Ej ge pellets
När beräknas Dvv med normalhull kunna äta endast hö? Nu pratar vi givetvis sällskaps djur som inte går i Avel. Är det när de e typ 6-8 månader och färdigväxta?
varför vill du inte ge pellets?
Nathalie Månsén
_http://thecityhelditsbreath.blogspot.com
http://kaninmagazinet.se_
Svårt att säga. Vissa individer klarar sig inte på enbart hö. Då ska det vara ett väldigt bra hö. Men jag har alltid varit tvungen att ge mina dvärgvädurar pellets också, även då de bara varit till sällskap.
1 vissa av dem äter dåligt med hö…
2 ok, som det e nu får de ca 0,4 dl… De kanske e i mesta laget? Funderar på att minska ner till 2 msk, men e det en lagom giva till dvv på ca 6 mån?
#3: Återigen svårt att säga. Vad som är lagom giva beror på höets kvalitet, vilken pellets alternativt blandning samt på individen. Mina ungdjur får nästan 1½dl av min blandning och då är de mellan 3-5 månader.
Det är olika mellan varje kanin, ett tips? är ju också att ge pellets på kvällen, då äter de mer hö under dagarna. Mängden man skall ge beror sig också på vilket pellets man har, är det för mycket proteiner och sånt i det äter dom inte hö. Så var det med min hane Cola, han är en lejonhuvad kanin på 1.3 år, han får endast 1-2 msk pellets om dagen, annars äter han inget hö. Sedan har jag två kaninungar på snart 9-10 veckor, egenuppfödda, förut fick de 0.75 dl pellets om dagen, men de åt så dåligt med hö att jag minska till ½ dl pellets istället, men de åt ändå inte sitt druvbajs, så nu får de också 1-2 msk pellets, annars äter de varken hö eller druvbajset, min andra två kaniner, en dvv och blandras (mest holländare) får ½ dl var, blandrasen är 7 år och dvv snart 4 månader, anledningen till att dvv bara får ½ är för att han inte heller åt sitt druvbajs när han fick typ 1 dl.
Som du märker ger jag alla mina kaniner pellets, oavsett ålder. Prova att minska ner mängden lite för de som äter dåligt med hö. Sen när de är vuxna kan du prova och ge 1-2 msk pellets.
Hälsningar Amanda och kaninerna
4och 5 Ok ja ska nog testa att dra ner lite då :)