Kanin iFokus

Kanin

Etikettutanför-ämnet-ot
Läst 2549 ggr
natha-mjau
6

OT - blir så irriterad

Kanin.ifokus är nog den sajten jag känner mig mest välkomnad på. I princip alla är trevliga och man känner sig välkommen och får hjälp.

Jag ska bli kattägare igen i oktober, det var ett tag sedan jag hade katt så jag tänkte att jag kikar in på katter.ifokus och har gjort ett par inlägg där. Men jag får ingen hjälp utan blir bara påhoppad och det öser negativ energi på mig.
Vill inte trampa någon på tårna nu, men det är en rejält bitchig stämning där inne.
Har man inte en raskatt så är man mer eller mindre en djurplågare som stödjer oseriös Avel.
Och bondkatter är ingenting att ha.
Den känslan får jag. Känner mig inte välkommen och har gjort mitt sista inlägg där, får helt enkelt leta efter en ny kattsida.
Visst, man vill höja kattens status och inte att man ska köpa en ovaccinerad bondkatt för 100:-.

Jag får hem en bondkatt i oktober, och den kommer vara avmaskad. Kastrerad och idmärkt kommer jag att göra själv hos veterinärern.
Jag tror inte att denna person jag köper katten av kommer att vaccinera den, utan det gör jag också isåfall.
Hon fick en oönskad kull. Jag har ingenting emot att betala för allt detta, för jag har verkligen fastnat för katten.
Men en ovaccinerad katt ska man absolut inte köpa.

Liksom fine, säg till mig att inte köpa katten om hon inte vaccinerar den men gör det på ett trevligt sätt istället för att skriva med denna otrevliga tonen och berätta hur dålig jag är som stödjer denna oseriösa aveln. Jag känner personen som säljer katten och jag vet att hon tar så väl hand om dem även fast hon inte är den supererfarne avlaren.

det är så mycket jag vill gnälla på nu och få ut mig, men jag känner att jag ger mig.

Katten_
0

Jag vet, vi har en norsk skogskatt, vi hade 2, ena försvann när vi flytta och då gick jag in på katter i fokus, alla blev skitsura och skrev att jag var korkad som inte leta, jag leta ju men vi hade ju flyttat så han kunde vara var som helst! urrgghh, dålig sajt -.-

/Christel & kaninerna! Glad

Klara.b
0

Vad tråkigt! Är sajtvärden också så? Annars kanske man kan PM:a denne.

Mvh Klara, Musse, Hedda och Rabalder.

NaDa...
1

Har också varit där inne förut, men kännde mig absolut inte välkommnad. Bara för att jag är yngre än de flesta där. Usch, stannar här på kif. ;)

~ Kram Nadja ♥
Ålandskaninhoppare VardagsbloggKaninblogg

alicekanin
0

Så ska de ju ine vara!

Mvh Alice Ville Tingeling & Smulan=)

http://lovasenshoppkaniner.weebly.com

[_annaH]
1

Har också blivit dålig bemött där. Men ser även många andra som blir väldigt dåligt bemötta där inne, deras anledning är "vi vill kattens bästa". Nej bara för man vill kattens bästa så behöver man inte dra tilll med en otrevlig ton! Jag vill ju personligen inte ha en raskatt utan tycker bondkatter är helt underbara, jag köper en för att jag vill ha en bondkatt, inte för att stödja någon oseriös Avel, det skiter jag fullständigt i! Och väljer man att köpa en bondkatt så ska man inte få en massa skit för det, mitt djur, mitt val.

Nej, den sajten har spårat ur totalt..

Så tråkigt att du blivit så dåligt bemött där, nu när du ska skaffa katt o allt :/,  Jag har stor katt vana så om det är något så kan du alltid pm:a mig :)

[Tilde]
1

Usch jag skrev några inlägg på Katter iFokus, eftersom jag är intresserad av att skaffa katt inom en snar framtiden, men jag fick inga svar! Det är som om de hatar nybörjare på något sätt. Obestämd

BusBella
1

Jag känner lite samma sak, fast jag har inte varit inne på just katter. Men på hundar har jag blivit väldigt dåligt bemött, allt mot mig har varit negativt där och jag får bara kritik i en inte så vänlig form, och det finns mycket mer "stök och bråk" än på kanin. Dock gillar jag mest chinchilla iFokus, där är det liksom okej att ha fel. De största uppfödarna skriver ibland "oj, det visste jag inte" och "då hade jag fel" osv. Det är så bra stämning där, fast det finns förstås inte så mycket medlemmar. Och det är jag lite förundrad av (stämningen alltså) eftersom chinchillor är det väldigt många som inte sköter ordentligt enligt min mening.

Mind your language.

/Emma

Medarbetare på Exotiska djur och Chinchilla

Fridaaaa
1

Jag håller med, det är väldigt kass bemötande på katter.ifokus i regel.

Dem kan rekommendera en sak och sedan när man väl skaffar det ja då är det fel med det.

Och som du säger, skaffar man bondkatt (eller huskatt som det så fint ska heta där) så är man i regel ingen bra kattägare osv.
Min katt kostade 5 kr, men han har fått allting som en katt som hade kostat 1000kr hade fått. Men dem är som dem är där inne.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

0___0
1

Jag har två bondkatter och dom är underbara ^^

Mina katter tror jag inte var vaccinerade när vi köpte dem, Men dom är finfina ändå :) Min ena katt har lärt sig sitt och Moonwalk ;)

Kanske lite OT menmen..

Fridaaaa
0

#9 Men det gjorde ni väl sen? Och kastrerade? :)

0___0
0

#10 Ja det gjorde vi :)

Nu när jag tänker efter har jag en "Berättelse" jag skulle vilja säga om min katt men gillar inte Katter.ifokus, så får väl hålla den för mig själv.. ;)

Storkebodas
1

Jag har också alltid föredragit bondkatter framför raskatter. Men på något sätt stödjer man ju ändå oseriös Avel om man köper en (inte alltid såklart, det beror på uppfödaren). Men jag tänker att om man köper en bondkatt från en oönskad kull kanske man kan erbjuda sig att ta med mamman och kastrera henne, om nu inte ägaren tänkt göra det. Då stödjer man ju knappast någon dålig Avel. Seriös Avel av huskatter har jag ingenting emot.

Kram Elsa

Medarbetare på Teddykaniner i fokus

Fridaaaa
0

#11 Bra det ;)
Nej dem är oftast så sura där tycker jag, skriver personligen knappt där.

Katten_
0

Alltså USH och FY för dem! De la upp helt missbildade kattungar så vi skulle förstå att det var dåligt att föda upp dem! Fy fan rätt ut sagt! Skrikandes

bambiiii
0

Tycker med det!

