Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 979 ggr
Jenna_Nord
0

Dags...

Ja, hur vet man att de är dags att låta sin vän gå vidare över regnbågsbron..?

Min pojke har länge länge haft problem med tänderna.. Han har inte ätit hö på över 1½ år.. (minst..)
Han har haft svullnad under hakan så de har känts som om han haft ganascher precis som hästar. Idag när jag hade uppe honom märkte jag att de har svullnat till ordentligt på ena sidan.
Jag tycker det ser ut som att han har smalnat av och blivit lite rangligare, men samtidigt tappade han all sin fällning för bara någon vecka sen. Så de kanske är de som luras..

Annars äter han ju på bra, sin pellets, godis och tuggsaker.. Verkar inte direkt allmänpåverkad utan skuttar runt i lägenheten som vanligt. Verkar inte heller ha ont när jag pillar runt munnen/hakan..

Men hur vet man att de är dags..? När han slutar äta och ligger still i sin bur? Obestämd

Mvh Jenna

Frida-221
0

Ring till en vetrinär, så kanske dom kan fila ner tänderna.. Testa att inte ge honom nå pellets eller något, då blir han tillslut hungrig och måste äta av höt. Du kanske redan har testat?

[RC1393]
0

#1 Kan kaninen inte äta hö så svälter hon bara den om hon inte ger den mat förutom hö, men jag håller med om att han ska till veterinären, de kan bäst berätta för dig om kaninen kan leva normalt igen osv.

Storkebodas
0

Vad för problem har han med tänderna? Är det kindtänderna? Om du inte redan gjort det så åk till vet och slipa ned dem. Det är inte okej att han är svullen runt munnen, troligen har han riktigt ont! Hö måste han kunna äta för att må bra, det är viktigt för magen. Kom ihåg att kaniner är experter på att dölja smärta.

Kram Elsa

Medarbetare på Teddykaniner i fokus

Jenna_Nord
0

Jag har redan varit hos veterinären. Han gick på en antibiotika kur en vecka, sen sövdes han och vet slipade ner tänderna så gott de gick. Sen en kur antibiotika till. Men det hjälpte inte..
Jag har försökt flera gånger att dra ner på maten. Ett tag gav jag han bara 1msk pellets om dagen, men han svälte sig hellre.
Men jag har köpt hökuber (alltså hö som har pressats), och de har han ätit i nästan ett år. Men för en två månader sen vägrade han äta dom också.. Med sin vanliga pellets får han Cuni Complete som ska vara bra för tandhälsan.

Vet att hö är kaninens basföda, men har verkligen försökt med allt. Olika sorter, blandat i olika örter som ska vara jätte gott. Rivit morot och blandat.. Jag allt möjligt.

Jag tror att den sista svullnaden har uppkommit efter att han slutade äta hökuberna..

Mvh Jenna

Jenna_Nord
0

Jag tog över honom för 1½ år sen, han bortskänktes..
Så han var ca 2½ när jag fick honom. Och ända sen jag fick honom har han inte ätit hö alls.. Hade jag vetat detta hade jag nog aldrig tagit emot honom, för kostnaderna har varit i en helt annan prisklass än vad jag hade tänkt mig när jag gick igenom ifall min ekonomi skulle klara av en kanin. Men har verkligen inte snålat, vill att han ska må bra och bli bättre.

Men när jag var hos vet sist så trodde jag att dom skullle avliva honom.. Men dom sa att så länge han åt som han skulle annars, så var det okej.. Så jag har väl redan förberett mig på att det bara blir sämre och att det inte går att åtgärda.. Men vill absolut inte att han ska lida. Så därför jag hade behövt råd med när det egentligen är dags.. :(

Mvh Jenna

Storkebodas
0

Vilken veterinär är det du har pratat med? Se till att det är någon riktigt kunnig. Jag har hört att det är vanligt att kaniner får en förväxt i tandroten på kindtänderna, och då kommer man behöva slipa ner dem med jämna mellanrum (inte speciellt ofta, ungefär en gång om året men sedan är det ju individuellt) men jag vet inte hur det är med det för jag litar inte på den vet som sa det. Men som sagt, du bör verkligen ta kontakt med en riktigt duktig veterinär.

Kram Elsa

Jenna_Nord
0

Har pratat och vart hos en veterinär jag har gått till i över 2år. Tycker han är väldigt duktig och vet vad han gör.
När jag fick Tudor så gick jag på en naturbrukskola, och allt jag fick veta där var att han förmodligen hade en tumör. Så de var inte till mycket hjälp..

