Kanin iFokus

Kanin

Etikettallmänt
Läst 2428 ggr
[Ai-chan]
0

Rullstol

En kanin som är förlamad bak av kroppen eller på något vis inte kan använda bakre delen av kroppen, tycker ni det är rätt att hålla djuret vid liv och t.ex sätta den i en "rullstoll"/"carts" och låta kaninen rulla runt i en sån och leva resten utav dens liv i en sånt? Är det humant?

Här är det en discussion som jag håller på och skriver lite: https://www.facebook.com/?ref=logo#!/RabbitRescueNetwork/posts/345037928917308?comment_id=2057161¬if_t=like

Det jag inte förstår är varför utlandet har så bråttom att lägga ett djur i en "rullstol", och skiter fullständigt i att se vad det är för djur och hur djuret lever och rör sig. Nog att det finns för katter, hundar, kaniner etc etc.  För mig så är inte det ett alternativ.

Fridaaaa
4

Nix aldrig att jag hade satt en kanin i rullstol.
En kanin ska kunna skutta och ha roligt, vilken den inte kan i rullstol.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[RC1393]
1

Nej, inte för mig heller. En kanin (och andra djur för den delen) vill ju kunna springa och leva normalt. Okej för en hund tex som förlorat ett ben, den kan ju leva relativt normalt, kanske inte springa lika fort som förut och lite sämre balans men livet förändras ju inte mer än så. Sen en rullstol… Nej, känns inte rätt.

En kanin vill ju hoppa och krypa i tunnlar osv. hur ska det gå till i en rullstol kan man undra…

[Ai-chan]
0

Håller helt med!

Klara.b
2

Nej absolut inte. Jag ser ingen glädje för kaninen om den har en rullstol. Som Frida säger ska den kunna skutta runt osv. Då tycker jag man ska avliva istället. Jag tror inte en kanin har kul om den skulle sitta i en rullstol.

Mvh Klara, Musse, Hedda och Rabalder.

NaDa...
7

Beror på för mig, är kaninen frisk annars och inte mår dåligt av den, om den är relativt ung (6 månader-2 år) och om jag skulle ha pengar till det så, ja då skulle jag kunna tänka mig det. En tid i alla fall för att se om den inte är olycklig över att inte kunna skutta som vanligt. Jag har sett filmer på den där kaninen när den springer runt, precis som friska kaniner.
Är kaninen gammal och har andra problem med, så nej.

~ Kram Nadja ♥
Ålandskaninhoppare VardagsbloggKaninblogg

Suskiv
1

Nej absolut inte under några omständigheter och jag hoppas att det klassas som djurplågeri ifall trenden skulle komma hit.

De som sätter sina djur i rullstol tänker bara på sig själva, inte på sina djur.

//Mamma till både vilddjur och tamdjur. :-D

minaninar
4

Rullstol absolut om den är gjord på ett sätt som är bra för kaninen. Flera av de som jag läst böcker av har haft eller känt kaniner med förlamning som levat vidare bla med rullstol, vissa även utan. Det kräver en helt annan grad av omvårdnad än en vanlig kanin, och är man inte beredd att sätta sig in i det och betala för regelbunden vård så ska man nog inte göra det.

Enligt dessa personers vittnesmål så är kaninerna väldigt lyckliga. De som fått en rullstol som tidigare inte har kunnat ta sig fram blir mer och mer självständiga och kan hitta på egna hyss.

Jag tycker inte det är fel om man tillsammans med veterinär och med sitt allmänna inkännande och empati med djur kan se att djuret har ett bra liv.

Naturligtvis måste en sådan kanin vara frigående innekanin. Kan inte bo ute och ej heller i en bur.

Jag är för, men då måste man som sagt bereda sig på att ge sin kanin ännu mer tid än en vanlig kanin behöver.

PS den ska inte "sitta" i rullstol. Det är en slags rullande-bakbensprotes.. Den sitter inte i den. Det hjälper kaninen att kunna ta sig runt.

bambiiii
2

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Självklart om den inte irreterade kaninen, vf avliva när den inte har ont? den kan i alla fall röra sig dkutta på gräset osv? vf låta kaninen inte fortsätta sitt liv  och bara avliva? sålänge kaninen mår bra så absolut… '

Den kaninen verkar vara glad, går runt och sniffar

Bambi du är min älskling ♥ Älskar dig

Blogg: www.janaslife.bloggplatsen.se

Animals can destroy EVERTHING you have,clothes,shoes,doors but they will NEVER destroy your heart <3

Suskiv
5

#8 Fruktansvärt. :-(

Kaninen kan inte ens kontrollera sin blåsa utan kissar ner sig hela tiden. Det är inget annat än djurplågeri.