Bambi du är min älskling ♥ Älskar dig

Blogg: www.janaslife.bloggplatsen.se

Animals can destroy EVERTHING you have,clothes,shoes,doors but they will NEVER destroy your heart <3

ninor
0

Har aldrig varit inne på katter i fokus men om det är som flera av er beskriver så är det ju riktigt tråkigt. Somliga vill ha raskatter, somliga inte. Varför behöver det vara så mycket fördomar och prestige i det? Så länge alla vill djurens bästa och behandlar dem med kärlek och respekt. Dessutom är ju alla nybörjare från början, dessvärre verkar många hinna glömma bort det på vägen.. :)

natha-mjau
1

Jag skulle gärna vilja ha en ragdoll, men tyvärr så är jag arbetslös och har inte råd att punga ut närmare 10.000:- för en katt.
och vill jag så gärna ha en ragdoll får jag spara, men det kommer ta tid.
Jag saknar en katts närhet så enormt, och jag har haft bondkatt förrut. Hur go som helst.

Nu fick min systers granne en oönskad kull pga att hon inte hunnit sterilisera sin hona. Och jag fastnade för en unge redan när den var 6 timmar gammal. Nu är han 3.5 vecka och jag älskar honom så sjukt mycket. Det är inte många som får vara med ända från födseln :)

Det finns oseriösa uppfödare och oseriösa uppfödare. De som bara skiter i sina oönskade eller önskade kullar och de som faktiskt bryr sig.

Många tar kullar när man inte är erfaren, och det kommer alltid att vara så. "tyvärr"

Fridaaaa
2

#17 Du får ursäkta men oansvarigt av grannen? Finns inget som heter "hann inte", bortförklaring i mina öron.
Men tur att en av kattungarna kommer till dig och att grannen kastrerar honkatten så fort som möjligt efter kullen sen :)

Zakarias
3

#18 Ägaren har väl en bra förklaring till varför hon inte hann, inte för dig att dömma utan fått en förklaring :/ Eller då har hon ingen bra anledning, men ingen är skyldigt tills motsatsen bevisats :)

natha-mjau
0

#18 Nej men det var väl lite si o så att det inte gjorde nått om det blev en kull iallafall.

alla fyra kattungar kommer till bra hem iallafall!

LitenPyssling
12

Jag är själv inne på katter.ifokus en del och kan erkänna att det finns väldigt häftiga bemötanden där men ingenting grundar i att vara otrevlig utan det är för att de bryr sig, katterna idag är otroligt dåligt satt gällande status och det tas kullar hej vilt och de flesta är "oönskade" eller "tjuvparningar" när det kommer till huskatter/bondkatter men åh andra sidan så bör man som kattägare förstå att det är något som händer när man släpper ut sin okastrerade katt.
Att ge p-piller funkar inte då detta enbart används för att kontrollera löp och inte fungerar som de gör på oss människor - tar bort "risken" för graviditet och detta är det många som missuppfattar, de tror p-piller till katten ska ta bort risken att den blir dräktig men så är då alltså inte fallet.

Är man ansvarig kattägare så kastrerar man sin katt och detta oavsett kön, man tar heller inga kullar på huskatter och om man nu ska göra det så ska man gå igenom allting som krävs innan och sedan säljer man ungarna vid tidigast 12 veckor och då ska de vara vaccinerade, kollade, märkta och avmaskade.
Det är jätte mycket planering inför en enda kull, föräldrar skall kollas och kommande hem bör finnas till majoriteten av kullen.

Inne på katter så ser de inte ner på någon med huskatter (aka. bondkatt), faktum är att flertalet av de där inne har själv en eller flera huskatter tillsammans med sina raskatter, och ingen ser en som djurplågare - de är dock väldigt strikt med att informera och de säger till när saker är fel även om detta kan ske på otrevligt sätt många gånger.
Däremot hyser de agg mot de som köper huskatter ifrån blocket, kompisen eller liknande tack vare det jag just nämnde - oseriös Avel! Och det förstår jag fullt ut, inte vill jag köpa en katt som riskerar att ha genetiska fel eller liknande?
Ska man ha huskatt så tycker jag att man först och främst går igenom sitt katthem innan man går ut på blocket, katterna där är där just tack vare alla dessa oseriösa "uppfödare" och skulle itne sitta där om människor var mer seriös i sitt djurhållande.
Ifrån katthemmet är katterna dessutom kastrerade, vaccinerade och märkta och detta får du med för en symbolisk summa (600-1000kr/katt) och det är inte dyrt, inte på långa vägar.

Tänk själva, när ni planerar en kull på er kanin - då kollar ni upp vilken som passar bäst tillsammans med denne, ni kollar upp eventuella genetiska fel, färgsättningar och allt vad det heter och innebär med en kull - ni tar inte första bästa och parar med, om man är seriös gör man inte så. Man har koll på härstamningen om man är seriös, vad är det som gör det mer OK att bidra till oseriös Avel i kattvärlden än i kaninvärlden? Ingenting.

Ska du köpa huskatt? Kolla på katthemmet först! Och finns det ingen där (blir förvånad om man inte hittar någon med tanke på hur många katter varje hem har) så går man via kontakter och om man nu promt ska köpa katt ifrån kompis eller liknande så skall katten också vara kollad, vaccinerad, märkt och avmaskad annars kan jag garantera dig att uppfödaren inte är det minsta seriös.

Är kullen oönskad? Ja, då får man helt enkelt ta sitt ansvar och gå till veterinären och göra abort på katten och samtidigt kastrera. Det är inte dyrt att kastrera en katt vare sig det är en Hona eller hane? och kan man inte lägga ut de pengar som krävs för en kastrering så tycker jag man ska tänka efter en gång till innan man köper, är det mer värt att honan får en kull som hon kanske inte klarar av att föda och dör på samma gång? Detta är vanligare än vad man tror, en hona ska ha ständig uppsyn före, under och efter födsel.
Det kan kosta upp emot 10 tusentals kronor om något går snett vid en enda kull och det är väldigt lätt hänt, är det verkligen värt det?

Det finns inga argument som håller för att det ska vara OK att låta sin hane/hona gå okastrerad ute. Visste ni att en okastrerad hane våldtar mängder med honor när han är ute och då även kastrerade honor? Kan ni förstå vilken stress honan utsätts för under och efter detta? Vet ni vilken stress hanen och honan går med när det är kring löp och liknande? Det kanske inte syns men majoriteten av okastrerade h*nkatter går runt med väldigt mycket stress tack vare okastrering.