Men känns inte heller rätt att åka in och söva honom och slipa när det inte ens hjälpte särskilt mycket. Han kunde ju fortfarande inte äta hö.. Och nu är han 4 år. Ju äldre han blir desto större risk är det ju med att söva.. Vet inte om jag vill fortsätta utsätta han för det om han ändå ska gå runt och ha ont Obestämd

Mvh Jenna

Storkebodas
0

Ring runt till olika riktigt kunniga veterinärer ändå, de kanske har något att komma med, och det skadar inte att testa.

Kram Elsa

elinab
0

Om jag förstår dig rätt så vill du ha hjälp med att avgöra när/om du ska ta steget och låta honom somna in. Med andra ord vill du veta om han fortfarande trivs med livet eller om det vore snällare att låta honom dö.

I boken Rabbit health in the 21st century finns ett kapitel om just det som heter "Knowing when to say goodbye". Författaren menar att en kanin som äter med god aptit, söker och uppskattar sällskap från andra kaniner/människor, är nyfiken, tvättar sig och visar intresse för saker den gillade när den var frisk forfarande har glädje av livet.

En kanin som har gett upp på livet slutar äta, även favoritmaten. Den undviker också kontakt med sin ägare/kaninkompis och kryper i stället ihop med huvudet vänt bort. Då ska man överväga avlivning tycker jag, såvida man som ägare inte vet att kaninen kommer att bli bättre inom en snar framtid. Kaniner kan till exempel bete sig så om de är förstoppade, men med rätt vård kan de bli helt återställda, då är det dumt att avliva.

Man ska också fundera på om man som ägare har möjlighet/vilja att lägga ner den extra tid och de pengar som behövs för att ta hand om en sjuk kanin. Har man inte det är det snällare att avliva eller hitta ett nytt hem där möjlighet och vilja finns.

Lästips om vård av sjuka kaniner: Quality of life. Det är ungefär samma tankar som i Rabbit health in the 21st century. Kan också rekommendera boken, finns mycket bra info i den och du verkar mån om din kanin så jag tror du skulle ha glädje av den.

Vill också tillägga ett par ord om veterinär - även om du är nöjd med din veterinär kan det vara en idé att ringa runt till några som är erkännt kunniga inom kaninmedicin. Följande har gott rykte:

www.fagelkliniken.se

www.malarensmadjur.se

www.djurklinikenroslagstull.se

minaninar
0

Jag tror det är läge för besök hos veterinären igen.

Jag kan ju tala om att cuni complete som är ett bra foder, dock inte gör så mkt för kaninens tänder. Har sett min kanin tugga cuni complete. Det bara försvinner, blir ingen malning fram o tillbaka mellan höger och vänster sida, så som det blir av hö.

Så det är säkert så att hans tänder växt igen ifall han inte ätit vare sig hö eller hökuber (oxbow?).

Det är väl bäst att du diskuterar med veterinären om h*n är kaninkunnig?

Det vore ju bra om han kunde förklara vad som är fel och varför slipningen inte ger önskat resultat?

På mälarens smådjursklinik finns en tandläkare vet jag. Den ligger i Sigtuna, men vet ju som sagt ej var du bor.

Jenna_Nord
0

Tack så mycket, de är precis vad jag menade. Än så länge äter han ju all pelletsblandning han får och tar med storm emot knäckebröd, äpple osv. Och han kommer ju gärna fram och hälsa på hundarna och umgås med dom som han brukar göra. Så tycker ju inte alls att han verkar deprimerad eller nere på något sätt.

Jag ska absolut kontakta dom du nämnde, och se vad som säger.
Men om det är så att jag måste åka och slipa tänderna och söva honom regelbundet så vet jag faktiskt inte om jag har råd.. Sist gick det på 850, och har precis blivit arbetslös och har en hund som kräver en del.. Rynkar på näsan

Jag tror inte det är så mycket veterinären kan göra än det han gjorde sist.. Men ska kolla upp med lite andra veterinärer som ni nämnt och höra vad dom säger. Tyvärr bor jag i norra skåne, så har ingen möjlighet att åka dit..

Jag som hade hoppats Cuni Complete kanske hade hjälpt till lite med tänderna :/

Dessa kuberna är det han ätit innan. Vitakraft Bits:
http://www.collinspetfoods.co.uk/vitakraft_fit_bits_500g-M13954

Nu har jag 3 oöppnade paket som ligger och dammar..

När jag var sist och slipade (de var väl i jan-feb), så uppfattade jag det på veterinären att det var såpass infekterat och svullnat att det inte gick att slipa så mycket som han hade velat..

