Kanin iFokus

Kanin

Etikettallmänt
Läst 2864 ggr
NyhamnsTeddy
0

avlivning

vad är era åsikter om att avliva en gammal kanin?

då menar jag en så pass gammal kanin så att den är svag osv.

ska man avliva eller låta dö naturligt?

KitoBonito
1

Nu kan jag inte mycket om kaniner för jag är så pass ny i det hela, men jag är mycket nyfiken på vad det kan bli för svar här.

Mina tankegångar går som så att man förhoppningsvis kan avgöra om kaninen lider eller ej? Om den är förmögen att leva ett bra liv, där den kan komma åt allt den behöver för att leva värdigt in i slutet? Är det så att den inte kan det och att den verkar må dåligt .. Ja, då känns det ju som att avlivning borde vara den vettiga lösningen.

bambiiii
2

Ja… asså jag s´kulle inte avliva en gammal kanin om den inte hade ont eller så, då låter jag den liva till sin sista sek, men hade den lite problem skulle jag har gjort det.. :D

Bambi du är min älskling ♥ Älskar dig

Blogg: www.janaslife.bloggplatsen.se

Animals can destroy EVERTHING you have,clothes,shoes,doors but they will NEVER destroy your heart <3

minaninar
1

Jag vet inte riktigt vad du menar med att "dö naturligt".

Menar du att den får dö utan att ha träffat en veterinär som tagit reda på vad som är fel och försökt åtgärda det? Då är svaret nej. Det är inte okej.

Kaniner kan dö av massor av skäl, och det är inte mer eller mindre naturligt än att de överlever?

Om en kanin får ligga hemma och dö, är något seriöst fel med uppfattningen hos människan om vad som är okej. Man låter inte djur ligga och självdö. Det händer visserligen i naturen, men i och med att vi domestiserat djur så har vi också tagit ett ansvar.

Men en gammal kanin kan även den vara pigg på livet. Det finns kanske saker man måste tänka på och ev. hålla ordning på, förändringar i diet, kanske behandla någon krämpa osv. men inget som säger att man måste ha ihjäl den.

Det hela hänger på vilka känslor man har för djuren. Ju mer produktionsinriktade folk är ju mindre känslor brukar man tillåta sig. Det är väl du som får fundera över vem du är och vad du vill med att ha djur.

Jag har frågat mig det, och för mig är saken klar.

Fridaaaa
0

Klart man ska avliva en gammal kanin om den är slö osv.
Jag avlivade en kanin som var 6 år gammal pga att hon blev sjuk plus lite ålder.
Men man ser själv när det är dags för ens kanin att vandra vidare.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Zvintos
4

Att låta den dö naturligt är ju det bästa, dvs att den är pigg och sen helt plötsligt bara somnat in av ålderdom. Men i ett sådant läge så brukar man sällan ha behövt fundera på avlivning eftersom kaninen ändå varit såpass pigg för sin ålder. Börjar man fundera på avlivning så brukar det väl också oftast finnas en anledning till det. De bör få såpass smärtfritt slut som möjligt och behöver de få hjälp att somna in, ska de få det också.

Klara.b
0

Om kaninen är slö och inte orkar mycket så skulle jag avliva den. Annars skulle jag inte avliva kaninen.

Mvh Klara, Musse, Hedda och Rabalder.

bustjejen
0

Jag tycker att om man har en gammal kanin som inte kan tillgodogöra sig maten (tex har dåliga tänder eller dylikt) , och/eller inte hålla sig ren och bara vill ligga och  vara ifred, så tycker jag att det är dags att avliva.

Men om den inte har några större åldersproblem, så är det väl bäst om den får somna in naturligt. Med naturligt menar jag att den utan synliga besvär tex har somnat in på natten, som många kaniner gör. Ser man att kaninen mår dåligt och är påverkad tar man den till veterinär och avlivar (eller annat humant sätt).

NyhamnsTeddy
0

jag ställde frågan både för att jag har en gammal kanin själv och för att såklart se allas åsikter om detta.

min åsikt är att om djuret lider så är ju avlivning bästa alternativer(om det inte finns något annat som hjälper såklart). men nu är det så att jag inte riktigt vet hur läget är och vill inte stressa upp honom med en veterinärstrip i onödan.

min dvvhane är ca 9 år och han hoppar på det sista nu, om man säger så. han har gått ner i vikt rejält och är ganska hängig. men tror ärligt talat inte att han lider, eftersom när man har honom uppe så lägger han sig bara och myser. han har altså inga problem med värken tänder eller smärta någonstans.

vill lixom helst att han somnar in i sin trygga hemmiljö och inte hos en vetrinär. om detta är bäst för honom vill säga! har nyligen flyttat in honom också för så mycket lugn som möjligt och för att han har börjat fälla lite päls.

vad tycker ni jag borde göra?

[_hsleiufhbtv]
0

Har samma åsikt som #5