Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 794 ggr
juliafrojd
0

Konstig! :/

Min kanin har varit liite konstig idag…

När min kompis skulle sätta på han selen så visade han ögonviterna, och så hoppade vi med honom men när min kompis skulle ta upp honom så började han sprattla jättmycket ''aldrig gjort förut''. Så då skulle jag ta upp honom men han sprattlade då också, sen fick jag upp honom. Sen har han typ lite genomskinligt vitt framme vid ögat, ska de vara så?

juliafrojd
1

Kan de bero på  att de har varit ganska varmt idag? eller hade han kanske bara en dålig dag? :/

MagicMuggle
1

det vita i ögonen blir bara när dom spärrar upp dom för att dom är rädda ;) så det är helt normalt! :D det där med att sprattla kan ju oxå vara för att han va rädd eller strässad. det går nog över ska du se! :)

minaninar
0

Vet inte. Om han sprattlar så plötsligt så kan man undra om han har ont någonstans och ni då råkar klämma åt. Sådant skall i såfall til veterinären, då man inte har en aning om vad det är. Men är han i övrigt pigg och äter o bajsar normalt mm så kan du ju börja med att känna lite försiktigt på honom, och ev. testa lyfta. Men om han fortsätter o sprattla så kan man ju undra om det är något.

Fast just nu kom jag på en annan möjlighet: han kanske inte ville bli upplyft för att han hade kul o var ute?

Men ev. vitt grejs vid ögat - ingen aning? Fota det och lägg upp? Eller ring veterinär?

MagicMuggle
0

#3 hon menar att kaninen spärrar upp ögonen så man ser ögonvitorna :)

Om du hoppar med kaninen på för höga höjder kan den få ont i ryggen och det kanske är därför han sprattlar, för att det gör ont?

elinab
0

Brukar din kompis ofta kela med kaninen? Tänkte om det kan vara så att kaninen inte känner sig helt trygg med din kompis eftersom den spärrade upp ögonen när kompisen skulle ta på selen och sprattlade när kompisen skulle lyfta. Sen var den kanske redan orolig när du skulle lyfta i stället. En idé bara, kan ha varit ngt annat som skrämde den, eller som #3 skriver att den hade ont.

Med vitt i ögat, menar du att det rinner klet ur ögat?

Klara.b
0

Hade ni satt selen för hårt? Jag vet inte om det är det men iaf.

Mvh Klara, Musse, Hedda och Rabalder.

juliafrojd
0

#2 ok :)

#3 övrigt är hur som vanligt ;)

#4 han hoppade inte alls högt faktiskt, han hoppade 120, fast de var efter, och sen hoppade han bara 30högt och 40 brett fast efter hoppade vi högre ;)

#5 de e min kanin o nej hon brukar aldrig kela med honom hon följde med mig hem och så skulle vi hoppa med muffin :) men tror inte att han har ont och han blev inte skrämd av nåt han kände sig säkert inte trygg med henne..

#6 ne jag hade han lös när vi hoppade krok så vi hade inge koppel :)

Klara.b
0

#7 Aaa okej.

Mvh Klara, Musse, Hedda och Rabalder.

MagicMuggle
0

hoppade han 120 cm!? :O

[RC1393]
0

#9 Skulle tro att hon menar längd och inte höjd ;)

MagicMuggle
0

#10 jag tänkte väll! :P annars skulle den absolut få ont i ryggen!

Fridaaaa
0

#11 Rekordet för vad en kanin hoppat är inte ens så högt så ;)

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.