[Luppa]
7

Ren och skär egoism, de klarar inte att skiljas från sitt djur. Pallar inte se filmen.
För min del så är det självklart att avliva ett djur som inte längre kan leva ett normalt liv.
En kanin är gjord för att skutta fram med största belastningen på bakbenen. Frambenen, bogen och ryggen tar onödigt mycket stryk av detta, och det lär leda till kronisk smärta.
Inte ok.

bambiiii
0

Ni har nog rätt :/ det var ironiskt :(

Bambi du är min älskling ♥ Älskar dig

Blogg: www.janaslife.bloggplatsen.se

Animals can destroy EVERTHING you have,clothes,shoes,doors but they will NEVER destroy your heart <3

Fnorpan
4

Alltså jag kan inte låta bli, jag blir så förbaskat irriterad. Ställ er frågan, vad är mest rätt och eller fel?

*En kanin som fått rullstol och måste gå med blöja pga okontrollerad blåsa?

Eller…

*En sjuk och/eller gammal människa som ligger/sitter som ett kolli, med blöja, ligg- och /eller blöj-sår och på ett hem där man inte ens har tid att aktivera dem pga underbemanning. MEN där "avlivning"/dödshjälp inte är ett option oavsett hur illa det är pga allmännhetens "etik och moral" att det är fel?

Ser ni dubbelmoralen???

Varför är det fel att ge en kanin ett längre liv (kanske inte fulla livsspannet men lite mer tid ändock)? Vi sitter på våra höga hästar och skriker "djurplågeri" och annat ang en sådan här sak, som mig veteligen om den behandlas med sunt förnuft kan vara en positiv sak, MEN när det kommer till människor då är reglerna annolunda?!

PERSONLIGEN skulle jag endast använda rullstol på mina skuttisar om jag kunde garantera att de, med specialbehandling och mycket omvårdnad, kunde leva ett drägligt och värdigt liv. Och jag tackar gudarna att jag åtminstone kan få bestämma vad som är rimligheten för värdighet i mina djurs liv fortfarande…

OBS!! Detta är MIN åsikt och inget att börja ett "flamewar" över…

NinaS
2

Om det handlade om en kortare tids konvalecens vid en skada/sjukdom kaninen kan bli helt återställd, så kanske. Livslångt, nej.

[Ai-chan]
2

#12 Jag är för dödshjälp. Vare sig det är på människor eller djur.

[_hsleiufhbtv]
3

Jag tänkte alldeles nyss skriva att jag är för det, men sen såg jag filmen och ändrade snabbt min åsikt. Kaninen ser inte ens lycklig ut! Sen är det bara jobbigt för den om den har en så stor "rullstol", orsakar bara mer smärta och problem i längden. Nej, bättre att avliva..

minaninar
3

Musiken i videon hjälpte ju till att göra det hela löjligt, mer löjligt än det behöver vara.

Den åsikt som jag kan hålla med om är: (mer eller mindre kopierad från Rabbit health in the 21st century av Kathy Smith)

Tycker kaninen fortfarande om livets glädjeämnen? Typ ditt sällskap, eller sin kaninkompis' sällskap, väljer de att vara med dig.

Tycker den om mat? Äter med förtjusning? Gillar ev. critical care?

Tycker kaninen om saker i sitt dagliga liv, lek, mat, vänskap/kärlek/mys (med dig eller sin kaninkompis), eller att ligga o softa (sånt som man ser att "vanliga" kaniner njuter av?

Och om man själv är beredd att lägga ner den omsorg som krävs, samt pengarna så är det tycker jag inget som det finns någon anledning att andra ska titta snett. (Eller om de gör det, så kan man strunta i det.)

Det som visar att den har gett upp eller är på väg är: om den är mkt sjuk och vägrar äta, även älsklingsmaten, vägrar svälja och stretar emot matning, undviker all kontakt med dig och sin kaninkompis, sitter under långa perioder med ryggen mot dig o blicken in i väggen/hörna.

Då detta också är normala tecken på att kaninen är mkt sjuk betyder det inte heller att man själv behöver ge upp hoppet direkt, det är en för kanin normal reaktion på sjukdom och smärta, även sådan som går att övervinna och bli frisk ifrån. Men om detta pågår under så mycket som en veckas tid så är det dags att inse att kaninen inte själv vill.