Usch jag vet inte… :( Allt detta känns så jobbigt..

Mvh Jenna

minaninar
0

Alltså nu står det inte exakt vad vitakraften innehåller, men jag tror ändå att det kanske är lite mkt socker i (pga morötterna)? Om det är inflammerat/infekterat i tänderna låter det nästan som att det är karies också? Har han missfärgade tänder? (De ska vara vita, en liiiiten smula gula är acceptabelt, men inget annat).

Cuni complete är ju rätt bra, möljligen är det liiiiite bra för tänderna. Men i detta fallet så låter det som om tänderna redan är så illa däran att det kanske inte spelar så himla stor roll vad man ger?

knäckebröd och äpple är egentligen inga lämpliga grejer att ge, ska bara ges max 2-3 ggr i månaden, och då endast 1-2 teskedar! Sådant är också dåligt för kanintänder för att det ger karies o dessutom kan ge problem med magen.

Om du ger de sakerna (eller annan frukt, morötter osv) så tycker jag du ska sakta ta bort det. Några gröna blad och lite kaninsäkra grönsaker kan man ge om dagen, men ungefär 2 msk räcker. Tex fänkål, endive, färsk koriander o andra färska kryddgrönt, gurka, stjälkselleri, pyttelite av olika kålsorter (för mkt ger gaser o kan gå illa om man ger för mkt)..

Men om du inte varit hos vetten sedan januari, så vet du ju inte om det är infekterat fortfarande? Det är klart om han var dålig då och fick antibiotika så kanske det inte gick, men det skulle ev. kunna se annorlunda ut. 
Ja du, jag vet inte, du får titta djupt i sparbössan, kanske fråga om hjälp av föräldrarna, eller så.. Men jag skulle luska runt lite. Men som sagt, inte vänta för länge för om det är så att tänderna växer galet därinne så gör han sig faktiskt illa, biter sig i tunga o kinder osv..

Jenna_Nord
0

Det enda som jag ger från vitakraft är ju dom hökuberna.. Och dom innehåller ju inget spec. Annars är det kaninpellets någon blandning med runda bollar och höbitar (som han lämnar kvar) och sen cuni complete då.

Jag brukar inte ge knäckebröd och sånt så ofta. Jag ger en liten bit då och då för att se så han inte börjar rata de. För ratar han knäckebröd så är det illa ><

Jag ska åka o kolla i veckan om jag kan köpa hem lite sånna kaninsäkra grönsaker som du nämner.

Ja jag är nästan 100% på att de fortfarande är infekterat. Och han dreglar ju och snarkar, så visst är det något som är galet..

Jag ska ringa fågelkliniken på måndag och höra med dom. I värsta fall får jag ta tåget dit och se om dom kan göra något åt det. Jag mår dåligt av att veta att han går och har ont. De får bli mina matpengar som ryker, för har ingen kontakt med min far och min mor är nästan mer pank än vad jag är…

Mvh Jenna

minaninar
0

Ajdå.. ja så kan familjesituationen se ut också, har själv inte så bra kontakt med mina föräldrar. Det är hårt.. Obestämd Men din lilla ninis behöver nog komma då till vetten. FÅgelkliniken (Cecilia Trädgårdh) anser ju folk i södra sverige vara toppen! Det vore en mkt bra idé tror jag.

Jaha.. det är hökuber.. ok. De är alfalfabaserade, det betyder att de är lite för kalkrika och lite för höga näringsvärden för att vara idealiska, men förmodligen är de bättre än ingenting.

Jo, då förstår jag, det är bra att veta vad man ska testa med för att veta om det akut eller inte.Glad

Jenna_Nord
0

Får se om jag ens kan ta mig dit.. Bor en bit från stationen för att kunna ta tåg, och min mor är inte särskilt angelägen om att hjälpa till att skjutsa mig till stationen.. Henner reaktion var väl typ "Du skojjar med mig, ska du åka ända till Lund med en KANIN?"
Tar väl 1h att åka med direkttåg..

Men tyvärr så slutade han som sagt att ens äta dessa hökuberna för en månad sen ca.. ><

Mvh Jenna

minaninar
0

Det finns något som heter Critical Care, det borde finnas hos någon veterinär i närheten av dig som även tar emot smådjur. Ring o ta reda på. Jag skulle kanske köpa en förpackning (141gr) så länge. Det kostar 180kr och den räcker nog två veckor om man ger den som tillskott.. då får han iaf i sig hö, även om det tyvärr inte hjälper tänderna.