Om ni har jobbat på ett katthem minst 1½år, är insatta i kattvärlden så kanske ni också inser och förstår varför det är "oaccepterat" med huskatter och då menar jag huskatter ifrån privatpersoner som i slutändan inte har tagit sitt ansvar. För hur ogärna man än vill inse det så har man inte tagit sitt ansvar för sin katt om man låter den springa lös ute okastrerad.

En fråga till TS, varför skriver du inte inne på katter.ifokus istället för att skriva ut här? Jag har klagat inne på katter själv och aldrig fått otrevliga svar tillbaka, jag har snarare sett förbättringar efter att jag har tagit upp detta. Sen är jag väl medveten om att det är en väldigt stram stämning där inne (blivit "utsatt" själv) och det är himla tråkigt när det i slutändan bara är för en god sak, tycker du ska skriva inne hos de och ta fram dina synpunkter! Hur ska annars en sajt kunna förbättras? Glad

-.::Mvh Evve::.-  Medarbetare på Kanin.Ifokus
----------------------------------------------------
Hoppas på det bästa, var beredd på det värsta!
www.evveesbjornsson.blogg.se <--- Min blogg

Fridaaaa
0

#19 Vad skulle det vara för bra förklaring?
Den enda jag kan komma på är om honkatten lyckats rymma någon annan bra finns inte. Och jag har inte dömt någon?

#21 Hjälper inte att skriva det där, har tagits upp där fleeeera gånger men blir likadant igen.

NaDa...
2

#18 Min farbror fick en oönskad kull eftersom att honan inte kunde steriliseras ennu, hon fick alltså kull 'för tidigt'. Så jo det kan vara en ursäkt.

~ Kram Nadja ♥

Zakarias
1

#22 Nej men menar att hon har kanske en bra anledning, uppfattade din kommentar fel isf. :)

LitenPyssling
0

Ojoj, långt inlägg det blev!
Men förstår helt vad du, TS, menar med stämningen och jag tycker inte det är acceptabelt hur vissa (även på andra sajter och inte bara på en enskild) beter sig. Men som sagt, ta upp det där också. Glad

Jätte roligt att du tycker att kaniner.ifokus är en så bra sida!

-.::Mvh Evve::.-  Medarbetare på Kanin.Ifokus
Hoppas på det bästa, var beredd på det värsta!
www.evveesbjornsson.blogg.se <--- Min blogg

Fridaaaa
3

#23 Nej det är inte en ursäkt. Man ska inte ha en okastrerad hona i närheten av en hane. Visst om hon rymmer ut 1 gång, det kan ju alltid hända men annars är det inte en förklaring att "honan var för ung för att kastreras".

#24 Jo men det är den enda "bra" anledning som finns att honan rymde, någon annan finns inte.

NaDa...
0

#26 Ändrade min text ett par gånger, glömde att sätta in igen att katten hade rymmt ut när någon öppnade dörren (eller så hade någon glömt ett fönster öppet.. Minns inte riktigt.. Var ett tag sedan)
Men en katt ska väll vara 6 månader eller något sånt? Den här katten fick ungar när den var ganska ung. :)

~ Kram Nadja ♥

Fridaaaa
0

#27 Ja honkatt ska helst vara över 6 månader. Hankatter kan kastreras tidigare. Men alla katter som ej ska användas i Avel bör kastreras och alla katter som ska vistas ute ska kastreras, både hon&hanktter

[Thiah]
6

TS: dra inte alla över en kam, jag har t.ex. bara varit positiv för det är så jag känner om dig och din katt.

Många på katter iFokus är även aktiva medlemmar på hittekatter iFokus. Dom jobbar dagligen med att ta hand om/ rädda livet på alla de huskatter som folk inte bryr sig om. Tyävrr är dessa tusentals. Dessa människor offrar sina hem, sina liv och sin ekonomi till att lösa lata/elaka/ignoranta/med mera människors kattproblem.

Jag säger inte att jag godkänner deras attityd alla gånger men jag förstår deras frustration över detta växande problem.

Jag hoppas du kan förstå deras frustration och därmed inse att den inte är riktad mot dig personligen. Du har sagt att du kommer ta hand om din huskatt och jag hoppas det betyder årliga vaccineringar + kastering för detta kommer din katt må super av.

Jag såg i din tråd att du redan har sunda ider om mat och leksaker så jag tror att detta bara kan bli bra Glad

Emmieline
1

jag har en bond katt köpte henne för 200kr för ca 4 årsen då hon var 7 ,ånader, långhårig=) hon är nu vaccinerad, märkt och kasterad.  ja tycker att om man vill ha blandras eller renrasig är ens egna ensak. och inte snällt av folk att hoppa på en för det, /har inte läst allt orkade inte) men lycka till med nya kissen när den kommer=)

Josefa
4

#14 Katten_ Du verkar ju inte ha förstått någonting alls. Kattungarna på bilderna är inte det minsta missbildade. De är sjuka i kattsnuva och den ena dog pga av att den inte kunde äta eftersom den var sjuk. Hade deras mamma inte varit en dumpad katt så hade ungarna inte behövt genomgå alla de plågor som de nu fått göra. Och det finns tusentals andra katter som får gå igenom samma sak, bara för att folk inte bryr sig om att kastrera sina katter.

Jag tvivlar på att ni här inne hade applåderat om det funnits lika många vanvårdade och dumpade kaniner som finns katter. Men antalet dumpade kaniner ökar också.

Jag antar att ni som föder upp kaniner kollar upp det tänkta föräldraparet lite innan ni låder dem få ungar. Oftast när folk vill ha ungar på sina huskatter, så släpper de bara ut honan och låter henne para sig med vilken/vilka hanar hon vill. Eller inte vill med för den delen, eftersom hanarna ändå parar henne. Hos katter finns en hel den genetiska och sexuellt överförbara sjukdomar, som sedan även smittar ner de väntade ungarna. Knappast seriöst. Och så länge folk köper sådana kattungar, så finns det ingen anledning för kattägaren att lägga ner några pengar på en kastrering. De får ju ändå sålt ungarna. Och blir inte ungarna sålda så nackas eller dränks de. Eller dumpas i någon kartong i ett dike. Så mycket anser folk att de är värda.

