Mutation eller siames japan?
Det är så att jag har en kull på 5 ungar, Dvärgvädur Rex.. som är 3 dagar idag.
Deras päls har redan börjat komma, och när de var nyfödda sa jag att det var 2 svart/gul, 2 blå/gula och 1 brun/gul.
Men nu när pälsen har kommit, så har jag sett att den ena "svart/gula" är vit istället för gul?
Undrar då om det har blivit någon mutation av chinchilla eller om den är zobelsiames japan?
Mamman är brun/gul japantecknad
e. Blå/Gul Japantecknad Wienertecknad, blåögd
eu. Blå Wienertecknad, blögd
ee. Siames Holländer, blåögd
u. Svart/Gul Japantecknad
uu. Viltgul Wienertecknad, blåögd
ue. Svart/Gul Japantecknad Wienertecknad
Pappan är blå/gul japantecknad
e. Blå Wienertecknad Blåögd
eu. Vit Blåögd
ee. Blå Wienertecknad, blåögd
u. Siames/Creme Vitörad
uu. Siames Japantecknad Vitörad
ue. Siames Holländer Blåögd
Troligt att den är siamesjapan med den stammen. Ruggigt söt!
#2 Antar att det bara är att vänta och se på om det blir siamesfärgat med dagarna?
#3 En siamesjapan är vit. Vissa kan få antydan till gulton vid nosen bla, men många ser ut som rent vita japaner.
#4 Skulle man kunna sätta stamtavla på de och skriva vit/svart japan om det inte visas någon gulton vid nosen osv?
Är bara nyfiken ;)
#5 Nej, absolut inte… Det kan ställa till det framöver för någon som köper och tror att det är äkta chinchillanlag bakom. Lika illa som att skriva stam på en viltzobel och uppge att den är chinchilla. Stort no-no.
#6 Hehe, tänkte väl det. Var bara tvungen att fråga.
Funderar dock på om det skulle visa sig att det är en chinchilla mutation då?
Ååh, lite OT men den där ungen blir farlig. Jag älskar siamesjapan (har en hemma) <3
#8 Hehe :3 hoppas att det är en hona tho, så jag kan behålla den.
#7 Mutationer sker extremt sällan. Du lurar nog bara dig själv och köparna om du tror att det är chin som blekt den när det finns en massa siameser i stammen… Tyvärr.
Inget illa menat, just sayin' 
#10 Haha, jo. Antar att jag gör det.
Hade ju dock velat att den var äkta svart/vit annars.
#11 Chansen för att den ska vara chinbaserad är minimal med tanke på vad lite zobel som ligger bakom.
Personligen tycker jag att det är bäst att säga att det är zobel när man är osäker, det gör jag även om det ligger både chin och zobel bakom. Just för att zobel är ett helvete att få in i chinlinjer rent utsagt… Så svårt att veta vad som är vad.
#12 Ja, okej. Jag förstår dig.
Är inte så värst bra på vad som kan dyka upp om man parar, därför tycker jag det är bättre om man frågar..
Skriver svart/vit zobeljapan på den då.
#13 Självklart är det bra att fråga :)
#15 De brukar vara det.