Ang. Pellets
Jag har aldrig gett min kanin pellets. Kan hända att dom jag köpte han av har gett han pellets men annars inget. Jag vet knappt något om pellets. Någon kanske kan förklara? Jag har förstått att det är massa vitaminer å sånt typ, men är det nödvändigt att ge pellets? Kan kaniner bli dåliga om dom inte får det eller nått sånt? Finns det något bra pellets på någon djuraffär elr något för rimligt pris?
Min kanin är 5 månader om det spelar någon roll. :)
Nej man måste inte ge pellets, det är mest ett kompliment.
Viktigast är bra hö och även ev lite örter mm :) Men pellets är ej nödvändigt nej
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Okej dåså:) men har dock för mig att man ska ge det på vintern ifall man har en utekanin för då får den tjockare och bättre päls. Men jag kanske är heelt ute och cyklar? :)
det finns ett som heter mästers pellets det anvender jag och det gör ganska många, och om man köper en stor säck så kostar det typ 280kr men då håller den i typ 2 år
Om du har utekanin är det nog bra att ge lite pellets på vintern? De behöver extra då har jag förstått. Så ja, skulle jag göra.
Hur stor är din kanin, ras och vad väger den?
#4 Hm, det är inte en särskilt bra pellets. Och det är definitivt en JÄTTEDÅLIG idé att ha foder stående i 2 år! De flesta vitaminer och sådant hinner förstöras, eller härskna, liksom fettet som också hinner härskna. Även andra beståndsdelar kan bli dåliga av så lång lagring, och därtill: är det för varmt, eller för fuktigt kan mögelgifter mm utvecklas. Jag skulle råda dig att kasta det som är kvar om fodret stått längre än ett halvår och absolut efter ett år! Kaninen kan bli sjuk av dåligt foder eller få näringsbrist av att fodret blivit så gammalt att det tappat sina värden.
Mäster är också ett av de sämre fodren. Bättre att köpa en liten påse som går åt på någon månad eller 2..
Jo funderar på ge han i vinter. Har han inne just nu men ska snart flytta han till ett uterum eller vad man ska kalla det. Det blir inte lika kallt som ute men absolut inte lika varmt som inne. Han är somsagt 5 månader, dvv/lejonhuvad/hermelin, ca 1 kg.
Jag vet inte hur det är med temperaturer.. Men det betyder att du kanske inte kan ta in honom i stugvärmen under hela vintern.. Men det vet du ju. Fast som sagt: beror på vad minimitemperaturen kommer att bli? :/ Men tror då att du måste ha kvar honom i den temperaturen o varke ta ut i riktiga kylan eller in i stugvärmen. Men det kanske andra kan tala om mer för dig.
Åh en liten plutt.. men lite pellets är nog ändå en bra idé. Och eftersom du ändå ska ge så liten mängd, behövs bara ca 1msk eller möjligen lite mer, men tror ej det då han är så liten, så köp ett bra foder i små förpackningar, mkt bättre ur näringssynpunkt. Cuni complete finns i småpåsar som räcker typ nån månad eller så.. 500gr har jag för mig o kostar 45-55 beroende på var man köper ca..
Ska flytta han till uterummet så att han får bo i hela det rummet. Hoppas bara att jag kan ta in honom så jag får gosa och busa med han… Får ta att kolla upp de där! Vart kan man köpa Cuni complete? :)
#8 Cuni complete finns nästan i vilken djuraffär som helst.
men jag kan också rekommendera två andra foder som jag nästan tycker slår cuni (eller nåja, trängs på prispallen gör de iaf)
meister lampe och jr farms grainless complete dvärgkanin..
de finns båda på zooplus.se som är en mkt trevlig affär.. handlar man för 350 kr får man också gratis frakt, finns även lite småsaker som roliga pilträbollar fyllda med hö och blommor o sådant är alltid trevligt för en liten kanin.
Men cuni ska varje djuraffär med någon självaktning ha.
#3 Det är inget måste. Men många kaniner behöver det på vintern om dem bor ute :)
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Oki jag ska kika:) men visst kan jag lika gärna börja med pellets nu då och fortsätta under vintern? Tänkte nämligen fara och köpa i veckan :)
#5 jag har flera kaniner så mitt hinner at slut på ett halvår.
#11 Ja du kan börja nu. Tänk på att börja försiktigt med endast några få pelletsbitar i början och sakta öka på mängden. ca 1-2 msk bör vara en lagom underhållsdos, men ser du att han behöver mer så öka sen.
mina untekaniner väger ca 1.5-2,5 kg får 1/2 dl (och just nu får digivande amman betydligt mer)
//Mamma till både vilddjur och tamdjur. :-D