Nosematos?
Min ena kanin har blivit snuvig, hängande huvud och dålig balans kan det vara nosematos?
Hon har bra aptit men hennes bajs kluttar har blivit mycket mindre.
Jag ska ringa och höra med veterinären.
Finns det någon medicin eller är det ända sättet att avliva henne?
Så tacksam för svar!
Det vet man väl inte förrän man undersökt henne?
Det kan väl vara infektion i mellanörat också?
Jag tycker ni ska undersöka henne först. Är hon väldigt snuvig? Alltså, har hon svårt att andas?
// Anka
~ It's interesting to watch devils cry when angels want to stab you in the back. ~
#2 hon är inte jätte snuvig men hon är lite blöt vid nosen. Hon har inte svårt att andas.
#1 Vet inte men har läst på olika sidor på nätet och alla skriver olika
Okej, tänkte om det var någon typ av Pastuella.
Då kan det snuviga bero på att hon är i allmänt dåligt "skick", det låter nästan som att hon har förstoppning eller i alla fall en början till det? Vinglig, små kluttar och hängande huvud… ja, låter nästan som det.
Det är troligtvis akut så jag hoppas ni får tag på veterinären!
Lycka till med henne!
// Anka
~ It's interesting to watch devils cry when angels want to stab you in the back. ~
Om hon bara är lite blöt om nosen behöver det inte alls vara något sådant allvarligt som nosematos, men som dermot säger är det nog allvarligt för att man ska söka hjälp. Hoppas att ni har tagit tag i det.
Bättre att inte vänta för länge, för då kan det bli för sent.
Jag ringde Veterinären igår kväll och fick en tid idag så åkte in med henne och det var alldeles riktigt hon har Encephalitozoon cuniculi (även kallad Nosematos). Jag hade redan igår gett henne en spruta med Axilur efter att ha läst ordentligt på olika veterinär sidor. Men jag ville iaf åka in och säkerhetskolla. Veterinären på Roslagstull sa att det var tur att jag hade märkt det så tidigt och börjat med Axilur innan det hade blivit värre med huvudlutning och balansen. Så nu ska jag ge henne Axilur i 30 dagar. De på Roslagstull sa även att hon kommer bli som vanligt med balans men att hon kommer luta lite med huvudet.
Zilur (som hon heter) fick även drop med B-vitamin och någon annan vätska (200ml) eftersom hon var lite hård eller vad man ska säga om magen. Men det fick hon bara för att det ville vara säkra på att allt skulle gå bra och när jag väl var där.
(Juste snuvan hon hade var nästan ingenting sa veterinären, typiskt mig att överreagera:P)
Rena turen alltså att jag märkte det så tidigt innan det hade blivit försent :)
Två länkar där jag hittade bra information :)
http://www.petcarevb.com/wordpress/rabbits/e-cuniculi-in-rabbits/
http://www.houserabbit.co.uk/resources/content/info-sheets/ecuniculi.htm
Tack för hjälpen!
Så bra att ni tog det på allvar och åkte in!
Precis Nosematos (Encephalitozoon cuniculi) behöver inte alls betyda att kaninen är körd.
Det finns en väldigt bra massage-bok som heter The relaxed rabbit av Chandra Moira Beal, hon har även gjort den i dvd-format (som jag sitter och tittar på nu). Jag har förstått att genom att jobba med massage kan man faktiskt också förbättra kaninens återhämtning, och eventuellt tom se få musklerna att börja ställa huvudet rätt. Men det sistnämnda är nog inget man kan garantera, men som är bättre chans också för att ni var så snabba att söka hjälp. Boken kostar 98:- el nåt. Och dvd:n import från usa m frakt gick på under 200:- om man beställde från Chandra Moira Beals hemsida LaLuna publishings eller nåt sånt heter den.
Har även för mig att hon ev. gav tips? just för Wry Neck (dvs lutande huvud).

#8 Tack för tipset ska kolla upp boken och även dvd:n! :)
Råkade bara läsa att jämte fenbendazole (axilur) så kan man samtidigt behandla med ponazuril..
Kolla här, längst ner på sidan:
http://www.bio.miami.edu/hare/paresis.html
Det är ju ännu bara som hon säger en "story", eftersom ingen studie verkar ha gjorts. Men ändå. Kanske något att diskutera med vetten?
Hoppas det går bra för er?
#10 Zilur mår alldeles utmärkt. Hon är fortfarande lite vinglig men balsnen har blivit mycket bättre och hon skuttar runt som vanligt. Huvud lutningen är också bättre men dock lutar hon fortfarande med huvudet, men det är 9 dagar kvar på hennes behandling så hon kommer nog vara helt återställd senare :)
Så roligt. Och ja, jag tipsade om massageboken/dvdn.. ifall det skulle behövas lite extra hjälp med att få huvudet på plats.
Roligt att det gått så bra iaf.
#12 Ja, precis, har tänkt köpa boken o dvd:n men helt enkelt inte blivit av, men om hennes huvud fortfarande lutar så ska jag ta och köpa dem. :)
Tack så mycket för hjälpen!
#13 Det låter ju inte nödvändigt.. Men kan va kul o ifall lutningen är kvar också bra.
Vassego, du gjorde väl det mesta själv dock som var så uppmärksam.
hur har dte gått med kaninen? jag har en med samma diagnos som dock inte svarade helt på axilurbehandlingen, hans huvud hänger fortfarande på sned. men så länge han är pigg ocvh glad så :)
#15 Rekommenderar nämnda massagebok! Dvdn är också bra av samma författare, chandra moira beal. Det finns också mailadress på hennes hemsida, man kanske tom kan slänga iväg ett mail o fråga.