kanin i vinter?
hej! skulle nu vilja veta hur ni gör med era kaniner på vintern,
Allt från vatten,Motion,Städa buren Osv.
Sheman skulle vara av stort intresse! typ Mat(Hur mkt och så)
Ja vad ni gör varge dag på vintern!
Berätta också om din/dina kaniner!
//Hälsningar Kringlans Kaninuppfödning!
Hemsidan: www.Kringlanskaniner.weebly.com you know my name, not my story
Jag har skålar till mina utekaniner på vinter,byter vatten 2-3 gånger/dag.
Och sedan får dem komma ut i hagar eller sele om det inte snöar eller är icke bra väder ;) Men dem kommer ut en stund dem dagar det är bra väder.
Vissa gillar snö och vissa inte. Tvingar inte dem som hatar att vara i snö, att vara ute, har så pass stor yta som dem redan är på, så gör inget :)
Ökar pellets lite grann men inte mycket. Sedan får dem som vanligt hö och även ibland grenar uteifrån :) Grönsak 1-2 gånger/vecka precis som nu.
Men annars är det ingen större skillnad:) Kan vara jobbigare att städa burarna dock ;) Fryser lätt fast:P
Har massa halm i buren/ytan med, som dem kan mysa sig in i ;)
Du kan läsa om mina kaniner på min blogg: www.bjorkehallskaniner.blogg.se
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
va bra! :) Hoppar du med dina kaniner? Om du gör de hur gör du på vinern? Samma som alltid? :)
Jag har vattnet i skålar som byts minst 2 ggr per dygn men oftast snarare 4-5 ggr, helt enkelt då vi upptäcker att vattnet frystit. Vi har flera skålar att byta mellan så jag kan ta in de frusna skålarna och låta dem smälta och slipper på det sättet riskera att de går sönder.
Pelletsmängden ökas lite grann ca 1-2 msk mer än vanligt, detta efter att jag upptäckt att de faller ur lite annars.
I buren har de spån i botten och sen halm över (på sommaren har de bara halm i huset) för att ge värme.
Buren görs rent vid behov vilket är 1-2 ggr i veckan. Om ströet har frysit så tar vi bort det som går, använder en spackeskrapa vilket gör att jag får bort nästan allt. Brukar bara bli små mängden kvar i hörnen som inte vill lossna, de tar jag bort så fort det blir plusgrader.
De får komma ut i Hage eller sele de dagar det är fint väder. De tycker snö är helt ok.
Är det riktigt skitväder typ snöstorm eller liknande så brukar jag hänga för halva buren en matta eller liknande, detta för att ge mer vindskydd och för att garantera att inget snö virvlar in i buren.
//Mamma till både vilddjur och tamdjur. :-D
va bra;)
#2 Nej hoppar inte med någon av mina. De tycker inte det är roligt (eller ja Viola vet jag inte ännu). Men annars brukar jag ha uppehåll just under vintern.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
okej :)