Kanin iFokus

Kanin

Etikettkaninungar-och-avel
Läst 5105 ggr
EbbaMunther
0

Död kaninunge :'(

Idag när jag kom hem från skolan så gick jag till kaninerna. Jag kollade in i buren där jag har alla kaninbebisarna (på 6 veckor) och såg att 4 av 5 var ut och skuttade i buren. Den minsta var inne i huset. Jag blev inte så rädd när jag inte såg den lilla men när jag öppnade hustaket såg jag att den låg på sidan och inte andades :'(. Jag fick panik. Jag viste att den nog inte skulle kunna leva så länge för att den var bara hälften så stor som alla andra och den andades ganska långsamt. Men det är en av mina värsta dagar :'(.

Men det jag undrar över är: När dom dör så brukar dom ju bli stela :(, men dän är inte det. Den är som vanligt i kroppen. Är det så med kaninungar eller är det något annat ? :'(.

/ Bunnyjump.blogg.se

http://bunnyjump.blogg.se

tussen12
0

beklagar!:( Kanske en mupp? dom brukar inte leva så länge….

//Hälsningar Kringlans Kaninuppfödning!

Hemsidan: www.Kringlanskaniner.weebly.com you know my name, not my story 

EbbaMunther
0

Aa det var det :'(. Men varför är han fortfarande som vanligt i kroppen. Dom brukar ju stelna :'(

Fridaaaa
1

#2 Dem stelnar inte med en gång när dem är döda, tar ett tag.
100% säker på att den är död.

En mupp tror jag inte att det var, dem brukar inte leva ens så pass länge plus att det hade man sett för länge sedan då man ser skillnad på en mupp och en normal unge.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Hell
1

Precis som #3 säger så inträder likstelhet (rigor mortis) inom de första timmarna av döden. Det försvinner ju också, men det syns ju om den har varit död ett tag. Tråkigt, men det är sånt som händer. Hoppas det går bra med de andra små.

På hillevill.wordpress.com hittar du fina bilder och roliga äventyr

EbbaMunther
0

Han har inte stelnat än och det har liksom gått mer än typ 5 timmar :(. Det var nog en mupp för hans kropp var inte lika dan som dom andras och han vägde 195 gram medans dom andra vägde över 300 gram. Jag tycker själv att det är ett mirakel att han har levt så här länge.

Fridaaaa
0

#5 Kolla då så att han verkligen är död!

Hell
0

#5 Rigor mortis är stelhet i musklerna, men har djuret haft någon form av muskelsjukdom/muskelsvaghet behöver kaninungen inte bli så stel. Har den andats långsamt/varit liten så var den ju säkert dålig på något sätt.

På hillevill.wordpress.com hittar du fina bilder och roliga äventyr

EbbaMunther
0

#6 Han är död :'(. Han har inte rört sig och han är helt tom i blicken :(.

Fridaaaa
0

#8 Fast det var min ena kanin som var sjuk, bara låg osv men levde ändå, så det är inget säkert tecken, lyssna efter hjärtljud osv

Storkebodas
1

Jag tror inte att det var en mupp. Det händer ibland att en unge blir mycket mindre än de andra. Har aldrig hört om en mupp som levt ändå till 6 v. Jag har för mig att de har något fel på matsmältningssystemet, och därför brukar de flesta dö inom några dagar. Jag har sett en som blev 2 v, men han gick väldigt konstigt.

Kram Elsa

Medarbetare på Teddykaniner i fokus

EbbaMunther
0

Han åt hör, pellets, gräs och så drack han. Han gick ganska stelt. Alla syskonen har varit värdens snällaste mot honom. När han vill gosa så gossar han in sig i en annan bebis och så sitter dom där. Alla satt och tvättade honom

minaninar
0

som #7 o #11 säger..  inte säkert han är död? de kan vara så som du beskriver, så du måste lyssna efter hjärtljud! Är han levande måste du antingen försöka värma upp honom försiktigt och ge honom extra mat (från mamman om möjligt)… De kan se väldigt döda ut, men inte vara det. Måste veta att så verkligen är fallet!

En unge som är på efterkälken behöver extra mat…. hade t.ex. kunnat få vara kvar ensam med mamman o diat ett tag till (ifall du nu separerat dem). Det hjälper dem att komma ifatt, eftersom små ungar har svårare att ta för sig vid tutten.

EbbaMunther
0

Han andades inte och jag hörde inget hjärtljud. Han hade något problem med kroppen för han va inte som dom andra :(

[Guldvingens]
2

Hemskt att du låtit den lida så :( Du skulle förkortat dess lidande redan när du såg att den inte mådde bra. Usch.

