Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 294 ggr
Flippa
0

Selen på..

När jag har satt på Filippa selen så blir hon typ stressad och skringer runt. när jag kommer närmare och ska klappa henne så bara morrar hon åt mig och springer iväg. Så jag får låv att dra i kopplet och lungna ner henne.  Så bärde jag ut henne från hagen. Förut var det inga problem. Detdära har hon börjat med nu. varför gör hon så?

Flippa
0

??

Flippa
0

Också stampar hon i marken flera gånger.

Tina-A
0

Hon är uppenbarligen väldigt rädd och stressad. Börja om från början! Låt henne ha selen i sin bur eller sin närhet, liggandes på golvet, så hon märker att den inte är någe farlig. Sätt någon annan dag på henne selen och ge hennes godsaker för hon är sååå duktig som har selen på sig. Låt henne sen enbart ha sele på sig ett tag och låt henne springa fritt i exempelvis en Hage. Då märker hon att selen inte är farlig. Seeeen kan du sätta på kopplet och försiktigt smyga efter henne, spring aldrig.

Sen känner hon sig förhoppningsvis tryggare igen!

.: Dance like there is no tomorrow :.

[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

Flippa
0

#3 Okej :) Fast selen glider typ under magen på henne. Hon försöker bita av selen också!

Tina-A
0

Om du börjar med att vänja henne vid att ha selen i närheten och sen sätter på och ger goda saker och inte har koppel på utan bara selen så vänjer hon sig nog. Hon biter ju för att hon är rädd och inte van.

Flippa
0

#5 Okej :)

myriis
0

Du får inte dra i kopplet om hon springer! Hon blir bara ännu mer rädd eftersom kaniner inte tycker om när man drar i dem!

Flippa
0

#7 Okej. För jag drar lite  bara för att hon springer runt och runt.

twinnie
0

Men du får inte dra alls.

Tina-A
0

När hon är tillräckligt van vid selen och du har lärt henne lååångsamt att den inte är farlig så ska du se att du inte behöver dra längre, eftersom att dra ofta skrämmer kaninen ännu mer och då blir den rädd för selen igen tyvärr.

Stravaganza
0

För det är ju inte bra för ninen.

KvirrZ
0

Tina Förklarade det bra :)

- Mvh Emma

myriis
0

Jag förstår inte varför du drar när hon springer? Tror du hon ska stanna eller vad önskar du få ut av det?
Gör istället så att du kortar kopplet och går lugnt närmare henne. Om kopplet är kort kan hon inte springa ifrån dig och måste stanna där hon är. Klappa henne och tala lugnt till henne.
För jag kan lova dig att det inte hjälper när du drar i kopplet, tvärtom !

Flippa
0

#13 Asså jag kortar kopplet och går fram till henne. Men hon bara morrar och springer iväg. Det blir att jag drar lite i kopplet för hon springer ju runt mig och då. Fast jag kortar så springer hon ändå!