Bra foder till kaniner?
Hejsan!
Såklart vill jag vara en duktig matte till mina kaniner och endast ge dem det bästa höet och pelletset. Så jag undrar var man kan köpa bra pellets och hö och vilken pelletssort ni rekommenderar?
För tillfället äter de närodlat hö från arkenzoo eller djurmagazinet och pellets som man tar själv från samma butiker då vi har cykelavstånd dit.
Klara & Tinycee
kolla om de har cuni complete :) de är jättebra foder
Nathalie Månsén
_http://thecityhelditsbreath.blogspot.com
http://kaninmagazinet.se_
Har sett någon påse där det stått complete på, minns inte vad det stog först bara :3
Klara & Tinycee
Någon mer som kan något om foder :)?
Klara & Tinycee
Hö från djuraffärer skulle jag inte rekommendera. Höet från bönder är oftast grövre och nyttigare. 
Kram Elsa
Medarbetare på Teddykaniner i fokus
Bra pelletsorter är
- Cuni Complete
- Bunny Dream
- Rabbit Selective
- Oxbow Bunny Basic
- Jr Farm Grainless
- Meister-lampe
- Pre alpin
Bästa höet finns hos bönder, undvik djuraffärs hö.
//Mamma till både vilddjur och tamdjur. :-D
#4 och #5
Men vad är felet med hö från djuraffärerna? Tycker det lvi köper uktar supergott, är riktigt grovt och har fin färg!
Det negativa är att det nästan är för grovt. Man sticker sig på det, får in det under naglarna så att man får sår osv. Och ibland har en liten bit fastnat i mattan och står rakt upp och far in i foten!! Aj aj! Känns som en nål eller glasbit!! :/
Och största negativa grejen är väl priset. 149kr för 20l. När man hör att folk betalar några kronor för en hel bal!!!
Känner inga bönder, men har iaf flyttat ut på landet nu :) Sen vet jag inte hur flexibelt det är med bönderna. Har ju inte plats för flra balar utan skulle behöva köpa en i taget och inte köpa näsa förrän den andra typ är slut osv. Men det är ju helt klart värt att kolla upp!!
Vi ger våra innekaniner Selective, som jag är jättenöjd med. Något hög fetthalt om man kollar värderna, men inte galet hög iaf.
Utekaninerna får Cuni Complete. Det funkar väl bra… men ingen av kaninerna verkar vara så förtjust i smaken och alla lämnade kvar bitarna till sist i sina skålar, för att de sorterna de åt innan var godare. Även våra innekaniner fick smaka en bit, men lät det ligga kvar på mattan orört. Så min bedömning är att det verkar vara mindre gott än flera andra sorter iaf :)
Men nu får dom bara det… och äter iaf upp det!! :)
Det är billigare än Selective iaf och har rätt bra värden!!
DEt är spnnande hur kaniner kan ha olika smakpreferenser. Vår Rex tex var uppfödd på Djur och natur kanin och marsvinspellets. En sort som hon egentligen aldrig gillat och åt extremt lite. Men så fort vi började fasa över henne på Cuni Complete så åt hon med god aptit.
Vår dvärgvädur å andra sidan äter allt.
Ja vad märkligt!! Här hemma ratade ju alla sex kaninerna det pelletset. Till och med vår lejonhuvade dvv, som annars är det största matvrak jag stött på i kaninväg. Så fort man är i köket och pysslar med något som luktar mums, så börjar hon snurra runt i buren och sniffa och går man förbi ser hon riktigt tiggig ut och vill smaka!! Hon till och med kastar sig över hö när man fyller på :)
Men som sagt, de åt ju det tillslut! De får mat på kvällen och bara Cuni-pelletsen låg kvar morgonen efter. Inget utav grönsakerna och inget utav övergångspelletsen!!
Men det blev väl som med en godisskål. Att tillslut så blev de där äckliga godisarna som blir kvar till slutet goda de med… bara man är tillräcklgit sugen :P
Och ja, nu har dom nog vant sig :) Men tänk att det kan vara så tydlig skillnad även hos kaniner.
