska kunna växa till sig normalt.
Samtidigt vill jag inte ge kalv, får, renfoder som en del ger.
Tycker att kaniner ska ha mat framställda för kaniner.

Dock har jag provat både Krafft Groov 60 och 90.
Funkade till alla utom jätten.
För att hon ska hålla sig fin och växa normalt så behöver hon 4dl pellets.
Det är lika mycket som grannen min ger sina gotlandsruss.
Inte bra.

Det är inget fel på höet då mina andra kaniner mår bra som jag tidigare nämnt.
Att det ska vara sådan extrem skillnad mellan små och stora kaniner.

Vänliga hälsningar Sanna. 
Medarbetare på Blandrashundar, HBT & Socialt stöd.ifokus Sol

dermot
0

#8 Fast jättar behöver ju rätt mycket käk Tungan ute vet inte hur mycket en BJ behöver (var längesedan jag hade en sån), men frassarna behöver ca 2,5-3dl och eftersom BJs är större, så ligger det väl däromkring 4?

// Anka

Acinorev
0

#8 Jag har samma problem med min jätte. Det behövs mer och de kan ju trots allt inte äta hur mycket som helst så det är ju fodret som måste ersättas på något sätt. Jag såg dock att det finns ett från Versale-Laga som heter Cuni Top och ska vara anpassat till just jättar. Jag har däremot inte hittat det någonstans så frågan är om det går att få tag på i Sverige.

Fridaaaa
0

#9 Albin får3 dl, men han väger ca 6 kg, så han är inte riktigt så stor som en bj :)

[Laauraa]
0

Jag undrar hur länge pellets, örter åsånt håller? Då jag bara har en kanin så kan jag inte riktigt beställa en 3kg säck pellets, den skulle räcka jättelänge och blir den inte gammal då? Jag köper ren pellets från djuraffären 1 kg, den pelletsen behöver äl inte vara dålig bara för att den är köpt i djuraffären? pelletsen som dem förpackar i 1kgpåssar kommer väl från tex edel, mästers eller så?

Till bradgrönt räknas väl grönsaker som fänkål, palsternacka m.m färska grönsaker som man kan ge varje dag? Skulle bli väldigt dyrt i längden om man köper torkade örter, groblad osv..

[Laauraa]
0

putt

Fridaaaa
0

#13 Man får inte putta samma dag som det skrivits i tråden :)

hobbymupp
0

# hur länge pellets hålller är väl olika beroende på vilket sorts pellets. de flesta pellets håller väldigt länge under rätt förhållanden eftersom att det är ett helt torrt foder.

Bladgrönt är inte samma sak som frukter/grönsaker. Bladgrönt är öter och just blad. Typ persilja, nässlor, grodblad, maskrosblad osv

hobbymupp
0

Woops , det ska vara till #12 inte bara #

Fridaaaa
0

#12 Jag har mitt i tunna så det håller längre då än om man har kvar det i säcken.

mjuhm
0

Måste bara få fråga. Klarar sig en kanin på endast grönsaker & hö?

♥ Den som sa att lycka inte kunde köpas med pengar, glömde djuren ♥

hobbymupp
0

Grönsaker är inte något en kanin behöver. Ett bra hö är allt som behövs + vatten ofc!

Suskiv
2

#18 har man ett bra hö (gör analys på det) och en lättfödd kelkanin så är det en bra bas. Ge lite extra grenar och bladgrönt som gräs och örter.

Däremot så brukar de flesta större raser, långhåriga raser (främst angora), hoppkaniner och avelskaniner behöva pellets (eller annat kraftfoder) för att få den energi de behöver. Samma sak om man har ett sämre hö.

Kraftfodret uppgift är att ge det som saknas i höet. Har man tex ett väldigt proteinrikt hö behöver kraftfodret ha mindre protein och vise versa.

mjuhm
1

#20 Tack för svaret! En av mina kaniner är en lejonhuvad/teddy dubbelmanad. Behöver hon då pellets? Hon har jag haft i tre år nu, & hon har endast levt på grönsaker, örter & ett bra hö. Jag har även hoppat lite med henne (1-2 gånger/vecka, dock var det länge sedan nu), men då bara ca 1 decimeters höjd. Bör jag lägga till pellets iallafall?