[Emma--]
2

Tråkigt att du känner så om katter iFokus. Tonen kan vara hård ibland. Men det är trots allt för katternas bästa som det påpekas hur viktigt vaccin är innan. Det ursäktar inte att folk är otrevliga dock :) Blir lite ledsen över att så många antar att man ser ner på huskatter. Jag vill inte ha huskatter själv av olika anledningar, främst allergin i släkten. Men dom är fina och unika hela bunten precis som alla katter. Alla kompisars katter är huskatter och dom är underbara allihopa och mina vänner är bra kattägare. Även hon som tog en kull på sina huskatter. Jag och min vän har kanske olika åsikter om den sortens Avel, men jag älskar henne lika mycket för det. Och vi kan respektera varandra ändå. Men då gäller det att vi båda försöker hålla diskussionen lugn om vi ens väljer att diskutera saken. Precis som en annan vän som anser att utekatt på ett lämpligt ställe vore det bästa, men hon respekterar att mina katter är innekatter. Men samma där, det gäller att båda respekterar åsikterna om vi pratar om detta. Jag har varit Medarbetare där ett tag nu, och det är väldigt få som tar kontakt via pm när dom känner sig dåligt behandlade eller om dom ser någon som blir dåligt behandlad. Och det kan vara en fördel eftersom det finns många trådar att hålla koll på. :)

Katten_
1

#31, Ja, men man kastrerar väl sin katt innan man låter den gå ut?

Ja om de inte gör det så håller jag med dig om att vara oseriös.

Men de finns ju folk som har en norsk skogskatt tex, och en annan helt renrasig.. Om man kollar upp allt med föräldrarna och så, och så låter man de paras och sen kastrera innan de går ut, det tycker inte jag är oseriöst.

Rumblebee
3

En sak som jag har märkt är att folk som skriver inne på katter kan bli sura över att dom inte får de svar de vill ha också. (håller visserligen med om att atmosfären där inne kan vara dålig och att folk kan vara lite väl snabba med att döma andra)

Men ingen där inne ogillar hus/bondkatter. Det finns ingen där inne som tycker att raskatter är förmer icke renrasiga.

Det folk är emot, som det har skrivits, är aveln på huskatter i och med att det finns så otroligt många som redan är i stort behov av hem. Om det finns så pass många huskatter som det gör, som är i stort sett hemlösa, varför avla fram fler?
De kullar man avlar fram kommer ju att konkurrera om hemmen med de hemlösa. Och alla hemlösa katter är inte skabbiga gamlingar som lever sina sista år eller något sådant. Det finns kattungar och yngre individer också.
Vill man uppleva hela födelse-momentet med katter, så finns det dräktiga, hemlösa honkatter som man kan bli jourhem åt.

Men många som får kullar på sina huskatter, är sådana som jag inte tycker är riktigt seriösa. Inga hälsotester har gjorts, så man kan omöjligt veta om blodgrupperna hos föräldrarna kommer att matcha eller krocka. Man kan inte veta om någon av föräldrarna har någon åkomma som kan komma att smittas över till ungarna.
Och sådana här slags kullar brukar oftast inte heller få sina första veterinär besök för att bli vaccinerade mm, ibland är det knappt ens att dom blir avmaskade.
Visst, om man har en okastrerad honkatt som smiter ut och är borta väldigt länge, så kan man ju inte göra något åt det om hon kommer hem dräktigt och det är för sent för att kastrera och abortera fostren. Men då tycker jag att man minsann ska ta sig råd att vaccinera ungarna i alla fall, för att ge dom en bra start i livet.

En sak som är ''roligt'' är även att de som tar huskatts kuller utan att ha gjort några hälsotester på båda föräldrarna, alltid verkar ha ordnat med bra hem åt ungarna. Men om ''uppfödaren'' själv inte tar sig tid och råd att se till så att föräldrarna är friska, hur bra kan då dessa blivande hem till ungarna vara?

En person tar en kull ungar på sin hona med en random hane. Honan i fråga får fyra ungar. Dessa fyrar hamnar i egna hem, varav det är tre honor. Dessa förblir okastrerade och får fyra egna ungar var. Det är 12 katter totalt.  Säg att hälften ur denna kull är honor. Varav fyra av dessa förblir okastrerade i sina nya hem. Det resulterar i 16 nya kattungar (förutsatt att dom får fyra ungar var i varje kull)… och så fortsätter cirkeln.. Och det är något som kunde ha blivit förhindrat om den där enda personen hade kastrerad sin hona. Men nej, istället så spär den personen på med fler huskatter när det redan finns så pass många hemlösa.

Fridaaaa
0

Folk har blivit sura på folk för att man har skrivit bondkatt istället för huskatt, för det heter minnsann huskatt enligt många där inne.
Men det handlar ju om vart man kommer ifrån. Där jag har växt upp har alltid det hetat bonnakatt (bondkatt) när det är blandras eller okänd härstamning. Alltså dialektsgrej

Peak303
2

Jag läste inlägget på katter.ifokus som min kompis skrev om sin bondkatt för ett tag sedan, då hon behövde hjälp ang. hur hon skulle göra med katten när den skulle börja vistas ute.

Hon fick en himla massa påhopp om att du ska inte ha katten, kastrera den osv och inget svar alls på frågan hon ställde. Bara av att läsa den tråden tyckte jag det var otroligt dålig stämning där inne. Fattar inte varför 10+ personer ska hoppa på någon bara för att de ställer en fråga och får istället en genomgång om att inte avla på katten och du ska göra si och så istället för att de faktiskt kan svara på frågan.. .__.

-'  Malin Hultman
_' Snowflake's Kaniner, hoppkaniner i Eslöv, Skåne
Portfolio | Instagram-kanin | Instagram-katt 

[Emma--]
0

#35 jag tycker det heter huskatt. Alla katter utan stamtavla räknas som huskatter. Men det gör inte mig till sur i alla fall :) Finns säkert dom som diskuterat det hårt också. Men kanske inte innebär att man är sur :)

[Thiah]
0

#35, 37 jag kallar det också bondkatt fast på forumen skriver jag huskatt.

Fridaaaa
0

#37 Ja alla säger olika men många hoppar på en för att man skriver bondkatt eller bonnakatt som vi säger :) Det är samma katt fast bara olika namn? :)
Ja det vet jag att du inte blir men många blir det dessvärre :/

Blivit påhoppad för något år sedan för att jag hade köpt min katt för bara 5 kr.
Då var jag oansvarig osv. Men han är kastrerad mm precis som en katt jag hade köpt för 1000 kr hade blivit :)

[Emma--]
1

#36 nu går det inte svara exakt eftersom jag inte vet vilken tråd det handlar om. Men som jag ser det så har kastrering med svaret att göra, att man bör kastrera innan katten får gå ute. Många har också åsikten att katten inte bör gå fritt. Ibland beroende på området. :) Sen resten går inte att svara på angående påhopp eller inte. Men om man tar ett exempel som här med kaniner. Om någon startar en tråd och undrar hur man ska introducera två kaniner och det handlar om två hanar. Ska man då bara svara på frågan rakt av? :) eller bör man påpeka riskerna med två hanar ihop. Nu blir det inte riktigt samma sak, men det var det exemplet jag kom på :P Hur som helst behöver det inte innebära påhopp bara för att det kommer åsikter. :)

[Emma--]
0

#39 jag kan inte minnas något sånt, men omöjligt är det inte. Det är synd att det blir påhopp men det är ju något alla som är på sajten måste "jobba med". :) tycker ändå det har blivit bättre stämning under ett tag. Skulle ändå uppmuntra fler att ta kontakt med Sajtvärd eller Medarbetare så det problemen blir tydliga fortare. Då märker man fortare om någon särskild får personer att må dåligt.

