Äter inte som vanligt
Charlie, kaninen som kanske är dräktig och som hamnade i chock härom dagen då hon sprang in i ett galler, äter inte som hon brukar.
Varje morgon brukar hon komma springande när hon får syn på mig (hon sitter och väntar på att jag ska komma med frukost).. men nu är hon inte lika intresserad av maten. Hon äter inte ens upp!
Kan det vara på grund om chocken? Eller för att hon snart ska föda?
Ingen aning. Har ni någon koll på vilken veterinär ni ska vända er till där du bor, som är bra på kanin?
Kan maila och rådgöra med svensk klinik ifall du vill också? Finns ju en del bra. Tror du redan vet vilka jag menar då, eftersom du hängt här o hört ramsan haha.
Lite undrar man: sprang in i galler? Kan något ha hänt?
Eller tidmässigt.. kan det vara dags?
Critical care. Har ni? Annars skaffa det typ nu. Det är guld värt. Hon kommer ju behöva sin energi när hon ska föda. Bara ringa runt till närmsta vet på smådjur o exotiska och fråga om de har critical care. KÖp en påse som är minst 100gram.. 141gram brukar de va.
Vi ringde ju veterinär (samt en bekant som är utbildad djurskötare med inriktning smådjur) när hela olyckan hände och de sa att det inte verkade vara någon fara, att hon bara var i chock. Och det var hon ju. Hon blödde lite vid nosen/läpparna, men det syns inget nu och hon är helt frisk och hoppar runt och är nyfiken som hon brukar. Hon bara är inte lika matgalen av någon anledning.
Hon äter, men inte så mycket som hon brukar. För några dagar sen när hon fick pellets t.ex. så försvann de inom en halvtimme i alla fall. Nu tar det längre tid för henne att äta. Jag vet att hon äter, men tycker det är skumt att hon inte är det matvraket hon brukar.
Jag har dock sett att hon äter hö också, så hon verkar inte ha blivit skadad av att springa in i gallret - thank god!
Jag vet inte exakt när ungarna skulle komma.. Men senast nästa vecka vet jag i alla fall. Brukar de få andra matvanor när det snart är dags att föda?
Vissa av mina honor har haft lite sämre aptit när det närmar sig födsel, de har dock kommit igång att vräka i sig mat igen så fort ungarna är ute :)
Mvh Clara
Medarbetare på kanin och tonåringar.ifokus.
www.ingespjuta.webs.com
#3 Okej, men då är det spännande nyheter ju! :D Hoppas på friska ungar snart!
Vad roligt att hon kanske är dräktig! Hur kommer det sig? ;)
/Smull, Fonso, Denzel, Rowley, Lissi, Birk, Kai, Paisley och jag! ♡
#5 Tjuvparning, eller ja, i början vissa vi ju inte att den ena var en hane, men så blev de könsmogna och vi separerade dem. Dock hade vi inte hittat en tillräckligt bra Hage till honan, så hon rymde och ja… Shit happens :/ Fast jag blir riktigt glad för ungar ändå! Vi har i alla fall plats nu, om det skulle vara flera hanar i kullen eller så :)
Åh vad mysigt med ungar :) att hon inte äter så mkt är nog ingenting, som sagt vissa äter ju lite mindre när ungarna börjar närma sig :) Lycka till med bebisarna!
#7 Tack så mycket! :) Nej jag är nog bara lite nojig, hehe
Haha jag är precis likadan… Varenda liten sak som verkar annorlunda med min plutt får jag panik över. Men så kan det vara om man bryr sig mycket om något :)
Ja så är det ju. Kaninerna är ju våra små älsklingar :)
#6 Hoppsan, ja så kan det gå ;) Du får lycka till med dem så hoppas vi på det bästa dvs att alla blir friska osv ;)
/Smull, Fonso, Denzel, Rowley, Lissi, Birk, Kai, Paisley och jag! ♡