Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 580 ggr
zodiakk9
0

förmycket pellets.

Min kanin får varje kväll ca 0.5 dl pellets. Men pga. av missförstånd kom Zodiak dessvärre åt pelletsburken igår vilken han lyckats öppna. SÅ när jag skulle mata honom efter skolan igår hade han käkat hur mycket pellets som helst från burken. Han verkar dock vara som normalt, men jag undrar i alla fall om han kan påverkas på något sätt när han satte i sig all mat?

minaninar
2

Ojojoj. Kan du säga vilken pelletssort det är? Märket och namnet på just den sorten som du ger (t.ex. vitakraft mfl märken har ju massa olika, allt från värsta skräpet till en eller annan som är helt ok). Anledningen till att man vill veta är att man då vet hur mkt eller litet fibrer som den innehåller samt lite om hur mkt protein mm.

Det kan bli problem. Det som du vill veta är: har han bajsat ordentligt under tidig morgon eller nu på förmiddagen (du måste alltså veta säkert om bajset är gjort nu och inte innan pelletsfrossan).

1.Städa ur buren och kolla sedan hur det går med bajset under eftermiddag kväll. Eventuellt ta ut och motionera eller låta springa fritt inomhus under uppsikt (för att häva ev. förstoppningssymptom).

2. Uppmuntra att dricka ordentligt. Fräscht vatten, gärna extra i skål om du har flaska. Ha koll på att han dricker, annars får du hitta på något knep, helst utan socker. Men ev. kan en droppe konc. apelsinsaft eller annan saft användas för att locka honom dricka. Men bara en droppe eller två, då det nu är viktigt att han inte får i sig för mkt socker som stör tarmen ytterligare.

3. Gör en liten undersökning. Känn på magen försiktigt, runt och under hela kroppen, känns det normalt? Kolla i buren när du städar efter lösbajs (visserligen går det inte så fort, lösbajs blir i så fall aktuellt tror jag först i kväll eller natt, då maten stannar i blindtarmen i ca 13 timmar). Kolla också under svansen i dag o de närmsta dagarna att inget bajs kladdat fast. Om så är fallet tvätta ordentligt med ljummet vatten o torka noga med handduk. Håll i ordentligt eller sitt med balja så han inte ramlar. Upprepa även undersökningen av magen det närmsta dygnet eller två.

4. Ta helt bort pellets under 1-2 dagar för att se att allt är normalt med bajs och aptit. Det är viktigt att han får i sig hö nu som är det material som hjälper kaninen pusha bajs.Cool

5. Ta kontakt med kaninkunnig veterinär där du bor. Vet du inte vem det skulle vara så ta reda på det. Kan fråga här, eller ringa t.e.x mälarens smådjursklinik, eller roslagstulls djurklinik och fråga om de vet någon på din ort, eller hur du får kontakt. Prata med den veterinären om vad som hänt. Kolla var den finns, hur länge den har öppet, och vad det är för distriktsveterinär som gäller natt och helg osv. Samt fråga om de har critical care till försäljning och om du kan komma och köpa det idag eller imorgon eller på söndag?

Critical care är en speciell probiotisk höbaserad välling som är ett helfoder för sjuka djur som behöver återhämta sig och är fenomenalt vid tarmstopp och andra svält och akuta (och farliga) tarmproblem, vilket ju är mkt vanligt att kaniner drabbas av. Om veterinären har det skulle jag åka och skaffa en liten påse med det. Helst en påse som innehåller öve r10 gram. Då har du för att stabilisera tarmen nu, och försluter du påsen ordentligt o stoppar i frysen så håller den tills ev annan gång din kanin börjar må dåligt eller matvägra. Det är det absolut viktigaste att ha hemma, aboslut life saver.

En lika god idé är att åka till apoteket (om ni inte har jourapotek som har öppet i helgen), och köpa en flaska Minifom. Det är receptfritt men köps över disk då det kräver kylförvaring. Det är mot gaser (som också kan bli akut), det är ofarligt och kan ges flera ggr per dag. Den ska sedan också förvaras i kylen hemma.

Men ta kontakt med veterinären, se till att denne kan kanin och exotiska. Om den mest kan hund och katt så kan den förmodligen inte hjälpa dig.

Men på t.ex. roslagstulls djurklinik så är de hjälpsamma om man ringer från andra delar av landet också. De kan också diskutera med dig vad du ska tänka på.

Ifall du har en pelletssort med hög fiberhalt dvs. väl över 20 uppåt 30 % så finns det stor chans att det inte blir något problem.Tungan ute Men då många har foder med på tok för låg fiberhalt så kan det bli problem.

Hoppas det ska gå bra.  Bara att skriva här igen om du behöver hjälp.

zodiakk9
0

han får stampe pellets.
Men allt verkar bra annars, magen käns normal, han bajsar (vad jag kan se normalt) och dricker som han ska och rör sig bra. Han har en stor Hage där han kan hoppa runder hela tiden.

Har inte gett honom någon mer pellets utan han fick bara hö och vatten igår och tänker fortsätta så tills jag hundra procent vet att allt är bra.  
Ville också mest höra så att det inte var akut allvarligt eller så, rädd om min pluttis ju! :P

Men tack för din hjälp! :)) Fortsätter givetvis att hålla koll så han inte förändras, men är glad att han ändå mår bra!

lovemysack
0

Ge honom mat som vanligt nästa dag! :)

Uppfödare av Hoppkaniner i Dalarna :)
Läs mer på min hemsida.
Lundens Hoppkaniner.

minaninar
0

#2 Då går allt förmodligen bra. Men det verkar troligt att han kommer bajsa löst druvbajs.. Du vet vad det är va?

Så håll utkik efter ev. bajskladd i rumpan som i så fall måste tvättas bort.

Jag skulle ge en betydligt mindre pelletsgiva de närmsta dagarna.. ifall det nu blev lite för mkt för blindtarmen och druvbajsarna inte formar sig som de ska och han tappar dem.

Men skönt att han bajsar bra. Det är lovande. Äter han också hö med frisk aptit så går det  nog bra. Men skulle aptiten bli dålig, så innebär det problem.