Varför jag frågar är väl mest för att jag blir lite orolig när folk skriver att kaniner måste ha pellets, men vissa skriver att dem klarar sig utan.

Fridaaaa
0

#21 Om hon har bra hull behöver du inte det :)

mjuhm
0

#22 Okej, då vet jag! :)

dermot
0

#21 Det är upp till var och en om man ger pellets eller ej. Ingen kan säga bakom en datorskärm att din kanin måste käka pellets. Viktigaste är ju att kaninen mår bra och har fint hull. :)

// Anka

Suskiv
0

#21 är hon i bra hull så finns de ingen anledning att ge pellets. Min dvv kommer inte få pellets i sommar, men har det nu eftersom hon behöver det nu.

[Liiilly]
0

Lite gammal tråd med är denna örtblandning okej att ge? :

Ingredienser: Havregryn, veteflingor, ringblomma, persilja, rödbeta, alfalfa, maskros, ärter flingor, morötter, brännässla, vete ribwort, brista, vete, majs brista, löv, blåklint, rosor pepparmynta, majs flingor, Melissa, rödklöver,

Råmaterial: 14,0%, Råfett: 4,1%, Råolja: 12,9%, Växttråd aska 7,2%, Fukt: 11,1%;

Skulle ni kunna ge lite mer exempel på vad för örter ni ger? Färska? Torkade? Var får ni de ifrån?

minaninar
0

Nånting ser jättevajsing ut i den näringstabellen.. Har du översatt den på google på nåt sätt?

RÅmaterial? är det protein?

Är det 4% råfett och 12% råolja så är det rena giftet (det kan inte stämma?) eller är 12,9% möjligen fiberhalten(dvs växttråden?)

Jag är inte jätteförtjust i foder som börjar med två säderslag (vilket betyder att de är dominerande i fodret). Sedan dyker det upp mera vete? Men många av de andra grejerna är ju bra ingredienser.

Kolla igen, de värdena verkar jättekonstiga. SKriv gärna om du hittar felet.

Om jag skulle ge exempel på bra foder så är det:

cuni complete

jr farms grainless dvärgkanin  (zwergkaninchen)

oxbow (bunny basics T för vuxna och det andra, bunny basics 15/32 (?) för ungdjur, digivande honor, och sjukligt avmagrade eller sjuka/postoperativa djur.

Dessa foder kan med fördel blandas med Meister Lampe som tillsammans med jr farms grainless dvärgkanin finns på zooplus.se

[Liiilly]
0

Det är inget foder, bara örtillskott. Verkar ändå lite konstigt tycker jag med mycket fett och olja, så tror jag skippar det.

minaninar
0

Ja, det var underligt, för med så mkt säd så är det ju knappt örter.. haha.. Vill du ha rena torkade örter o blommor? Kolla då futterkonzepte.de under kaninchen / nager, kräuter und gemüse och sedan grossverpackung och beställ 1 kg torkade blüten o 1 kg torkade Kräuter.. Flört inga fetter o ingen säd.. .bara underbart väldoftande grejer.

[Liiilly]
0

#29 Åhh gottigotti! Men hur blir det med frakten? Är inte det dyrt från Tyskland?

minaninar
0

Jo det är det. Eller tja, typ 250 kr för större paket.. men annars mindre. Men du kan ju beställa annat gottis så lönar det sig. Pre Alpin Lepo sensitive rekommenderar jag.

Kräutermischung o Blütenmischung är liksom fria från frukt och torkade grönsaker. Men det finns sådant okcså. Fast jag tycker det är lättare att ge sådant som inte har socker i sig. Däremot så kan det ha mineral o spårämnen så man ska inte överdosera men någon matsked eller lite mer brukar jag ge.