Men även om det är så att din kanin är sjuk i något som är helt botligt kan den visa alla dessa tecken på att ha gett upp under några dagar, men sedan vända och få tillbaka livsgnistan och om man hela tiden konsekvent tar hand om sin kanin så är det ju något positivt. Det påpekas i samband med kaniner och sjukdomar att kaniner ger upp väldigt lätt och att man då själv får stå för hoppet, tills det vänder. Vi har ju också ibland sådana saker som händer eller sjukdom eller smärta så man bara vill dö. T.ex. kräksjuka, för att ta ett mkt banalt exempel. Men det går över. Vi kanske inte ville att guds hand skulle komma och ta bort oss innan det är över?

Alltså jag säger inte att man måste ha kvar en kanin som är så sjuk, eftersom det kräver väldigt mkt av en och vissa personer och omständigheter är inte lämpade. Man måste ju ha tid att dagligen sköta om kanine. Men om man vill och är villig att lägga pengar, tid, kärlek och söka kunskap så skulle jag ej kalla det egoism - i varje fall inte värre än annan egoism så som kärlek, ha barn etc. Alla våra känslor är egoistiska, de bottnar i att det känns bra att älska, bry sig om, att någon annan bryr sig tillbaka. På vilket sätt är det egoism att kanske lägga alla de pengarna, tiden, engagemanget osv osv på sitt långöra? Det är i så fall en ganska vänlig egoism tycker jag. Dessutom så vet vi alla att kaniner har sitt sätt att visa sin kärlek tillbaka till sin människa, slicka t.ex. och om kaninen visar tecken på tillgivenhet så betyder det nog att den har det ganska bra. Bättre än en helt intakt kanin som sitter bortglömd i en bur i en familj som tröttnat t.ex. Så livskvalitet är nog inte så himla lätt definierat rakt av.

Jag tyckte videon var okänslig. För musiken var totalt vidrig och visade noll respekt. Men det jag tyckte var häftigt var att kvinnan menade att kaninen fått tillbaka viss tonus och rörlighet i benen. Om hennes förhoppning om tillfrisknande är befängd vet jag ej, kan jag ej bedöma.

Jag kan också tycka att det är sorgligt att se kaninen i sin rullmojäng, men mest för att den råkat ut för det och att den behöver den, det första jag känner är inte: off with its head! För att citera Queen of Hearts.Tungan ute

Jag sympatiserar dock med känslan att det är jobbigt att se, ja, det är jobbigt att se en varelse som har nedsatt funktion, man känner medlidande och blir ledsen. Men man kan ju ändå försöka se om kaninen själv verkar vilja vara kvar enligt ovan.

Men visst, även Kathy Smith som jag tycker skriver klokt och bra säger att om man själv inte är villig, eller kapabel, eller tror man känslomässigt står ut, har råd att verkligen sköta på bästa sätt, eller nåt annat, så är det bättre att avliva än att vanvårda en sådan kanin. Men det förstår nog alla. Men att peka finger åt dem som är beredda och villiga att göra allt för sin kanin får man förmoda att den personen har sådan kärlek och kontakt med kaninen att den kan tolka dess vilja. En kärlekslös person skulle aldrig aldrig ge så mkt på sin kanin.. det säger sig väl självt?

Suskiv
2

#12 Jag är för aktiv dödshjälp och har varit det så länge jag kan minnas. För mig är det självklart att alla ska ha rätten att ta sitt eget liv och att sjukvården ska hjälpa dem som inte klarar det på egen hand. I vilket fall som helst så bör passiv dödshjälp användas oftare. Nått som jag anser att rent ut sagt vidrigt är att man i Sverige inte kan skriva DNR (do not resuscitate) i sin sjukvårdsjournal.

Och det finns inget försvarsbart med att låta gamla och sjuka lida. Gamla och sjuka ska få kosta pengar. Som tur är det så att den absoluta majoriteten av alla äldreboeenden och hospisvård är bra. På de boenden jag jobbat hade vi inga liggsår (jo ett, det hade hon fått på sjukhuset och vi botade det), där jag jobbade så var det ingen som fick ligga i sin egen avföring.

Och att vi inte får ge aktiv dödshjälp till människor är inte ett argument till varför vi ska låta djur lida.

[_hsleiufhbtv]
1

#16 jag hade inte ens ljudet på. Men man ser ju i kaninens ögon..

minaninar
0

#17 Men om djuret lider av sin sjukdom, men också njuter av livet när den får den vård och behandling som krävs och också visar livsglädje? Att vara helt fri från lidande och smärta kan nog ingen varelse. Men om det tas om hand på bästa sätt så att man märker att kaninen kan må tillräckligt bra för att göra annat eller vad man ska säga?