Vår första kanin, har ju aldrig gått och charma med mat. Han har inte brytt sig tillräckligt om sånt för att man ska kunna träna honom eller få honom att tro att det är okej att bli borstad, för att man då får något gott. Han har bara vägrat. Han är en petätare… som mumsar lite då och då.
Fast sen hans kompis, matvraket, flyttade in… så har han fått ställa om lite. Ananrs hade nog all mat tagit slut. Men han som var van vid att fördela sin pelletsranson under ett helt dygn, har nu helt slut i båda skålarna varje morgon när man kliver upp.
Så vårt lilla matvrak har fått honom liiite mer matintresserad. Men det är fortfarande stor skillnad. Han äter några minuter och går sen och lägger sig, eller mumsar lite hö istället.
Hon står och äter och äter och äter. I början gjorde hon helt rent i båda skålarna direkt. Men hon har nog vuxit till sig lite och lärt sig att man blir lite fööör mätt då kanske. För nu brukar det bli lite kvar som man kan mumsa i sig senare.
Till Kiara har jag något som heter "Stampe" tycker att det är ett suuuperbra pellets. Tänk dock på att mat i djuraffären kan ha mycket färger och former, men dom kan innehålla massvis med socker och för mycket energi. Vilket inte är bra för någon kanin! så läs igenom noga och se så att det inte innehåller för mycket av något. Du bör rådfråga i djuraffären också.
Jag rekomenderar verkligen "stampe". Det finns att köpa på Granngården. När jag köpte Kiara så valde jag samma pellets som hon hade fått i sitt gamla hem.
#10 Här är värdena på Stampe.
Stampe Kaninpellets
Protein 14,5%
Råfett 3,0 %
Växttråd 10,5%
Mineraler (aska) 8,5%
kalcium 1,2%
fosfor 0,8%
Vatten 12%
Berikningsmedel, tillsatt mängd per kg:
Vitamin A - 13275 IE
Vitamin D3 - 1100 IE
Vitamin E - 55mg
Vitamin B1 - 2,2mg
Vitamin B2 - 6,5mg
Vitamin B6 - 5,4mg
Vitamin B12 - 0,02mg
Pantotensyra - 22,5mg
Folsyra - 5,2mg
Niacin - 52,4mg
Selen - 0,1mg
Det är på tok för lite fibrer! Ifall kaninen tillfälligt skulle sluta äta hö eller rata det så skulle det vara risk för tarmstopp, då det inte finns tillräckligt för att driva igenom. I övrigt är fettet precis i övre gränsen för vad som är ok och kalcium är lite för högt. I de flesta bättre fodren ligger det på ca 0,7% Gränsen för vad som är okej anses va 1%.
Om man ger ett sådant här pellets så måste man vara ännu mer uppmärksam på hur kaninen äter och bajsar och på vilka mängder man ger så kaninen inte blir överviktig eller får tarmproblem.
Ett sådant foder skulle jag definitivt dela upp givan på åtminstone 2 gr per dag och ge en låg mängd. Till dvv t.ex. 1msk, om jag inte såg att den var extremt aktiv eller tränade/tävlade. Ju större pelletsmängd också av en sådan sort, ju större risk för ett tarmstopp.
Vet inte exakt vilka beståndsdelar fodret har, men det är nog dåligt med gräser och örter utan mest spannmål - vilket utifrån kaninens naturliga kost är helt fel. Svårt att säga då det ej undersökts vetenskapligt under längre tid vad jag vet, men man kan tänka sig att det också kan leda till andra problem på sikt.
#6 Om ditt hö ser ut och luktar bra är det förmodligen bra! Då har du nog turen att få hö från ett bra ställe. Om du vill får du gärna dela med dig av källan. :D Men djuraffärshöer kan vara sorgliga bruna sytrådar.. som det är svårt att tro att det någonsin varit friskt fräscht gräs… :p
Jag får se om jag hittar några bra pelletsar om jag måste skaffa nytt. Någon som vet något som innehåller lite socker och dock inte för mycket energi?
Var på arkenzoo idag och hittade cuni complete. Får betala det själv om jag ska ha det till kaninerna då mina föräldrar tyckte det var aldeles för dyrt.
