Kanin iFokus

Kanin

Etikettbur-och-aktivering
Läst 950 ggr
[bessiethebeast]
0

Underlag för kaninen

Nu ska min kanin få ett eget rum i huset! Rummet är ca 1,5x2,5 meter. Det är ett uterum med massor av fönster :) mycket mysigt! Just nu är det trägolv men vi ska lägga på en slags platsmatta som kommer täcka hela golvet. Tror ni att det räcker som underlag eller ska jag ha tidningar också? Känns dock bara som att tidningarna kommer fara runt när han springer runt i rummet och så… Vet inte riktigt vad jag ska köra på för underlag. Spån känns så dyrt att fylla hela rummet med.. Hade ju egentligen varit det bästa men.. Några förslag? :)

[RC1393]
1

Skulle han kissa på en heltäckningsmatta eller så så är det ju inte så bra… Dessutom har de oftast små öglor som kaninen kan fastna i och slita sönder en klo.

Trasmattor är ju lätta att tvätta och inte så ömtåliga, eller typ en jättestor plastmatta. Det är som mjukplast, sådana mattor man har i bilar modell jättestor, de är ju jättebra. Det blir lätt att städa och är ju inte halkigt heller :)

Men jag tror ändå trasmattor är billigast och enklast :)

[bessiethebeast]
0

Jo men det är en sån där stor platsmatta vi ska ha :) inte en sån med "hål" i. Men tror du det blir bäst att bara ha den, eller ha tidningar också eller något? Funderar på att lägga lite tidningar i varje hörn. Han kissar för de mesta i toan men ibland kissar han i andra hörn sä det är nog bra med tidningar där så det inte är pölar på golvet :)

[RC1393]
0

Jaha, på så vis :) Vad blind jag är, stod ju tom i första inlägget Oskyldig Jaa, jag tror nog att det skulle vara bra med tidningar, bara för att suga upp kisset så han inte springer runt i det, det är ju inte så mysigt.

Låter verkligen som om han kommer få det bra, önskade att jag också hade några rum över…

Kanske några skivor upp efter väggarna skulle vara bra ifall han får för sig att gnaga. Kanske inte så kul om han skulle flytta ut därifrån och man ska ha rummet till annatGlad

[bessiethebeast]
0

Jo precis min tanke med tidningarna. Vill ba inte att de ska åka rumt och hamna hullerombuller. Men man kan ju testa å se:) ska i alla fall ha tidningar i varje hörn. Joo känns jätte bra att ge han ett rum så han kan få springa i buren. Blir dock tråkigt att inte kunna ta in han och mysa på vintern då temperatursskillnaden blir för stor…

Itchy
0

jag skulle ah använt en konstgräs matta, som man brukar ha på balkonger, de är rätt så vattenavstötande, och tillräckligt mjuka för kanintassar :)

http://www.jula.se/konstgrasmatta-4x1-33-m-854200

You can't spell Bitchy without Itchy

[bessiethebeast]
0

Men hur blir det då om han råkar kissa på den? Känns som att de skulle vara omöjligt att få bort och att de skulle börja lukta…

Itchy
0

#6 bara att skrubba med såpa & skälja av :)

[bessiethebeast]
0

Oki låter ju som ett bra alternativ:) men det blir alltså kanske för hårt med bara plastmatta och ev tidningar? Känns ju så smidigt då man bara kan byta tidningar och torka av plastmattan.

Itchy
0

#8 den är sätt så mjuk, så jag tror inte att ngt mer behövs ;)

[bessiethebeast]
0

Oki, kan man på något sätt märka om kaninen tycker det är för hårt underlag? Vill så gärna ja mjukt underlag och kan hända att jag kör på konstgräsmattan iaf vid hans hus och så. Kanske lägger det över halva rummet typ. Han älskar ju spån så känns tråkigt att ta bort det från han…

Itchy
0

gör en låda med lite högre kant, och fyll med spån kanske, då kan han ju gräva så mkt han vill :P

[bessiethebeast]
0

Ååh smart ide:D ska provas!

[RC1393]
0

Men en konstgräsmatta kan han ju gnaga på, och jag tror inte det är så bra för magen. Mattan jag tänkte på i plast går ju bara att gnaga på kanterna, och den är ju som ganska fjädrande så jag tror inte att den är för hård.

Kanterna kan man ju lösa ganska enkelt, sätta skivor över kanterna tex. medan jag tror att konstgräs gnagande är ganska svårlöst.