Alltså de människor du jämför med är de som permanent har ont, gett upp hoppet osv. Det är inte de kaninerna som det talas om här enligt min mening. FÖr om jag förstår läget rätt skulle en sådan kanin vägra hoppa runt i sin rullmojäng och bara vara passiv.

Aja, man kan som sagt vara se detta olika, men att börja ropa djurplågeri tycker jag faktiskt är lite orättvist. På facebook bilden är det ju dessutom en till synes mkt väl uttänkt mojäng där man ser att mkt tanke lagts ner bakom.

Videon tycker jag var sådär, men där är det uppenbart att det inte är kvinnan med kaninen som valt utformingen av videon och vinjettmusiken (*barf*).

valorous.kid
1

#18 håller med!! den ser ju inte lycklig ut!! stackare :c

minaninar
0

#18 Jag kan ju undra över situationen med filmteamet och utrustning och allmänt stök? Men jag vet inte hur den kaninen ser ut i ögonen tillvardags. Men jag är inte säker på att den kaninen skulle vilja vara en död kanin? Jag säger inte att det är heeeelt fel att göra annan bedömning, men jag säger att man kanske ändå kan tro att den här personen bryr sig väldigt mkt och inte skulle vilja plåga kaninen om det var så att hon tolkade att kaninen inte ville leva.

Dessutom, i detta fallet verkade det ju också som om rullstolen hade gett kaninen en ökad aktivitet som lett till att den fått tillbaka viss förmåga att kicka med bakbenen, som förut hängt slakt ner.

minaninar
0

Nu tänker jag posta en annan video:

http://www.youtube.com/watch?v=8mq0JBQOjJI&feature=related

Det här är en hemvideo där kaninen verkar helt trygg och tja, jag kan inte säga att det ser ut som denna kaninen vill dö? Så varför i hela friden skulle man avliva då?

Däremot har han ju varit med om något hemskt, vilket är anledningen till att han har sin rulle, men det var innan han blev räddad.

jag tyckte kanske inte den videon ovan var gjord med största möjliga respekt utan för att att det hade nyhetsvärde.Flört

NaDa...
0

#22 Det var den där videon jag har sett sen tidigare, där tycker jag att kaninen ser ut att må bra :)

~ Kram Nadja ♥
Ålandskaninhoppare VardagsbloggKaninblogg

[_hsleiufhbtv]
1

#21 Ingen vill väl vara död, men bättre det än att ha ett onormalt, förhindrande, och ev plågsamt liv. Kaniner är gjorda för att skutta, springa runt och ha kul. En kanin i rullstol kan inte det. Ägarna älskar sina djur "för mycket", man måste inse när det ska va stopp. Jag är eg inte sån här alls! Men i detta fallet är det fel, det är bara synd om kaninen! #22 om du tittar på kaninen i början, vid ögat, ser du lycka och glans då? Inte jag iaf. Pallade inte ens se klart filmen, en kanin ska INTE leva så. Men min åsikt. (som eg skiljer sig massor från det jag brukar tycka om avlivning ^^)

Suskiv
0

#22 Inget djur vill dö, men vi har hjärnan som gör oss kapabla att stoppa lidande genom avlivning. En katt som ligger påkörd på väggrenen med inälvorna utanför kroppen vill inte heller dö.

Jag kommer fortsätta att anse att det är djurplågeri med rullstolar till djur. Ok under en kortare period vid konvaclisen ör , men inte för livet. Rullstolen gör att kaninen inte kan röra sig normalt utan får istället större delen av vikten på frambenen, det ger förslitningsskador. Det kostanta nerkissandet och tvättandet av bakkroppen leder till hudproblem som även det kan vara smärtsamt. Om det är nått vi vet så är det att kaniner är experter på att dölja smärta.

bustjejen
1

På filmerna ser vi sekvenser när kaniner springer övervakat med sina små rullstolar. Vad händer resten av tiden?

Jag tycker det är väldigt svårt att säga om kaninerna lider eller inte. I princip alla kaniner är ju glada och nöjda när de är ute och rör sig, men jag tycker det är lika viktigt att de har bra tillvaro annars också, precis samma som gäller med friska kaniner.

