Omplacera eller inte omplacera
Jag sitter lite i valet och kvalet här. Jag har två kaniner, Thea och Kotten, och jag funderar på att ev omplacera Kotten. Inte för att jag vill göra mig av med henne eller så (däremot skulle det underlätta och det blir ingen ny kanin), utan jag tror att hon skulle få det bättre hos någon annan.
Grejen är att Kotten är en kanin med mycket energi. Hon ska vara med precis hela tiden och jag har varken tid, ork eller lust för det. Hon är absolut inte en barnkanin eller nybörjarkanin - jag skulle aldrig släppa iväg henne till nybörjare eller familjer där små barn ska kunna klappa och sådär tex, det finns inte ens på världskartan. Kotten är väldigt go, men hon hittar gärna på satyg (ställ dig och diska iklädd kjol med Kotten lös och poff, kjolen ligger på golvet - exempelvis) och försvarar buren. Glöm att göra nånting inne i buren eller ens lyfta ut henne, hon får snällt lockas ut först och sen bli upplyft, annars biter hon. Däremot skulle hon nog inte må dåligt av en flytt för det, utan hon är så jäkla framåt att hon nog snarare skulle tycka att det vore spännande, spännande och ännu mer spännande.
Så, om hon ska omplaceras ska hon alltså hamna hos någon kaninvan. Med tanke på energin vill jag att hon isf hamnar hos någon som håller på aktivt med henne - om det sen är tex hoppning eller annan aktivitet spelar mindre roll. Däremot har hon aldrig hoppat och hon är så egensinnig att jag inte tror att hon skulle vara bra på det ("vadå, hoppa nu? Näe, sen kanske, nu ska jag titta lite här borta…"), så jag tror inte att en person som vill hålla på med Kaninhoppning kan vara speciellt intresserad av just Kotten.
Kotten är till råga på allt snart 4 år gammal dessutom. Korsning hermelin/teddylöwen så utställning är inte aktuellt det heller.
Så ja, så ser det ut. Några tankar? Vad tror ni? Vilken "sorts" person skulle kunna vara intresserad av lilla Kotten, om någon alls?
"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram
hur gammal är kotten och vart finns du? håller på med hoppning :)
Viggebys Kaniner - www.viggebys.weebly.com/
Kotten fyller 4 år i november och finns i Borlänge, men hon skulle som sagt troligen bli en rätt urusel hoppkanin. Hon skulle kanske gilla att hoppa, men bara när hon själv har lust liksom :P
"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram
ja okej :)
Viggebys Kaniner - www.viggebys.weebly.com/
Putt
Tråkigt att du är så ooptimistisk om dina kaniner :(
Gilla min facebook sida för att se bilder vi lägger upp från våran uppfödning av:
Dvärgvädur, Magagaskar, mantelt & Vit blåögd.
Guldhamstrar i olika färger. Hemsidan: Makke & mandys superfina djur
#5: Vad menar du?
Verkar vara en härlig kanin. Ser riktigt finurlig ut på bilden. Tror du har rätt i att det kan bli svårt att hitta ett nytt hem till henne. De flesta vill han antingen kel-, hopp- eller utställningskaniner och hon verkar inte klockren till något av det.
Men det finns kanske någon som vill ha ett litet busfrö. Till exempel jag. Hade gärna tagit emot henne men har redan två. Och det är min personliga gräns just nu.
Lycka till
Ja hon är definitivt väldigt finurlig - och igång precis hela tiden vilket är problemet, hon blir lätt uttråkad. Ett riktigt energiknippe helt enkelt, medan jag är mer för kelkaniner så vi passar inte riktigt ihop. Har funderat många gånger på om hon kanske skulle få bo ute så hon iaf kan sitta och titta på saker som händer runt omkring när hon är själv, men med stekande sol hela dagarna, folk som lätt tar sig in på uteplatsen, mängder av utekatter och folk som smäller raketer mot huset vid högtider känns det inte lämpligt alls tyvärr. Hon borde vara mer som min andra kanin Thea som är mer keltypen med lagom mycket spring i benen! :P
Får se om det dyker upp någon, om jag ens bemödar mig med att annonsera. Det är ju inte så att hon måste flytta utan jag har henne gärna kvar såvida inte det perfekta hemmet dyker upp :)
Du verkar ha en pesimistisk inställning gentemot dina kaniner. Det du beskriver är inget jätteproblem som du försöker få det att framstå haha :)
Gilla min facebook sida för att se bilder vi lägger upp från våran uppfödning av:
#9: Eller så är det så simpelt som att jag faktiskt känner mina kaniner och ser till deras bästa till skillnad från dig som som mest kan ha sett de på bild någon gång och således inte har en aning om vad du talar om.
#10 Ok kanske har fel då, men så du beskriver dina kaniner så känns de inte som "problemkaniner" som du framställer det. Förövrigt finns det ingenting som heter "teddylöwen".
Om du läser igen så ser du att jag aldrig benämnt mina kaniner som problemkaniner utan bara att jag tror Kotten kan få det bättre i ett mer aktivt hem. Då kan du även se att flytt inte ens är aktuellt såvida inte det perfekta hemmet dyker upp och att jag inte ens orkat bemöda mig med att annonsera. Slutligen kan du se att tråden enbart gäller Kotten - Thea är nämnligen den perfekta sällskapskaninen och jag skulle aldrig någonsin omplacera henne ens till det perfekta hemmet.
Ärligt talat kunde jag faktiskt inte bry mig mindre i vad rasen kallas, jag skriver bara det uppfödaren skrivit - jag är medveten om att det inte heter teddylöwen men har inte orkat ta reda på vad det egentligen är för ras. Kotten är ingen avelskanin och ska så aldrig bli så det spelar liksom ingen roll :P
Haha sant :P