Kanin iFokus

Kanin

Etikettmat-och-utfodring
Läst 904 ggr
Storkebodas
1

Foderblandning

Jag har länge varit på G att blanda mitt eget foder, men inte riktigt lyckats få tummen ur och göra det. Men nu när jag hittat flera olika bra pellets och ska ha en kull snart känns det som att det verkligen börjar bli dags. Tungan ute

De olika sorterna jag funderar på att blanda är wiesenflakes eller meister lampe och lusernpellets. Sedan vill jag också ha i lite torkade växter, bla nässlor, hallonblad, rönnbär, vinbärsblad, lönnblad, grodblad, ljung, rölleka, maskrosblad och blåbärsris. Men att hitta näringsvärdena för allt det är inte så lätt…

Och ang lusernpelletsen, där står det ju bara hur mycket smältbart råprotein det är, men smb råprotein ska väl vara ca 80 % av råproteinet? Så det är alltså ca 20 % råprotein i den om jag räknat rätt.

Växttråd står ju inte heller utskrivet, men den bör väl vara rätt okej?

Men sedan funderar jag också på vilka värden jag ska sikta in mig på… Jag har ju långhåriga (teddys) och de verkar inte ha så lätt för att lägga på sig, så jag tänker att proteinet kan vara rätt högt. Gav rabbfor en kort period för ett bra tag sedan, och de hade ju lite för mycket nattbajs då. Har för mig att proteinet i rabbfor är 17,5 %. Har jag fel?

Tänker att 15-16 % råprotein borde vara ganska lagom. Men det kanske är för mycket, 14 % kanske räcker? Glömde förresten nämna att de används till Avel, men till de digivande kan jag ju blanda i något mer.

Fetthalten, var bör den ligga runt tror ni? 2,5 % kanske är lagom för dem?

Annars får jag väl helt enkelt testa och öka eller minska lite beroende på hur det funkar.

Tacksam för svar!

Kram Elsa

Medarbetare på Teddykaniner i fokus

Storkebodas
0

Puttar upp!😊

Kram Elsa

Medarbetare på Teddykaniner i fokus

Storkebodas
0

Putt igen! Skrattande

Kram Elsa