Även om det låter hårt kan jag tycka att en död kanin lider inte, det gör däremot en kanin som bara kan ligga eller åla sig i sin bur när inte rullstolen är på och som förmodligen har en röd och irriterad bakkropp om den nu inte kan hålla tätt vare sig urin eller avföring.

minaninar
0

#24 Människor är också gjorda för att skutta och springa, de som inte kan det kan ändå känna glädjen att leva och glädjas åt andra saker som de kan göra och vill göra.

Jag tror det kan vara samma för kaniner.
Det du säger just i #24 och som många här säger är: att de definierar vad en kanin är och vad en kanin har för glädje ämnen: den skuttar och springer och hoppar, kan den inte det är den inte det har den inte längre något intresse av att leva, och har ingen värdighet. Jag tycker det är lite snabbt att definiera vad som är livet för en kanin, och vad livet är värt för en kanin.

#22 Kanske var det inte lycka o glans just den sekunden. Men det är det nog stunder då det inte är i min kanins heller, eller någon annans om man gör nåt den inte tycker om, som att sitta stilla, klippa klor etc. För sedan i videon tycker jag kroppsspåket ser ganska så lustfyllt ut?! Bara för en millisekunds "ickeglans" finns väl inte något skäl att den ska avlivas?

Jag tycker det är intressant att alla reagerar så himla snabbt med att de ska avlivas? Och att de på något vis menar att det är dessa handikappade kaniners vilja, eller önskan. Och att detta livsuppehållande är emot vad kaninen skulle vilja om den kunde tala eller fick "bestämma".

Då inkompetensförklarar man alla de människor som tar hand om dessa kaniner, och även flera personer som jag läst grejer av och vars kunskaper och inställningar jag tycker är rätt bra, samt att de skulle ha någon som helst kaninkännedom och inkänningsförmåga.. Hmmm.. nja.. håller inte alls med er på den punkten.

minaninar
2

#25 Nej är inälvorna utanför kroppen får man nog inse att det är svårt att göra något. Det faller på sin orimlighet. Men där man kan göra något då? Visst vi vet att kaniner döljer smärta, men vi vet också att de också visar tecken, genom några av de grejer som jag nämnde ovan. De visar vilja ofta, och definitivt vad de inte vill. Däremot så finns det skäl att uppmuntra när de inte vill, till en viss gräns, och när man ser att detta inte kan leda till något bra. Men som sagt, denna typ av omsorg kräver sitt och man ska vara beredd att ge det som krävs. Om inte måste man avliva.

#26 Alltså jag tror inte dessa personer bemödar sig med att fixa med dessa intrikata rullar, kärleksfullt fäster kärrorna, filmar osv, adoptera så sjuka djur, för att sedan i nästa stund slänga in dem i burar? Faller lite på sin egen orimlighet. Jag är rätt övertygad om att det där är en frigående house rabbit, något som är långt mkt vanligare i "kaninkretsar" (bland kaninvänner) i USA än det är här.Glad Så jag är inte så övertygad om att den modell som ni förespråkar är så himla mkt djurvänligare. Däremot är jag övertygad om att alla här har djurvänligt uppsåt.. jag håller bara inte med era slutsatser.Tungan ute Hur kommer det sig att svenskar är så himla säkra på att allt som görs här är så himla överlägset hur det gör i andra länder? Det kan göra mig generad ibland. Ibland tycker jag vi är så himla överlägsna - när vi verkligen inte har något att vara så överlägsna om hehe..Oskyldig

Zvintos
0

För mig finns det inte på världskartan att jag skulle sätta en kanin med förlamad bakkropp i rullstol. I mina ögon är det inte rätt! Jag mår dåligt bara av att tänka att jag skulle sätta Pelle i rullstol när han bröt ryggraden. Han verkade inte ha ont den korta stund han levde, då han mumsade gräs för fullt. Men det vore inte rätt gentemot honom, när jag vet hur mycket han älskade att sträcka ut i långa skutt, göra sina glädjehopp, vältra sig i den jordgrop han precis grävt osv.

Sen att andra kan tycka det är OK, det är deras val och åsikt. Men för mig så är det inte ett alternativ.

bustjejen
0

# 28 Ja, att de människor som sätter rullstol på sina kaniner gör det med gott uppsåt, det är jag också övertygad om! Men jag tror ändå att ägaren har mer glädje av att ha sin kanin kvar, än vad kaninen har av sin rullstol.