Det är så dåligt att jag bor inne i stan. Om man bodde på landet o.s.v. så skulle man ju kunna odla eget hö ;)! Vet ni n¨ågon bonde i närheten av Västerås som säljer hö som man kan köpa varje gång det tar slut ;)? Har inte plats för massor av hö :3
Men cuni complete ska jag köpa så fort pelletset vi har tar slut, höet får jag väl undersöka lite då det finns olika hösorter i djuraffären. Får köpa pelletset själv, men det var ju 2,5 kg i den påsen som jag såg ;)
Hur ska höet se ut, har förstått att det inte ska vara små tunna bruna strån i alla fall ;) Och dogman är dåligt har jag hört, så har undvikt det :)!
Klara & Tinycee
Lupus hö, står smaskigt höpå påsen är oftast ok. Nu fick vi hem en påse med tunt hö men annars har det varit grovt och bra,
Okej :)! Får testa det nästa gång höet tar slut :)! Finns ju i djuraffären hos mig ;)
Klara & Tinycee
Våra kaniner får Oxbow bunny basic. Det är nyttigt och lagom gott, så att det tar inte slut på 5 minuter.
Hö köper jag på djuraffären. Har hittills hittat väldigt bra och väldoftande hö, som tur är. Våra kaniner föredrar helt klart grovt hö framför tunna strån, de tunna stråna hamnar på marken och äts aldrig upp. Nackdelen är ju att det är dyrt som skam att köpa hö från djuraffär.
#16 Åh ja, sjukt dyrt är det… Är intresserad av hästar också och var på ridläger i skomras. Där odlade de eget hö. Alltså så får de hö så gott som gratis jämfört med på djuraffärer ;)
Klara & Tinycee
Kolla på blocket.se om du kan hitta något hö runt om i ditt område.
Jag får mitt hö gratis från min pojkväns mamma som har häst. Det är ju kanske inte så vanligt men ivanliga fall brukar hö och halm kosta upp mot en 2kr/kg ty 10kr balen.
Får ju säga att du blivit rånad på pengar att betala så mycket för lite hö!
Kolla blocket eller gå och fråga på någon ridskola eller stall i närheten.
Du måste ju kunna hitta ett billigare hö tycker jag…
Jag andvänder också stampe, och de funkar suuper! :D
#18 Djuraffärer har skammligt höga priser och dålig kvalité (oftast) på maten. Usch. Skulle nästan själv vilja äga en djuraffär och styra upp det så kaninägarna får bra hö o.s.v. Men har andra planer i framtiden ;)
Ska söka direkt på blocket nu :)!
Klara & Tinycee
Men fy vad surt att jag inte kom på dethär med hö innan vi köpte ninisarna. Bönder häromkring säljer ju hö för 2:-/kg. Det är ingenting, herregud. De påsar som finns i djuraffärer får man knappast ett kilo för 35-45 kr. Åhh…
Är det okej att lagra hö över vintern eller längre eller blir det förstört?
Klara & Tinycee
Det är just det där från Lupus, som någon annan nämnde som vi har. Och inte 149kr för 20l (som tur är!!!) utan för 110l. Blandande ihop med pelletsen ;)
Så det heter Smaskigt Hö, är från Lupus och det står närodlat från Västmanland! Om det ligger nära våra trakter (bor strax utanför Göteborg) har jag ingen aning om. Landskapen förträngde jag strax efter att jag lärde mig dem!! :/
Och sen vet jag inte om det är billigare… men tips? är att kika på www.animail.se
Där köpte jag både 5kg Cuni Complete och en jättesäck med toapellets senast. Och jag bara gissar att det borde vara billigare än djuraffärerna… men man vet ju aldrig. Då får man iaf det hemkört till dörren och behöver inte bry sig om att åka till djuraffären i tid osv.
zooplus.se har också två i mitt och andras tycke ett par bra kvalitetsfoder som man med fördel kan kombinera och som är kvalitet till ett bra pris.
Meister Lampes bionagerflakes (eller -cobs tror jag?) som är ett foder som påminner om pre alpin och håller samma prima standard.. väldans nyttigt
Och JR Farms Grainless Complete dvärgkanin som också är underbart.