Itchy
1

katter ifolus är en riktigt hemsk sida…jag var inne där under min korta kattägarperiod för att försöka få hjälp med mina problem jag hade med min katt, hjälp fick jag inget, men blev påhoppad & anklagad för att ha  ljugit om att jag inte kastrerat & vaccinerat min katt Skrikandes

och sen var det ju självklart att hans problem betydde på mina råttor, så de var jag ju tvungen att göra mej av med genast så att kattstackarn inte skulle må dåligt, och en kompis var han ju tvungen att ha…

min katt fick då flytta till en av min brors kompisar, och har det hur bra som helst ;)   och jag håller mej borta från katetr ifolus -_-

You can't spell Bitchy without Itchy

[Tilde]
2

Jag fick som sagt ingen hjälp ALLS på Katter iFokus, så jag lämnade sidan. Får jag inga svar, varför ska jag då vara medlem? Obestämd

På Hundar iFokus fick jag en jäkla massa påhopp när jag ville skaffa blandras… Men sen gjorde jag ett nytt inlägg där jag frågade Vilken ras? som skulle passa oss och då var alla glada och kom med fina svar. Verkar som om blandrasar är tabu där…

Kanin iFokus diskriminerar inte, vilket jag tycker är super! Glad

Peak303
2

#40; tror inlägget hete "Intruducera uteliv" eller något i den stilen. Hon var väl medveten om hur det hela går till då hon haft många katter sedan tidigare, men hon ställde frågan för att vara säker. Sen bor de ju oxå på en stor gård med hästar osv.

När jag läser inlägg här på kanin så ser jag fortfarande inte samma påhopp. För jag ser mer här att de inte skulle rekomendera att ha 2 hanar tillsammans men att det kan fungera.

Men inne på katter var de verkligen "gör si gör så och du får inte göra detta och verkligen inte såhär". Tyckte lixom att det gick över gränsen när folk säger till en annan att man inte får göra hur man själv vill med sitt egna djur sålänge djuret mår ser jag verkligen inget fel att göra på sitt vis.

-'  Malin Hultman
_' Snowflake's Kaniner, hoppkaniner i Eslöv, Skåne
Portfolio | Instagram-kanin | Instagram-katt 

[Emma--]
2

Tycker det är tråkigt att en hel sida döms för att någon varit för hård. Men det är jag det :) #43 hittade en tråd du skrivit som var utan svar. Misstänker att inte så många sitter på svaret tyvärr. #44 tror inte åsikterna är lika starka. Finns så mycket olika val bland katter så tror därför tonen blir hård fortare. Har själv blivit påhoppad här inne på kanin iFokus av en person. Då tog jag kontakt med Medarbetare som hjälpte mig. :)

Itchy
1

och visstja…bara för att jag skrev kattskit & kattpiss så betydde det att jag inte älskade min katt Skrikandes

*ska man skratta eller gråta?*

You can't spell Bitchy without Itchy

Fridaaaa
0

#43 Därför finns blandrashundar.ifokus ;)

[Emma--]
2

Haha läste just en sak på facebook. Var tacksam mot dom som irriterar dig, dom hjälper dig att träna upp ditt tålamod ;)

Fridaaaa
1

#48 Bra sagt ;) Dock inte alltid lätt att tänka på hehe

[Emma--]
1

#49 haha nä kanske inte :P Jag hoppas i alla fall katter iFokus en dag ska ha lika bra stämning som på andra sajter. Sen får man väl alltid räkna med att vissa diskussioner kommer innehålla starka åsikter. :)

Fridaaaa
0

#50 Ja det hoppas jag med, så att det blir roligare att vara där .)
Ja starka åsikter finns överallt men just bland annat på katter.ifokus kan det bli lite "för mycket" om du förstår vad jag menar?

[Emma--]
0

#51 jodå jag förstår vad du menar. Men omöjligt ska det väl inte vara :)

Fridaaaa
0

#52 Nej det tycker jag absolut inte att det ska vara:)

NelliZ
0

Förstår inte varför folk delar in djur i olika grupper sådär.  Som om Raskatter är mer värda en huskatter? Båda är katter, punkt slut! Visst, oseriös Avel är väll inte det bästa, men hur ofta händer det att "bondkatter"`s kullar är inplanderade? Ute på landet har många katter, och man kan inte hålla stenkoll vad sin katt gör om den är ute hela dagen. Det är som om vi människor skulle dela in varrandra, typ att långa människor är inte värda ett liv. Usch.

//Julia

Fridaaaa
4

#54 Har man sin katt ute ska den vara kastrerad, oavsett om man bor på landet eller inte. Annars är man oansvarig ägare

[Emma--]
0

#54 har inte med katternas värde att göra :) Alla katter har lika värde. Därför många anser att man ska köpa huskatter från katthem så man inte stödjer den oplanerade aveln utan hälsotester m.m. Samt att åtminstone kräva vaccin, idmärkning, avmaskning och besiktning för att huskatter borde vara lika värda som raskatter och borde förtjäna samma behandling. :) Allt för att kattens status ska höjas :)

NelliZ
0

#55 Jag vet.

#56 Okej. Då förstår jag bättre :) Håller appsolut med om det med vården, helt rätt.

//Julia

mandyosv
2

En katt behöver inte alls vara kastrerad bara för att man har den ute. Man kan lika gärna ge den p-piller tills den är tillräckligt gammal för kastrering. Det är inte rimligt att hålla en katt inomhus till minst 6 mån ålder.

Sen är det mänskligt att glömma att ge p-pillret kanske å då kan katten bli dräktig. Alternativt att den hålls inne och smiter ut.