USA har många entusiaster som är väldigt mån om sina handikappade djur, oavsett om det är hundar, kaniner, hästar eller katter. Självklart har väldigt många handikappade djur det väldigt bra, men ibland är gränsen hårfin mellan vår egoism och djurens rätt till ett värdigt liv.

minaninar
2

#30 Vad är värdigt liv för en kanin? Är det ett liv vi tycker är värdigt? Borde kaninen i rullstol skämmas för att han/hon inte är en hel kanin? Skäms den? Eller är det vi som känner skam (eller ovärdighet) å dess vägnar? Kan kaninen anpassa sin värdighet till andra förutsättningar, eller tänk om kaninen känner värdighet trots sitt handikapp?

Anser man att folk som sitter i rullstol kan ha värdiga liv? Jag tror människor som nyligen hamnat i rullstol ibland eller ofta kan känna att det känns ovärdigt. Eller jag vet i varje fall de som känt så.

Jag tycker inte djurens rätt i första hand handlar om värdighet, för den värdigheten är ofta definierad av människans syn på vad som är kaninens vara. Att hoppa och skutta. Det är det vi ser. Kaninen själv kanske skulle beskriva sin värdighet och sitt vara på ett annat sätt?

Ja, det är frågor som är svåra att generalisera om. Visst man kan nog hitta handikappade kaniner som inte får tillräckligt god vård trots husse/mattes ansträngningar. Men också väldigt många som får tillräckligt god vård och där kaninerna kan leva i välbehag.

Men det är väl bra att man diskuterar sånt här tror jag.

[Jawa´s]
4

Totalt ohumant, hade inte satt något djur i rullstol. Usch.

Fnorpan
0

#32. Som du utrycker dig så är det alltså ohumant med rullstol på djur men på människor är det ok? En människa kan anpassa sig till ett liv i rullstol, ett liv med proteser och annat utan att det för den sakens skull blir ohumant, varför är det då så svårt att tro på att ett djur kan göra detsamma?

Om DU tycker så, så är det helt ok men jag tycker inte att du skall förringa att andra tycker att det är ok.

Suskiv
1

#33 En människa förstår varför den sitter i rullstol. En kanin i rullstol frstår inte varför.

[Jawa´s]
0

#33 tar du åt dig?

[Ai-chan]
0

#33 Men en människa kan oftast säga vad dom tycker och tänker. Medans ett djur är det inte många som hör vad dom tycker och tänker. Plus att dom flesta djur sorter lever efter sina instinkter och ja, de är djur.  Djur är inte människor (även om människor är djur så är inte djur människor). Och jag tror också att dom flesta djur som sitter i rullstol är pga ego människor, kanske folk som vill ha uppmärksamhet, och skiter fullständigt i att se hur djuret lever.

Jag har en 2 veckors dvärghamster unge just nu som har dålig baktass. Ska jag då sätta den i en rullstol?  Den är ju trotts allt pigg. Dock kan han bli bättre som tur är nu, och det är dock förresten bara en baktass som är skadad. Men om båda baktassarna var ordentligt skadade, ska jag då ha satt den i rullstol? Den kan ju lära sig att leva i en rullstol eller med protes , kryckor eller käpp med kanske? Ajja, det kanske kan ge media attraktion om inte annat = pengar kanske. Och han är ju bara en liten bäbis, så han lär sig nogsnabbt med en kärra eller protes..

[Jawa´s]
0

#36 haha, ja en hamster i rullstol hade nog media velat se! =P

[Ai-chan]
0

#37 Det tror jag med! Men det skulle inte förvåna mig ett dugg om någon hamster redan har det. :)

Fnorpan
0

#34 + 36: Jag kan hålla med er om att människan förstår varför och kaninen går på instinkter. Men om vi ska vara helt krassa så är djurs förmåga att anpassa sig till situationen bra mycket bättre just PGA att de går på instinkt och framförallt lever i nuet på ett helt annat plan än människan gör.#35+36: Tar åt mig? Hur menade du med den kommentaren? Menade du att retas eller var du uppriktigt nyfiken? Vad gör att ni känner att ni har rätten att förringa andras åsikter genom sarkasm och otrevligheter?
Jag tror inte att folk spenderar pengar på behandlingar och specialutrustning för att de ska ta åt sig äran, vara speciella eller för att de skiter i hur djuret mår. Jag tror att om en sån negativ syn på människors moral och etik är sorglig och väljer att tro så gott jag kan om de flesta jag kan.

