Kanin iFokus

Kanin

Etikettkaninungar-och-avel
Läst 1980 ggr
Frida-221
0

Dör?

Hej, när man parar två kaniner är det stor chans att honan dör när hon är dräktig eller föder? Alltså båda kaninerna som jag har tänkt att para är dvärg kaniner så ungarna kommer inte bli för stora att förda men finns det någon annan risk eller hur jag ska förklara… Tacksam för svar!

Klara.b
0

Hur gammal är honan? Är hon i bra form?

Mvh Klara, Musse, Hedda och Rabalder.

Fridaaaa
2

Finns alltid risker när man parar och det ska man alltid ha i tankarna.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Suskiv
3

Risken finns alltid. Ju äldre mamman är, ju sämre skick och ju mycket större pappan är deststo mer ökar risken. Det är därför man bör veta vad man sysslar med.

//Mamma till både vilddjur och tamdjur. :-D

Fnorpan
1

Mina erfarenheter kanske kan vara lite till nytta här. Min hona klarade sig inte trots att hon var väldigt pigg och fräsch och frisk, nedan är länken till min tråd:

http://kanin.ifokus.se/discussions/4fecc719d4ebea79bf0013b0-parningshoppsan-rad-onskas

Lycka till!!Glad

Ps. Om du inte har stamtavla / genhistoriken på dina skuttisar så hade ja, om jag var du, låtit bli PARNING.

Linnet
0

VÄldigt liten risk att nåt går fel, på alla våra kullar 60-70 styvken har det bara hänt en gång att det gått galet och då dog honan några dar innan hon skulle föda, vet ju inte säkert om det hade med det att göra heller.

Frida-221
0

Tack alla!!!! Hon är 1 år och 3 månader kanske nåt sånt…

ninor
0

#6 vet du inte ens hur gammal kaniner är? Kaninhonor ska helst ha första kullen innan 1 års ålder, men någon månad hit eller dit spelar mindre roll sålänge honan är i bra hull och kondition. Men om du inte vet säkert hur gammal honan är, så börjar man ju undra hur mycket du egentligen vet om henne och Avel?

Frida-221
0

Jo jag vet men jag åkrar inte räkna ut precis… Du kanske inte behöver vara otrevlig, lät som det… :(

Klara.b
0

#8 Det är väll bara att ta en miniräknare?

Mvh Klara, Musse, Hedda och Rabalder.

Fridaaaa
1

#8 Om du vet vilken månad och år dem är födda är det ju lätt att räkna ut?
Och det ska man göra innan man planerar Att ta en kull :)

Frida-221
0

Hon är född ca 1 maj, jag köpte henne på djur affär så jag fick inte veta när hon var född och jag glömde tyvärr!  Gråter

Så hon är ju 1 år och ca 3 mån som jag sa…  //Frida

Fridaaaa
1

#11 Om hon är köpt i djuraffär bör du ej avla på henne. Det kan ligga ärftliga sjukdomar osv.

Storkebodas
3

Låt bli att ta kull över huvud taget tycker jag. 1. Du säger att de är dvärgkaniner. Det är ingen ras, utan en grupp där flera olika raser ingår. 2. Du vet inte exakt hur gammal honan är. 3. De är köpta från djuraffär, kanske kommer de från grossistuppfödare som blandat in defekter som #12 sa. Alltså, kullar är ingenting man kan ta hur som helst. Det är liv det handlar om. Jag menar inte att vara dryg, men ta ingen kull på denna honan. Vill du ha en upfödning så börja att läsa på ordentligt. Sedan när du känner dig redo, köp in ett avelspar från seriösa uppfödare. Men sedan måste jag säga att det ar bra av dig att gå in här och fråga, det visar att du vill lära dig mer.

Kram Elsa

Medarbetare på Teddykaniner i fokus

Frida-221
0

Hon är hermelin och hon är 1 år o 3 mån! Hon är i bra form och jag har läst på om Avel ett helt år! Jag kan om kaniner!!

Fridaaaa
0

#14 100% att hon är renrasig hermelin? Djuraffärer kan lätt luras.
Om du nu har läst på om Avel och kan om kaniner, visa det i tråden då? (inget elakt menat).

Frida-221
0

Oki… Lite fakta.honan är dräktig ca 1 mån, hon kan vara i hagen när hon är dräktig men inte ha sele och så. Honan kan vara aggressiv. Hon ska ha en bo plats att boa i och ha ungarna i, man ska ha lite ex hö så hon kan bygga ett bra bo. Hon fäller päls från magen tror jag det var, till boet. Om hon bygger bo ca 1 vecka efter parningen är hon skendränkning… Det blir i kan bli mellan 1-15 ungar. PS. Jag är 12 år och har föräldrar också som hjälper mig men jag kan väldigt mycket för att vara 12 år tycker jag eller? Mvh Frida!:)

Fridaaaa
0

#16 Det är mycket mer än så man ska veta. Och är man 12 år, så ska föräldrarna ha läst på och ha ansvaret osv.

Frida-221
0

Ja men jag skrev ju lite fakta. Och mina föräldrar har läst på.

Fridaaaa
1

#18 Ja men jag menar att det krävs mer än att ha läst på lite på nätet.
Finns ju alltid risker, och vissa teckningar (som t.ex en brokad kanin får man inte para med en brokad kanin) osv, sånt ska man med veta. Även vad man ska göra om det blir komplikationer osv.
Och sedan är din kanin ifrån djuraffär = inte lämplig att avla på eftersom man inte vet vad som ligger dolt bakom.

Suskiv
0

#16 Men hjälp, är det det där du kan om Avel så avla inte.

Men jag kan ställa några enkla frågor. om du kan svara på dem så kanske du kan ta en kull.

Vad gör du om en unge fastnar under förlossningen?

Vad gör du om en unge hamnar utanför boet?

Hur stödmatar du ungar och med vad?

Vet du när ett kejarsnitt behövs och hur det gårt till?

Vet du hur du ser skillnad på en bebis som fått mat och en som inte fått det

Vet du hur du ska göra om det blir en stor kull som mamman har svårt att ge tillräckligt med föda.

Vet du hur du akutavlivar skadade ungar?

Vet du symtomem på likförgifning, framfall och mjölkstockning?

Vet du hur det ökade näringsbehovet hos digivande mammor ser ut?

Linnet
0

#20 Men alla har vi nån gång fått vår första kaninkull och jag tror inte att det har varit så genomtänkt eller planerat alla gånger och jag tror definitivt inte att alla haft så mycket kunskap eller kunnat svara på alla dina frågor, det får man ju ta redan på ifall situationen skulle uppstå.

Suskiv
0

Ja det är många som väljer att riskera sin kaniners hälsa utan kunskap.