Hur är det nu då?
Får jättar hoppa eller inte? Har hört olika! Vet bara att de inte får hoppa högt för de är större och Kaninhoppning sliter på kroppen, men de får väl inte hoppa? Andra frågan: hur mår en kanin ute på vintern? Mycket halm också? Vad händer om de bara har 2 täckande sidor istället för 3? Cornflakes har bara 2, men där gallret är så har han hus o höhäck… Klarar de nätterna i alla fall? Fö cornflakes ÄLSKAR snö, jag får ha honom inne, men han vill verkligen leka i snön, och de får han ju inte då.. Vad tycker ni? Tacksam för svar på de 2 frågorna! :) /C
/Christel & kaninerna! 
Får och får, det är en sak att låta den löshoppa låga hinder, men jag skulle aldrig träna eller tävla en BJ.
Om det bara är 2 täckande sidor är risken mer att det blåser in snö och blir drag, dvs inte bra. Det ska vara 3 sidor just för att det ska vara skyddat mot väder och vind. Nätterna är inga problem bara det är en bra bur.
Jag skulle absolut kunna tänka mig att hoppa med en belgisk jätte, så länge den är i bra form och man inte hoppar allt för mycket med den, alltså inte tar med den på varje tävling.
Så länge man inte hoppar högre klasser med den förstår jag inte varför det skulle vara så skadligt. Kaniner är liksom gjorda för att hoppa och skutta och vad det gäller lättklassen så tar dem ju iprincip bara ett litet kliv över ser det ut som.
Och om det nu skulle vara skadligt, så skulle jag hellre ha en kanin som har ett händelserikt och roligt liv (den kanske älskar att hoppa?) och isåfall att den inte kanske blir 12 år gammal och bara har suttit i en bur hela sitt liv.
Det här är mina åsikter iaf :)
En i vår klubb hoppade med sin BJ, hon hade två pinnar i rak och en i krok tror jag. Gjorde glädjeskutt mellan hinderna på tävlingar, så varför ta ifrån en kanin från det den tycker är kul? Och det här med skaderisken, isf kan man ju knappt ha jättar i Hage ens en gång, då de borde knäcka benen om dem gör höga glädjeskutt eller helt enkelt flyger över ett 70 eller 90 cm högt Kompostgaller. Personligen tycker jag det är lite för mycket hysteri om jätte-hoppning. Helt okej, sålänge glädjen finns där. Man kanske inte ska hoppa höjd med en jätte direkt, det är inte så jag menar, men lättklass är iaf okej enligt mitt tycke.
Håller helt med #2 & #3, i våran klubb har dom en BJ som hoppar mini och lätt utan problem, skulle inte vilja ta ifrån en kanin glädjen att hoppa om den tycker det är kul, för såpass låga hinder någon gång ibland skadar inte :)
Vem har ens sagt att det handlar om belgisk jätte som alla verkar ha snöat in på här. det finns fler jätteraser hallå
Gilla min facebook sida för att se bilder vi lägger upp från våran uppfödning av:
Dvärgvädur, Magagaskar, mantelt & Vit blåögd.
Guldhamstrar i olika färger. Hemsidan: Makke & mandys superfina djur
#5 hört talas om exempel? Hallå
Ja det är okej MEN man ska ha det försiktig, inte hoppa ofta och ej för högt.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Okej, tack! Ja de bor på en balkong nu, och balkongen har ju sider som skyddar lite, har 2 filtar som alltid hänger där så de inte kommer in vatten och så! Ja jag tycker man kan hoppa lätt klass, men inte högre.
/Christel & kaninerna! 
1, jättar kan hoppa ( jvad jag tycke) högst en gång i månaden för lite mindre jätteraser och varannan för stora jätteraser, och inte högre än mini
2, man ska ha 3 väggar om de e ute på vinter :)
Jo jag vet, men cornflakes har ju inte det.. Han har 2-3 filtar som hänger där
/Christel & kaninerna! 
#11 Tror dessvärre inte det räknas som "vägg".
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Nej jag vet, ska jag ställa en trä planka där? Funkar det?
/Christel & kaninerna!