Tips? - Bli upplyft
Ringo är en jätte go kille som gärna sitter och myser och blir klappad, även i buren. Han verkar trygg och sen ska jag prova att lyfta ut honom, han blir livrädd och springer och sätter sig längst in i buren med stora ögon, jag står still en stund och han kommer tillbaka för att gosa.
Vad ska jag göra? Vill ju att han ska få komma ut men vill ju inte att han ska vara rädd… =/
Har du lixom en lucka i taket på buren? Vissa kaniner blir rädda ifall man kommer ovanifrån. Prova istället att ta upp han från en lucka på sidan om du har en sån bur.
Det är från sidan, precis framför mig (våningsbur, översta facket)
Prova belöna han med något gott efter du lyft upp han. Så han kopplar att han får nått mumsigt när han blir upplyft! :) Prova även lägga en hand på nacken på kaninen innan du lyfter han. Det brukar funka på min kanin ifall han är sprallig:) Men annars, är han höjdrädd och så?
Han får nåt gott när vi kommer till hagen, men han vill inte ha. Han var lika dan när han var i understa facket så jag bytte bur för att prova miljöombyte, blev inge bättre…
Ska prova det där med nacken =)
Min känsla är att han inte vill komma ut ur buren, lite hemmakär =P
Haha kanske är så, han äääälskar sin bur ;) Nämen prova ge han nått när du bär han, inte efteråt. Kan ju hända att han inte vill ha det och då finns det ju inget att göra åt. Men tänkte att han kanske inte gillar att bli buren pga höjdskräck eller något. Men när han är i hagen, är "allt som vanligt då"? Inga konstigheter?
Haha, hur ger man han nåt att äta när jag håller honom?
I hagen är det väl typ samma sak, gosa jätte kul, bli upplyft… springa och sätta sig så långt bort som möjligt. funkar dock att "skopa upp" honom i en transportbur x)
Du håller honom med en hand:) Men är han sprallig när du bär honom eller visar tecken av stress/rädsla eller något? För isåfall tror jag att han inte vill bli uppburen för att han inte gillar att bli buren. Därför man borde visa att man får godsaker när man blir buren!:)
Jag bär alltid mina med två händer, för ibland sprattlar han, men känns inte som att det är för att han tycker det är obehagligt utan för att det är tråkigt, typ… Känns som jag mosar han revben när jag lyfter med en hand… x)
Beror ju på hur man lyfter med en hand. Jag brukar ha en hand under rumpan sen får han ligga längst med min kropp. Med kroppen uppåt. Jätte svårt att förklara dock:) sen kanske det inte funkar med större kaniner, vet ju inte vad du har. Men hm, jag vet inte riktigt. Han kanske bara inte tycker om att bli buren. Be någon annan ge han nått gott medans du håller i han då. Om du gör de några gånger borde de funka tycker jag:)
Det var ju smart!
Jag fattar hur du menar men jag känner mig osäker när jag bär mina så x) Bär dom alltid med deras rygg mot mig, om du fattar =P
Han är en dvv… =)
Jo jag fattar :) men be någon annan ge han något då så slipper du bära med en hand:)
Ska prova det =)