Kanin iFokus

Kanin

Etikettfärger-teckningar-och-raser
Läst 4368 ggr
Mita75
0

Rasfråga - Löwen / lejonhuvad

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Sitter och tittar lite på bilder på dessa två raser. Har nämligen en liten tös här hemma på snart 4 månader som begåvats med en härlig frisyr. Dock har varken mamman eller pappan långt hår - och jag undrar om det går att se på henne vad hon har där bak i släktleden, eller om hon "bara" är en vägkorsning med tursam frisyr.. vår lilla Kiara <3

mandyosv
0

troligen något lejonhuvat längre bak! :) kommer antagligen tappa den lilla manen med tiden. finns inget som heter löwen

Gilla min facebook sida för att se bilder vi lägger upp från våran uppfödning av:
Dvärgvädur, Magagaskar, mantelt & Vit blåögd.
Guldhamstrar i olika färger. Hemsidan: Makke & mandys superfina djur

Mita75
0

Gör det inte.. Skäms var har jag fått det ifrån då tro..

Varför tappar hon manen när hon blir äldre då tror du?

mandyosv
0

Haha det är ett djuraffärsnamn, typ.

Jag hade en kanin där brorsan var helt korthårig och hon hade lite runt huvudet så som din, långa hår, men de försvann bara när hon blev runt 1 år! Samma med en kaninunge jag köpte som var en riktig ulltuss men nu är hon helt korthårig liksom.

Dock när jag förstorade upp din bild ser jag att hon har mer runt kroppen också? Så hon kanske har kvar det! Skrattande

Gilla min facebook sida för att se bilder vi lägger upp från våran uppfödning av:

[Luppa]
2

När rasen Lejonhuvad kanin kom till Sverige kallades den Löwen som den gör i tyskland, något som envist hänger kvar.
Rasen heter dock Lejonhuvad kanin (eller Lejonhuvad Dvärgvädur) och inget annat.

Din är en korsning, en renrasig ska ha betydligt mer fluff. De flesta Lejon tappar en del man när de blir äldre, och ju mindre de har från början desto mindre blir kvar.
Troligtvis så har hon bara en man-gen eftersom ingen av föräldrarna har man (en av dem måste dock ha haft det, annars kan de inte få ungar med man). Och då brukar de kunna tappa i princip allt.

Mita75
0

Aha.. så då var jag eg inte ute och cyklade - utan informationen som varit felaktig.. *andas ut* :D för det finns ju bilder på Löwen-kaniner.. men alla dessa är då Lejonhuvade?

Ja vi får väl se då.. håller nog tummarna för att lite av det blir kvar iaf.. hon är så läcker i sin punkfrilla.. <3

[Luppa]
0

#5 De flesta som kallas Löwen är korsningar med Lejonhuvad kanin i. Ofta Lejon/Hermelin. Finns även "minilöwen" (extra små, hermelinkorsningar) och "teddylöwen" (med lång päls över hela kroppen)

Ja de små spröten ger henne lite personlighet :)

tussen12
0

vi köpte våran kanin, Då sa dom att den var löwen, Men hon ser exakt ut som en lejonhuvad 3 år senare:)

//Hälsningar Kringlans Kaninuppfödning!

Hemsidan: www.Kringlanskaniner.weebly.com you know my name, not my story 

bambiiii
0

HAHAHAHAHAHHAHAHAHAHAHAHHAHAAHAH Begåvats med en härlig frisyr!

OMG JAG DÖR XDDDDDDDDDDDDDDDDDDD

Bambi du är min älskling ♥ Älskar dig

Blogg: www.janaslife.bloggplatsen.se

Animals can destroy EVERTHING you have,clothes,shoes,doors but they will NEVER destroy your heart <3

[RC1393]
0

#7 Inte så konstigt att hon ser ut som en lejonhuvad när hon är en "löwen" om du läst tråden. Lejonhuvad och löwen är samma sak, men löwen är bara ett gammalt, kasserat namn på lejonhuvad kanin :)

Fridaaaa
0

#7 Löwen är det jättemånga som kallas lejonhuvad kanin för av någon anledning.
Men det korrekta svenska namnet är lejonhuvad kanin.

Löwen är dessutom fel att säga, det betyder enbart lejon, så ska man säga lejonhuvad kanin på tyska får man kanske säga det riktiga tyska namnet och inte bara "slang"? :)

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[bessiethebeast]
0

Ååh älskar kaninungar med massor av hår på huvudet :D Dock lär det försvinna… Det där är bara babyfjun. Tyvärr… Det är ju så otroligt gulligt!

[Tilde]
0

Åh hon ser precis ut som min hermelin/lejonhuvade hona Charlie! Skrattande

Bilden är från när hon var cca 9-10 veckor gammal :)

Mita75
1

Tack för alla svar.. :) Ja visst är det charmigt.. får se hur mycket av det långa håret som är kvar nästa sommar då - OM det alls finns något.. ;)

Måste också ge positiv feedback här till forumet.. Jag har haft några funderingar hittills (det kommer säkert fler) - och fått otroligt snabba och trevliga svar.. En eloge till er alla som vill, kan och orkar svara på alla "dumma" frågor från en nybörjare som mig och delar med er av er kunskap.. Tack!

Mita75
0

#12 Hon var med otroligt söt :)

mandyosv
1

haha jag är också nybörjare typ!! det är bara kul att hjälpa varanadra!

Fridaaaa
0

#13 Alla har vi varit nybörjare :)

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.