Jag ska nog gå in på katter i fokus och skriva lite. Säga att jag ska köpa ett bondkattskrälle och fråga vad de rekomenderar för toalettlåda till den. :)

Gilla min facebook sida för att se bilder vi lägger upp från våran uppfödning av:
Dvärgvädur, Magagaskar, mantelt & Vit blåögd.
Guldhamstrar i olika färger. Hemsidan: Makke & mandys superfina djur

Lusthan
5

Fast p-piller hjälper inte mot dräktighet utan enbart emot löp. Okastrerade katter våldtar gärna honkatter när de är ute och vandrar även om honan inte löper och då blir det ungar. Katter behöver ofta inte gå ute. Det fungerar ypperligt bra att ha innekatter om man aktiverar dem och ger dem möjligheter att röra sig, leka och klättra. Det är oansvarigt att låta katten gå ut där den troligtvis kommer dö eller bli allvarligt skadad förr eller senare. Jag skulle i te låta min kanin gå ute som den ville, det skulle aldrig funka och skulle vara väldigt dumt. Istället bor min kanin inne tillsammans med oss och har 110 kvm att röra sig på helt fritt tillsammans med oss och våra katter. Jag har huskatter (bondkatter) och jag ser inte att någon skulle se ner på huskatter inne på katter iFokus. Däremot är det i te så kul när folk inte tar åt sig utav de råd man ger för att sp kan det väl inte vara, eller fy så elak du är eller vad det nu är man råkar göra "fel". Själv slänger jag ofta in många fler smileys än vad som känns vettigt bara för artiga inte vill att folk ska lacka ur… För att visa att jag inte är sur på något vis. Visst kan det bli hårt ibland men om man läser bakåt så ser man att många stället samma saker gång på gång på gång. Det är ganska lätt att läsa bakåt och få svar på sin fråga. Det är trist när kunskapen om katten är så låg och att andra djur behandlas så mycket bättre än just katten. Katten får sällan äta sin naturliga föda, får ströva fritt som om den vore ett vilddjur utan att egentligen klara sig så bra, blir inte vaccinerad eller får sjukdomar behandlade. Klart man blir sur till slut och tonen blir hård…

Kiyona
2

Håller bara med! Bemötandet mestadels negativt där kommentarer läggs ut så att man bara ser ut som en dålig djurägare och en chans att kunna ändra på saken är inte på fråga då där inte ges tycks finnas en chans i världen att utvecklas och lära sig att göra rätt då dem håller den för sig själva och tydligen aldrig har fel utan sätter sig på tvären för att framgå som erfarna och alltid varit bäst. Alla gör fel och alla lär sig nytt varje dag. Liksom…Rom byggdes inte på en dag! Och tar man ansvar och gör sitt bästa för att katten ska ha det bra är man en bra djurvän. Tyvärr får man lära sig mycket genom sina misstag och det gör alla någongång. Punkt slut. Lite som hästfolk beter sig. Det är något knepigt syndrom där man aldrig kan ge lite av sig själv för att hjälpa en annan att bli bättre och våga svälja sin stolthet och skriva att "oj det visste jag inte" eller "Nä är det sant att det är farligt har ju allt för ofta gjort så!?"

Så man känner att man inte är ensam om att inte veta allt och begå både stora som små misstag för jämnan sålänge som man väljer att hålla på med djur.

Att det inte är bra att köpa bondkatter är strunt! Därimot att köpa djur från ställen där dem missköts och utsätter djuren för vanvård utan att ta ansvar att t.ex kastrera katterna, inte skaffa sig mer än vad man har tid, intresse och pengar att ta hand om dem och ger dem bästa möjliga vård när dem blir sjuka och även dem bästa förutsättningarna till att hålla sig friska och följer sitt hjärta och förstånd att i alla situationer göra det bästa möjliga för kattens skull och inte sig själv!

Många uppfödare kanske har en hel del erfarenhet men många föder upp av fel anledningar och värderar framgång framför välmående och att upprätthålla kattens rättigheter till ett bra liv och att vara älskad!

Alla katter oavsett ras eller pris i pengar är lika mycket värda. Har en bondkatt födds till världen ska man inte neka den att få komma hem till dig och du får den för för fem kr eller en näve jord för symboliken att köpa katten vad du ger för katten bestämmer inte kattens värde utan snarare är till för att jämna ut kostnader och arbete för allt arbete man lagt på katten så man inte skall behöva gå såpass mycket back att man slutligen måste lägga ner sin hobby som uppfödare. Bara det känns rätt och du har möjlighet att tillgodose kattens behov ska det inte hindra dig att skaffa dig katten bara för att den har titeln bondkatt och skulle vara mindre värd eller göra dig till en dålig djurmänniska för tvärtom är dessa katter ofta i större behov av att hitta nya hem än raskatterna från framgångsrika uppfödare som ofta har tid, erfarenhet och pengar till att behålla katter de fött upp om dem inte blir sålda. Detta gäller sällan bondkatten som är de katter som uppgör majoriteten av hemlösa katter utan ägare! Och de få antalet människor som vill hjälpa dessa katter är alldeles för få för att lyckas kastrera, vårda och utodra dessa katter så att sjukdomar inte sprids och hålla nere på antalet katter som förökar sig i det vilda där brist på omvårdnad leder till dödsfall och mycket lidande.

Vem är i fråga av sörst behov av att få komma hem till just dig, egentligen?

Den dyra katten som har alla förutsättningar till ett bra hälsosamt liv där mycket tid och eftertanke läggs både innan katten kom till världen så att alla de små liven inte skall behöva sakna något även om dem inte blir sålda.

Eller är katten med noll förutsättningar till ett givande liv eller bara råkade komma till världen av en olycka mer eller mindre. Alla föds inte med en silversked i munnen detta gör dem inte mindre värda utan anser man detta är man i högsta grad rasist och har ett hjärta av sten att inte kunna värdera bondkatten som en levande varelse med lika mycket uppfattning av omgivningen med samma anlag att uppleva känslor och känna för andra.

Om  vi någonsin ska få stop allt lidande som utgörs av katter som är hemlösa så är det att erbjuda dem ett hem eller gå ihop sig med andra djurvänner och se till att få dessa katter kastrerade så att dem inte förökar sig okontrollerat och sedan därigenom bidra till att större antal av alla dessa hemlösa katter kan få ett hem, omvårdnad och mat för dagen och se till att katter från oönskade kullar får hem och aldrig blir hemlösa så skulle ju problemet faktiskt kunna bli mer hållbart.

Rädda och hjälp dem du kan sen om du gör det för att ge den lilla katten ett liv och någon som tar om den eller bara helt enkelt har fastnat för varandra och är gjorda för varandra så är det aldrig fel att ge varandra chansen att göra varandra lyckliga bara för att det är en bondkatt och på något vänster fått dåligt rykte. Och att köpa en bondkatt betyder inte alls att man är en dålig djurvän. Kanske en bondkatt passar bäst för dig. En tålig katt som är expert att klara sig själv och är iprincip befriad från människors dumma vanor att avla sönder djurens naturliga möjligheter att förse sig själva och hålla sig friska. Du kanske inte har tid och pengar att betala för en katt som måste vårdas på olika sätt regelbundet och lättare blir sjuk pga aveln som inte är bra för katten och är mycket jobbigt känslomässigt att genomgå. Man kan ju aldrig förutspå att katten inte skall dö i förtid eller bli sjuk men skulle en långhårig raskatt inte intressera dig eller att du helt enkelt inte har tid att ta hand om pälsen så är det ju självklart att man köper en katt med kortare hår och gott kan sköta sin päls utan att ägaren egentligen behöver vårda den utöver det normala.