Och om du inte är helt säker på att den är död så skulle jag se till att den blir död på riktigt sas, så att den inte är "halvdöd".

minaninar
2

Som sagts ovan. Det är så att kaniner kan se döda ut när de mår dåligt. Det har också kommit folk hit till kif som börjat begrava sina kaniner - innan de ens var döda.. Obestämd Bra att veta att det funkar så, så du inte låter den stackarn lida. Visst de håller på och dö, men man ska ej låta dem självdö, det är inte ok, det kan ta ett dygn eller så av extra plåga. Kaniner har nu förmågan att se döda ut fast de ej än är det.

Om man ska ta kullar osv, så anser jag att det är viktigt att man sätter sig in i olika procedurer som har att göra med att återuppliva, värma upp nedkyld unge, stödmata, osv.. samt även har en plan som man kan genomföra när det inte står bra till. Inte alltid man behöver avliva, ibland kan andra saker som uppvärmning, stödmatning, att få stanna extra hos mamman, eller att man tar upp mamman o låter ungen snutta någon extra gång per dag, hjälpa en liten som hamnat på efterkälken, eller som inte lyckas tränga sig förbi större individer vid bröstet. Eller ifall kullen är för stor.

Det är viktigt att ha kunskaperna om alla dessa saker för att djuren inte ska bli lidande. För det är ju inte okej. Det är faktiskt också djurplågeri. Det är bra att minnas jordbruksverkets hemsida, där det står om lagar och regler kring kaninhållning, där står uttryckligen att sjuk kanin måste få veterinärvård omgående.

Nu är det försent för denna unge antar jag, men bra och veta till nästa gång.

EbbaMunther
0

Kaninen var väldigt liten och hade något problem men han led inte. Den skuttade runt men inte lika mycket som dom andra. Han åt och drack. Dagen innan så skuttade han runt lite som han brukar och på morgonen den dagen då han dog så var han som vanligt. Jag har pratat med veterinär och dom ska att jag nog inte behövde åka in med honom efter som att han åt och så. Det kan ha varit typ en some n hjärtattack eller något problem med lungorna då ha andades lite långsammare än dom andra. Jag är ingen djurplågare bar för att han fick leva. Om han hade haft ont eller något sånt då skulle han inte ha hoppet runt eller ha gjort det behoven som en kanin behöver göra. Han va väldigt liten och de två dagarna innan han dog så hade han blivit lite röd runt rumpan. Skulle jag ha försökt återuppleva honom när han redan va död?. Någon stans har vell riktigt duktiga uppfödare börjat. Alla kullsyskonen är friska och är som Kaninungar ska va, man såg att han inte va riktigt normal i kroppen.

minaninar
2

Jag vill bara säga att jag förstår och vet att du inte gjort något med avsikt att plåga. Jag vill bara påtala ett problem som jag ser är ganska vanligt, och tyvärr en inställning som också är rätt vanlig. Det är bara viktigt att komma ihåg att man "övar sig" på levande varelser, och att de trots att de är små och nyfödda också har rätt att slippa lida.. Tycker ibland det är vanligt att man läser här bland dem som tar kull att man liksom låter ungarna leva eller dö - om du förstår vad jag menar.

Men att veterinären sade att du ej behövde komma in för att han åt osv, var förmodligen innan han lade sig ner och dog (eller var skendöd). Men jag menar mest: bra att veta: kaniner o ungar får när de blir sjuka eller mår dåligt av ett eller annat skäl lätt kroppstemperaturfall och kan ligga och förefalla döda. Man måste dock veta hur man ska ta reda på om kaninen verkligen är död: t.ex. med att lyssna efter hjärtat, fråga veterinären, osv, om man själv inte har stetoskop och kunskap.

Det finns en vanföreställning om att en apatisk eller till synes livlös kanin ingenting känner, vilket är långt från bevisat. Jag vågar ej säga att motsatsen är bevisad heller, men jag har i varje fall fått för mig att jo, de känner visst.

Men nu vet du något du kanske inte kände till förut, det är kanske det viktigaste. För jag hör att du visst brytt dig om dina djur.

Röd i rumpan? Det kan vara ett symptom som också borde ha diskuterats med veterinären, det är inte normalt heller.

Det kan ha varit något sådant  fel med ungen som du nämner, eller så var den bara undernärd och hade med rätt hjälp kunnat komma ikapp, svårt att säga.

Men bara man håller i minnet att djur och även nyfödda djur, har rätt att komma till veterinär så fort man märker att de är sjuka.

Ja, kaniner tenderar att försöka verka oberörda även när de är sjuka och känner smärta. Det är en skyddsmekanism som evolutionen försett dem med så att de inte ska bli bortstötta, eller rov.

Men ett litet tips? kan vara att låta de små lite svagare ungarna få vara kvar hos mamman lite längre och dia. Då behöver de inte trängas med sina större syskon. Sedan finns det mycket att lära om hur man kan ta hand om kaninungar, på nätet och i böcker, och på youtube, t.ex.

Hoppas du inte tar för illa upp. Det är faktiskt inte min mening med kommentarerna.