Jag kan ärligt säga att jag blir så in i bomben le när jag hela tiden stöter på detta inskränkta beteende där man väljer att gå till "attack" på andra för meningsskiljaktigheter.
I ärlighetens namn, ingen av oss här (mer eller mindre) känner varandra, eller varandras erfarenheter och vad som gör att vi väljer de val vi gör, har de åsikter vi har. I just denna diskussion gör det mig ont i hjärtat eftersom jag har de erfarenheterna jag har av både människor och djur.
Att uttrycka sin åsikt är en sak, men att uttrycka sig på ett sådant sätt att man (för att använda ett kraftuttryck) kränker andras åsikter och val är i min värld inte ok och ska man ge sig in i en diskussion av den här magnituden så tycker jag att man ska vara fullt på det klara med att man måste vara lite finkänslig i hur man uttrycker sig så man trampar så få på tårna som möjligt.

[Ai-chan]
1

Jag tycker inte att jag var otrevlig. Nog att det var lite sarkasm i det, men dvärghamstern finns. Ska Jag sätta han i en rullstol?

Det finns folk som har mycket pengar utan att veta vad de ska lägga på.  Och ja, det finns människor till allt. Och det finns de som gör allt för att synas.

Fnorpan
0

#40: Jag läste om ditt inlägg och jag var nog lite hård där och jag ber om ursäkt. Jag tolkade in sarkasm troligtvis pga tidigare inlägg och min egen irritation. Tyst Återigen jag ber om ursäkt.

För att svara på din fråga. Jag hade inte gjort det, mestadels för att det är så "pillrigt" och smått med dvärghamstrar Obestämd. Men om man känner att man har orken och drivet samt känner sitt djurs psyke väl så ser jag inge konstigt i det. Oavsett vad andra tycker. Idioter finns det alltid och de kommer vi inte undan hur vi än bär oss åt.

elinab
2

Klart jag skulle kunna använda rullstol till min kanin! Jag har själv tagit hand om en kanin med mycket begränsad rörlighet. Till honom funkade inte rullstol men skulle någon av mina kaniner i framtiden kunna ha nytta av en rullstol skulle jag inte tveka.

Jag tycker punkterna ur Rabbit health in the 21st century som minaninar citerar i #16 är jättebra riktlinjer.

Här finns en annan tänkvärd text (på engelska) om kaniner med rörelsehinder.

Jag fattar att första tanken när man ser en kanin med rörelsehinder är "nej stackars stackars liten, hjälp den så att den slipper det där". Men innan man gör den bedömningen tycker jag man ska ta sig tid att läsa av kaninen. Har den ont? Är den nedstämd? Om svaret är nej finns det ingen anledning till att den inte skulle kunna njuta av livet. Förutsatt att den har en ägare som har möjlighet att sköta om den på rätt sätt.

Man kanska inte ska jämföra kaniner med människor. Men jag gör det ändå. Viljan att leva är otroligt stark i de flesta varelser. Ytterst få människor vill ha dödshjälp. I stället hittar vi sätt att njuta av nya saker när vi inte längre kan göra det vi brukade. Jag tror att kaniner kan göra samma sak. Inte alla kanske, men många.

[EllenAlicia]
2

såklart en kanin som sitter i rullstol (lol) kan ha kul? vrf skulle den ha ttrågigt lixom

minaninar
1

Även en handikappad kanin kan väl uppskatta att solen lyser i ansiktet, att vattnet är friskt, att höet doftar gott och att det är mysigt att softa med en kompis och slickas lite?

Olyckliga kaniner visar omfattande beteenderubbningar, därför misstänker jag att man över tid skulle märka om det var i strid med kaninens egen vilja att låta den leva. Att kaninen skulle demonstrera vad den ville.

Men jag har en teori, det är upprörande att se en kanin i rullstol..tycker jag med. Men jag kanske blir mest upprörd för det som gjort att den hamnat där i första taget. Men på något sätt tycker jag inte min allmänna upprördhet är ett skäl till att ta bort djuret, eftersom jag inte tror att min upprördhet är relaterad till kaninens upplevelse av att vara sig själv och att finnas i världen. Så jag får helt enkelt stå ut med att det känns upprörande och tungt att möta ett bevis på hur orättvis världen kan vara. Och jag är övertygad om att jag skulle känna ifall det var så att kaninen inte ville detta och att det var dags att låta den gå vidare.

Annars känns det som om jag av någon form av estetiska skäl inte skulle vilja konfronteras med att det kan finnas en liten kanin som inte kan leva upp till det jag definierar vara en kanin (hoppa o skutta utan hjälpmedel) och som därför genom att vara en icke-kanin, eller sub-kanin alltså skulle må bättre av att vara död..