Så olika raser till olika folk. Avlar man är dt ju till fördel att veta kattens härstammning och sjukdoms historia m.m och detta finner du inte hos bondkatter som oplanerat blir dräktiga. Så avlar man vänder man ju sig till en uppfödare där parningen är väl planerad och djuren sköts bra och lever gott.

Söker man inte katt att ställa eller avla på så spelar ju detta ingen roll sålänge dem inte lider av medfödda komplikationer och man kan ta hand om dem ovasett om dem är annorlunda renrasiga eller ej på gott eller ont kommit till världen.

Alla behöver kärlek!

Kolla med ty hittekatter iFokus där kanske det finns kattfolk du kan få hjälp av. Där är dem trevliga och tänker på kattens bästa och dömer inte katter efter deras medfödda status och värde som inefattar saker kattem själv inte kan välja. Kan ju kolla :)

Stå på dig!

Jädra massa text då jag har starka och många åsikter inom detta. Det berör mig starkt och är svårt att fåihop det i kort text xD En av mina medfödda defekter så att säga FlörtTungan ute

Snöfall - Caught between what happened and what could never be

Gilla Snöfalls Djuringar på facebook!.

**Snöfalls Lejonhuvade Dvärgvädurar har upphört förtillfället men återkommer efter att alla studier är klara och körkort är fixat! **

**Mvh//Andrea **

Kiyona
0

Kanske borde kortat ner inlägget haha xD

Men grejen jag ville få fram först och främst är väl att alla är lika värda till ett gott liv oavsett utseende och härstammning.

Bara man passar ihop. Och har man fastnat för en bondkatt och tror sig kunna erbjuda vad som kan tänkas vara i behov så tveka inte för Guds skull. Ful eller fin, tjock eller smal med fyra ben att gå på eller tre så kommer ni se förbi detta sålänge det inte påverkar katten negativt och du som ägare inte kan erbjuda katten det där lilla extra för göra kattens liv värt att leva. Och det är katten, personligheten, insidan man älskar och värderar inte utseende, ras eller stamtavlan som är förutsättningarna till att bli bästa vänner och älska varandra villkorslöst. Det är insidan!

Ingen insida kan komma med bra Avel eller stamtavla. Man kan bara förebygga att genetiska sjukdomar eller ostabila personligheter inte medärvs i onödan.

**Snöfalls Lejonhuvade Dvärgvädurar har upphört förtillfället men återkommer efter att alla studier är klara och körkort är fixat! **

**Mvh//Andrea **

Fridaaaa
3

#58 p-piller hjälper inte alltid, finns många katter som blivit dräktiga fastän dem ätit p-piller, plus att det är inte bra för dem att äta det hela livet och det blir mycket dyrare än att kastrera.
Om katten t.ex kräks förloras effekten = kan bli dräktig.
Och hanar kan man inte ge p-piller.
Så väldigt oansvarig ägare om man låter sina katter gå ut okastrerade.

[Emma--]
2

#60, #61 Det jag känner när jag läser din text är varför ska inte huskattena förtjäna samma som raskatter om dom nu är lika värda? Om vi som köpare inte ställer krav så visar vi att det är okej att dom föder upp det där sättet. Kräver vi inte vaccin så bidrar vi till att katterna riskerar att bli sjuka vid flytten. Kräver vi inte att katten ska vara 12 veckor som lagen säger så visar vi att det är okej och att det går att skicka dom tidigare. Och är det en okej hobby uppfödning när man inte har råd att lägga ut den summan? Jag menar inget illa :) tycker bara att det är konstigt att det är den mest accepterade uppfödningen som inte gör ett skit för katterna egentligen. Och det blir som när man köper på djuraffär t.ex. Man räddar kanske just den individen, men det kommer snabbt fler djur. Skulle ni tycka att det är okej att kaninuppfödare inte har plats för ungarna dom avlar fram. Som gör att dom akut måste bort? Förstår bara inte varför det blir en sån skillnad när det gäller huskatter. Då stödjer man vilken uppfödare som helst. Men man är oftast noga att köpa från seriösa uppfödare vilket annat djur det än gäller. En katt borde inte kunna kosta under 1000 kr om det är seriöst gjort. Kolla upp t.ex fiv och felv, hcm. + idmärkning, avmaskning, vaccin och besiktning av ungar. Det grundläggande för att öka chansen för en frisk katt. Hamnar en bra bit över 1000 kr. Jag själv är inte intresserad av att köpa huskatter, men skulle jag köpa skulle det bli från katthem för jag har ännu inte mött någon som fött upp huskatter seriöst. Tycker huskatter förtjänar bättre. De borde få samma som raskatterna redan får. Så var är den nedlåtande attityden mot huskatter egentligen? :)

[Emma--]
2

#58 handlar ju bara om drygt 3 månader efter man får hem katten. :) Ungefär den tid det kan ta innan katten lärt sig ordentligt vart den bor och så att den hinner växa på sig. Inte släpper man väl ut små kattungar alldeles själv.

starfredberg
0

Jag håller med om att man kan få ett taskigt bemötande. La själv ut ett inlägg där om att vi precis tagit in en hittekatt som vi hittat. Blev totalt påhoppad av vissa som genast va på att man aldrig ska anta att den är utkastad etc. Trots att jag förklarade att vi har letat ägare m.m. utan resultat så blir man fortfarande på hoppad av vissa. Medans vissa är otroligt snälla och bemötande och istället erbjuder hjälp. Däremot fortfarande med en otroligt dålig attityd! :( Tycker det är väldigt tråkigt faktiskt

Duvlyckans kaninuppfödning av dvärgvädur

[Emma--]
0

#65 läs din tråd igen och tolka inte att folk är sura. Ser inget påhopp alls i din tråd :)

Tinycee
0

Jag har en bondkatt på 17 år. Har två norska skogskatter också. Tycker inte att man ska bli påhoppad bara för att man köper en bondkatt och ingen raskatt. När man korsar olika raser brukar katterna leva längre. Min bondkatt är ju 17 och katter blir ju oftast bara 15 år :3 Du kan ju trösta dig med att bondkatter oftast lever längre ;)

Klara & Tinycee

www.coltsfoot.blogg.se

[Emma--]
3

#67 man blir inte påhoppad för att man köper huskatter. Många på forumet äger både raskatt och huskatt. Vart har du hört om livslängden? Katters livslängd sägs vara 15-20 år :)

starfredberg
0

#66 jag kände mig påhoppad av vissa då de kom med en dålig attityd i början och började genast dra slutsatser att jag bara tagit en katt. men när jag förklarade så ändrades attityden genast. Medans en del gjorde så så frågade vissa redan från början ifall jag letat ägare medans vissa började "läxa" upp mig

Duvlyckans kaninuppfödning av dvärgvädur

[Emma--]
1

Utgå ifrån att allt du läser har skrivits med gott uppsåt. http://katter.ifokus.se/discussions/4ec151bf88f4721eec004a43-tankevackande-ord :)

[Emma--]
2

#69 jag har läst hela och ser inte den dåliga attityden. Men du får gärna maila mig och berätta vad du anser är påhopp så ska jag ta en närmare titt. :) Men vad jag ser får du tips?.