Om man beställer mkt på en gång blir det inte så dyrt. Är man flera som bor i närheten kanske frakten kan bli ännu lägre? Har jag funderat på ibland iaf.

viggebys
0

Eller så torkar man egna örter ! Persilja är ju super enkelt att odla hemma och nässlor finns ju att plocka nästan överallt ! :)

Man kan också torka Maskrosor, Maskrosblad, Liten mängd klöver (gasbildande färsk, vet inte hur den är torkad?), blad från fruktträd m.m ! :)

Man får ju läsa på innan bara så man inte tar något giftigt och stoppar i sina små pluttar :)

Viggebys Kaniner - www.viggebys.weebly.com/

Mamabelle
0

#4 Om man bara ska se till fiberinnehållet… så är det inte riktigt sant. 

Jag ger våra kaniner Selective. Det har ett fiberinnehåll på 23%.

Övriga värden är också helt okej, även om fetthalten kanske är lite högre än önskvärt.

Selective

Fiber 23%
Protein 14%
Fett 4%

Kiyona
0

Jag köper ju mitt foder från tyskland. Pre Alpin weisenfakes som är baserat på en stor variation gräs och örter. Helt fritt från spannmål.

Om du tycker det skulle vara jobbigt att importera från tyskland eller har kanske bara någon enstaka kanin som skall äta av fodret så blir det ju rätt så oekonomiskt.

Kolla dig runt så kanske där finns folk som säljer dessa foder i andrahand. Typ uppfödare.

Jag har ju mitt kraftfoder på försäljning samt en del tillbehör mest för dem som kan ta sig ut till kaningården.

Men om du vill kan jag ju kolla vad en 5kg skulle kosta att skicka.

Snöfall - Caught between what happened and what could never be

Gilla Snöfalls Djuringar på facebook!.

**Snöfalls Lejonhuvade Dvärgvädurar har upphört förtillfället men återkommer efter att alla studier är klara och körkort är fixat! **

**Mvh//Andrea **

minaninar
0

Menade du mig? Nej, du menade väl Lillly som skrev ovan? Jag har redan pre alpin ju! Skrattande

Men det är en bra idé om man bor nära och inte vill köpa 12 eller 20 kg själv att hitta någon här att dela med.

Kiyona
0

Åååh.Har vi samma pre alpin foder? Vad säger dina kaniner om pre alpin då? Är så nyfiken på vad mina egna ska säga nu när de byter upp sig :D Slipper jag oroa mig för att dem samlar fett runt organen som jag läst inte skall vara allt för ovanligt om man fodrar länge med det foder jag har nu sen innehåller det alldeles för mycket vitamin e för en liten kanin!

Om det är samma foder…hur mycket fodrar du kaninerna med? Slipper jag påbörja min doserings undersökning på absolut ingenting :D

**Snöfalls Lejonhuvade Dvärgvädurar har upphört förtillfället men återkommer efter att alla studier är klara och körkort är fixat! **

**Mvh//Andrea **

minaninar
0

Jag ger min kanin Pre Alpins Lepo Sensitive - det är ett foder ur deras serie för kaniner och gnagare (chillor, degus, ekorrar, marsvin mm, jag vet inte allt). Lepo sensitive är ett av de fodren som specifikt vänder sig till kanin. Det har ungefär samma värden (vill jag minnas) som wiesenflakes men enligt PA så ska de vara utformade för maximal slitning av tänderna, genom att kräva att kaninen tuggar sitt höger-vänster som den gör med hö. Det är alltså näringsmässigt relativt lågvärt foder - vilket ju för kanin är rätt bra.

Nu har jag lös innekanin så det är ju annorlunda, samt att jag undersöker både hur mkt som går åt samt håller ett öga på kaninens kropp o energi så klart!