Jag tror det är intressant att fråga sig själv vad det är som är så upprörande och varför. Att måla ut dessa människor som djurplågare och egoister som söker medial uppmärksamhet, ära och rikedom blir lite konstigt tycker jag. I synnerhet när världen är full av folk som verkligen begår handlingar där de plågar djur, och där kaniner är ett tacksamt offer tydligen. Tyvärr kan man inte undgå de historierna när man söker info om kaniner på nätet. Var arg på dem i stället.

edit: #42  Ja, den artikeln tycker jag att jag känner igen mig i. Så tänker nog jag med.

[Jawa´s]
0

#39 Jag undrar då bara hur du kan få ut Så mycket av min åsikt genom att jag skrev denna mening rent allmänt "Totalt ohumant, hade inte satt något djur i rullstol. Usch."

Hur får du det till att jag inte accepterar din åsikt och "kränker" den?^^

Ja jag blev uppriktigt nyfiken på hur man kan få ut så mycket av en ynka mening och verka ta åt sig så otroligt när det inte ens var riktat mot dig^^

Eftersom du tycker att det är så himla tråkigt när folk inte accepterar varandras åsikter så kan du ju börja med att acceptera min då jag har accepterat din från första början.
Jag har inte sagt någonstans att jag inte accepterar folks åsikter ang att sätta djur i rullstol. Men jag själv, personligen, hade inte ens gått så långt att ha kvar ett djur med amputerade ben då de resterande benen blir så otroligt felbelastade och djuret ifråga blir berövad sin frihet. Det hade jag personligen inte kunnat leva med.

Jag tycker att det är Hemskt att sätta ett djur i rullstol, inte att Ni är hemska som tycker att det är ok. Jag skiter väl i vad ni/du tycker.

Spännande vad förhastade slutsatser folk kan dra och hur upprörda de kan bli över nånting som målas upp i deras hjärna.

Smått underhållande och lagom irriterande =)

Fnorpan
0

#45: Enda anledningen till att jag reagerade är just för att du skrev som du skrev

"Totalt ohumant, hade inte satt något djur i rullstol. Usch."

Du belyser inte att det är din åsikt eller att det är ok för oss andra att tycka annolunda. Det du skrev i inlägg #45 var klart och tydligt att du tycker som du tycker och andra tycker som de tycker :)

Så nej, jag målade inte upp något i min hjärna. Ej heller drog jag förhastade slutsatser. Jag var dock lite för snabb när jag skrev och missade (ser jag nu) en del av meningen med mitt första inlägg. Det var meningen att man skulle lägga fokus på mitt påpekande att jag ansåg att du var lite väl hård i ditt sätt att skriva då det i mina ögon faktiskt inte var direkt öppensinningt skrivet. Och sen skulle det komma ett lite mer makabert parallelldragande.

#42: Varför inte jämföra kaniner med människor? Vi är levande ting båda två, behöver, näring, vätska, glädje och kärlek för att överleva och ha ett drägligt liv =o)

[Jawa´s]
0

Jag hade aldrig satt ett djur i rullstol (punkt) . Det är i mina ögon ohumant (punkt) . Usch jag mår dåligt av att se sånt (punkt) .

Jag kan omöjligt va mer öppensinnig när det gäller sånt här, det går emot min moral att tänka runt i andra banor som "jag hade kanske kunnat sätta ett djur i rullstol OM…" För det finns inga OM eller MEN gällande min åsikt i det hela. I mina ögon lider djuret och kan ju långt ifrån bete sig naturligt. Jag anser att det är grovt djurplågeri, så extremt tycker jag att det är.

Så nä, jag kan inte tänja på gränserna där. Meningen jag skrev från allra första början beskrev kort och tydligt mitt personliga Nej till det hela. För det känns ärligt talat som en kniv i hjärtat, precis som andra känner när de ser djurplågeri på annat vis i andra youtube-klipp, finns ju miljoner sådana. Precis som att säga till någon som precis har sett ett klipp på där en hund misshandlas att han eller hon bör va mer öppen. Förlåt men jag ser verkligen inget fint med att plåga ett djur med en rullstol.

Så helt enkelt Usch för när det får lov att gå så här långt.

Ni får ha er åsikt om att kaninen mår hur bra som helst, jag står fast vid min.

Man kan inte ignorera det faktum att kaninen adrig kommer kunna hoppa upp på saker (och på ett sätt bryter man ju nästan lag om sitthylla då), inte sköta sina behov själv osv. Vilket liv är det? Jag tycker kaninen ser stressad ut.

Och hur kan man ignorera veterinärens råd om att avliva kaninen?? Jag hoppas innerligt att någon djurvänlig människa anmälde damen.