Tinycee
0

# 68 Har hört att det oftast är så att huskatter lever längre. Det är ju ingen direkt säker källa i alla fall :3 Det lät som att TS blev "påhoppad" av att hon skulle köpa en bondkatt, därför skrev jag så :3

Klara & Tinycee

www.coltsfoot.blogg.se

[Emma--]
1

#72 aldrig hört något om att en viss ras ska leva längre. Dom flesta kattraserna är ju dessutom väldigt friska :) Nä många vill bara att katten ska vara vaccinerad och sånt innan. För att höja huskattens status :) inte för att man tycker illa om husisar.

mandyosv
3

HERE WE GO AGAIN HAHAHAH Vem är förrädaren på kanin i fokus som skvallrat till en Medarbetare på katter i fokus???

Gilla min facebook sida för att se bilder vi lägger upp från våran uppfödning av:

Lusthan
3

??? Om man tänker efter så är det kanske medarbetaren på katter som berörs av att det finns klagomål… Många som har katt har också andra djur, exempelvis kanin så chansen finns ju att man är inne på fler forum. *skakar på huvudet och suckar, djupt*

mandyosv
2

*Tar en klunk av min cola och läser ditt inlägg, lol*

Henrika85
2

Jag har hängt på katter.ifokus ett bra tag, och jag måste säga att jag aldrig blivit dåligt bemött av medlemmarna där. Om jag ställt en fråga, så har jag snabbt fått sakliga svar och konkreta tips? av människor som vill katter väl.

Enda undantaget var väl när jag skrev ett inlägg om att jag skaffat hund och bad on tips? hur jag lättast skulle få katterna att acceptera honom (det fungerar finfint nu kan jag tillägga). Då var det en som svarade att jag omedelbart skulle lämna tillbaka hunden så att katterna fick tillbaka sitt hem. :/

Det var dock bara en enda gång och en enda person, så jag lägger ingen större vikt på det. Det finns alltid nån på varje sajt som har en dålig attityd.

MVH Henrika

Sajtvärd på HBT iFokus

[Emma--]
2

#74 trevlig kommentar :) Är medlem på kanin iFokus också dessutom.. Men men.

mandyosv
0

#78 hah var inte särskilt seriös ;)

[Emma--]
0

#79 svårt att veta :)

Stjärnfallets
4

Har både Hund, katt och kanin. det går alldeles utmärkt och de lever i symbios med varandra.

Köpte själv en kattunge via en kattförmedling. Oerhört många som la sig i mitt val av katt och att det kostade hela 700:- för en sk bondkatt. Jag ger hellre 700:- till en kattförening där pengarna går till andra katters välbefinande än till en uppfödare som vill tjäna pengar.

Kan man motstå ett sånt här litet troll??

Jag har aldrig ångrat mitt val en sekund och när han blev påkörd den 20 maj mitt framför ögonen på mig tvekade jag inte en sekund på att åka in akut till djursjukhuset. Får säga att det är den dyraste katten jag någonsin haft men han är lätt vär de 35000:- det kostade att lappa ihop honom (splittrat lårben). Han hade änglavakt då han likaväl kunde varit död men tanke på hur det small.

Bry dig inte om sånna tråkmånsar som bara vill trycka ner och förstöra glädjen, kör på det som känns bra. Köp den lilla/e kisen och bara mys. Katter är underbara.

Mvh Cindy

Stjärnfallets Kaniner

stjarnfallets.webbly.com

Fridaaaa
0

#81 Dock var han ha vaccinerad och chippad och väl ev kastrerad?
Då är priset inte högt om man tänker vad det kostar att göra det hos veterinär!
Så jättebra att du tog hand om kissen :)

Stjärnfallets
0

Nej! Han var 12 veckor och varken vaccinerad, chippad eller kastrerad. Man kastrerar inte en 12 veckors kattunge. Det gör man i samband med könsmognaden vid 6 mån ålder.

Mvh Cindy

Stjärnfallets Kaniner

stjarnfallets.webbly.com

Fridaaaa
1

#83 Ok märkligt att han inte var vaccinerad eller chippad.
Jag kunde väl inte veta att han bara var 12 veckor gammal? Kattunge kan ju innebära 4-6 månader med. Och då kan man ju kastrera.
Man kan kastrera från 4 månaders ålder, beroende på veterinären, många som gör det. Vet om kastrering osv av katter ;) (har själv 2 st hemma)

Lusthan
1

Vet att fler kastrerar tolvveckorskatter. Skulle jag troligtvis göra. Då är det gjort redan när de är små.

Kiyona
2

Självklart skall man inte uppmuntra oseriös uppfödning. Men har de små väl kommit till världen tycker jag man får göra det bästa åt situationen och hoppas ägaren till katterna ser till att där inte blir fler kattungar om saken är den att uppfödaren inte har mat och husrum åt alla.

Tyvärr tror jag också att i alldeles för många fall åtgärdas inte problemet. Men tycker inte detta skall resultera i att bondkatterna inte skulle vara lika värdiga ett gott liv såsom raskatterna.

Att blunda för vad som händer hjälper inte de hemlösa katterna.

Och att skaffa en bondkatt är inte fel någonstans dem behöver också kärlek och tak över huvudet.

**Mvh//Andrea **

Josefa
5

Om man vill ha en huskatt så kan man väl välja en av alla de hemlösa katterna. Om de oseriösa uppfödarna får svårare att hitta hem till sina ungar, så kommer de fortare till sans och inser att det de håller på med är ganska så onödigt. Så länge de får sina katter sålda så finns ingen anledning för dem att kastrera sina katter.

Diskussionen närmar sig gränsen för max antal kommentarer. Överväg att skapa en ny diskussion och länka till den här.