Jag ger gärna en större näve om dagen. Det är olika hur mkt som går åt, dessutom händer det att han ratar vissa av de små bitarna. Ofta lämnar jag de bitarna ett tag för att se om de "duger i krig" (dvs. om de duger lite senare), eller om de är körda. Sedan har jag flera matstationer hemma. Jag tänker att med wiesenflakes o lepo sensitive kan man helt enkelt inte överdosera. Tror tom att i lepo sensitives fall så skryter PA med att man kan ersätta höet med det eftersom tandgymnastiken är så ergonomisk och om man tittar till innehåll o näringsvärden så är det ungefär samma som i ett timotejhö(i varje fall vad gäller makro-nutrienter, dvs. de näringsämnen som är de "stora" protein, växttråd, fett).

Nu tycker jag ändå att det är säkrast att inte fullt ut lita på skrytet även om mitt intryck faktiskt är att det ger bar tandgympa så vill jag inte ta några risker, och vaddå! Hö är ju kul juh! Ska varje kanin ha! (Det står i jordbruksverket, men jag skulle tro att även hökuber och PA wiesenflakes o lepo sensitive mfl räknas som hö, för de är grovfoder).

Men som sagt, börja att blanda ut det med ditt gamla foder? Du vet ju hur du ska göra det. Sakta och fint, sedan märker du väl vad som går åt. Och den dagen ditt Krafft är slut kan du ju undersöka alternativ som är okej i pris o nyttigare som komplement till wiesenflakes? Det finns ju massa alternativ.

Men tänk på att det är inte säkert att kaninerna uppskattar sina wiesenflakes det första de gör, eller inte säkert att alla gör det. Håll koll på vilka som äter vad. Sitter de i par eller var o en för sig?

Kiyona
0

Alla kaniner har egna burar då jag tycker kaniner mår som bäst när dem har sitt egna lilla kryp in att gå hem till. Sen släpper jag ut dem i grupp ute i hagen där det finns både gott om plats för dem att umgås och vara för sig själva om det passar dem bättre.

Har haft 2 honor ihop under en period pga att buren inte var tillräckligt säker att använda så då fick kaninen med dålig bur flytta in till en annan kanin hona. Det var mer eller mindre bara den ena som fick mat om man inte särade på dem vid utfodringen. Den ena hade gott om hull och behövde nästan inget kraftfoder alls och den andra tvärtom. Sen var den ena dominant över den andra och det var få stunder som det var riktigt lugn och ro. Buren var ju stor och platsade för dem båda men att ha dem under dessa förhållanden är ju inte att rekomendera och massa extra jobb också desutom för att få ihop det!

Jo skall bland aen mindre foderhoink med mitt gamla foder och weisenflakes sen skall det gå över långsamt till att besytå av weisenflakes och lusern. Sen slänger jag det gammla fodret alldeles för mycket tillsatta vitaminer framförallt e vitamin! Läst skräckhistorier om det med bildbevis på hur kaninens lever kan se ut efter att ha fodrat med samma foder. flera exemplar där alla såg lika hemska ut om sina innre organ.

Jo ska väga dem och se hurpass mycke dem behöver. Men börjar smått och får se vad vågen säger och vad ögonen kan säga om saken. Men tänkt mig en del lusern och två delar weienflakes och runt 1dl foder dagligen.Lite svårt att på förhand bestämma vilka mängder som passar Vet ju inte hur den påverkar magen eller hur lätt dem lägger på sig av det nya fodret. Hur ser pälsarna och hullet ut på dina med sin hyffsat stora dagsranson? Förutom till Leslie då hon är ett matvrak som lätt lägger på sig xD Hon får max ½dl tillsammans med lite extra Motion utöver det vanliga och extra tillgång till goda grenar att gnaga sönder annars går hon på och gör halmen till spån! tok fia!

Får se vad kaninerna säger om det nya fodret! Hoppas jag kan köra ut det till dem imorgon redan och möjligtvis ge dem ett smakprov eller tidig kvällsmat. Är så kul att mata djur! En gång kan man ju avika från rutinen…Önskar att jag fick fodra mina små troll själv varje dag. Lycos till er som får göra detta alla dagar i veckan. Haha ^^ avis xD

**Mvh//Andrea **