Öka mängden mat?
Hej!
Nu till hösten som snart glider iväg mot vinter undrar jag om jag ska öka på mängden mat till vår dvärgvädur?
Som det är nu har hon fri tillgång till hö och på morgon får hon bladgrönt och ibland en liten kvist basilika som hon älskar =) På kvällen ger jag lite torrfoder =)
Vi fick Lilly typ i misstag och jag har aldrig haft kanin förr, hästar har alltid varit min passion och jag vet att hästarna behöver mer mat på ex. vintern eftersom de håller värmen genom att äta…
Så undrar om det är lite liknande med kaniner?
Kan även tillägga att Lilly lämnar det hon inte orkar med, hon äter altså inte ihjäl sig =)
Håll koll på hennes hull över ryggen. Känns hon benig, öka på mängden mat men se samtidigt till att hon äter mycket hö.
Om du kan är det jättebra om du kan ta ut henne i sele/hage ibland och träna henne så hon får lite ryggmuskler, precis som med hästar :) Klättra i backar, spring i skogen osv!
Hon hatar att gå i sele, hon hoppar runt i cirkel runt mig allt vad hon kan =D Och jag litar inte på att selen hålls på henne =P
En skild rastgård har jag försökt övertala sambon om att bygga men han är inte riktigt insatt i djur överlag så han tycker hennes bur räcker bra till =P visst skuttar hon omkring där men blir ju ingen träning… hon älskar att krypa under och igenom saker, och hoppa över så en hinderbana eller nåt skulle sitta bra i en rasthage =P
Sånt utrymme har hon dag som natt =)
Ser fint ut :-) jo har funderat på att fixa nåt som man kan ställa undan efter användning :-)
#2 Måste bara säga att din inhägnad ser så himla säker ut.. Inga rovdjur kan väl ta sig in där. Vad är det för sorts inhägnad?
Det är egentligen en fasanbur sambon hade kvar från när han ännu hade fasaner :-D den är nog säker men märkte igår att det är nåt djur aom har försökt gräva sig upp under buren… Det har plötsligt dykt upp högar av jord under hennes hus och utanför buren har det böivit som ihåligt under gräset… Sla undersöka närmre idag :-)
Hmm.. det är nog kaninen som försökt gräva sig ut? Kanske måste ha nät i hela inhägnaden ifall hon gillar att gräva. Annars har ni snart en kanin på rymmen?
det tycker jag :)
Det är galler i botten och man ser att jorden kommer underifrån… Och hur förklaras då groparna på utsidan av inhängnaden? Dessutom har jag aldrig sett att hon skulle gräva….
#9 Usch då.. Då är det någon som vill in. Men som tur är så kommer de inte in då om det är galler. Skönt. SKulle kunna vara rovdjur, men finns ju andra grävare.
Grannarna har tydligen sett grävling i knutarna… Är rädd att den kommer med tassen in och tar kanin :-( hon är så nyfiken på allt och inte rädd för nåt… Ska kolla med jakthund ikväll om vi hittar grytet :-)
Ajdå grävlingar.. Ja kanske minimal risk. Fast förstår att du vill kolla.
Men ändå svårt att tro att grävlingen skulle kunna hålla fast kaninen med en tass, fast jag vet inte så mkt om dem å andra sidan.

Skulle bara säga det att rovdjur tar sig in i din bur, inte med hela kroppen men som du själv säger med tassen. Mink, mård och liknande kryper dessutom in i hål på 2x2cm :/ Har även hört av en kaninuppfödare att hon såg när katten stack in tassen, fick kaninen att komma fram och tog den. Sen drog den fram kaninen och gnagde rent ben och delade den för att få igenom den, usch…
Du kan för att slippa ev. "besökare" sätta dit svetsnät, kostar här 199kr för 10m :)
#13 Usch vad läskigt.
Ja då är det bäst att vara noggrann.. Inget man vill chansa på. Usch usch.
#14 Verkligen :S När jag var liten hade mamma och pappa idiotiskt nog hönsnät till kaninerna, hände att räven tog dem ganska ofta så jag är tyvärr ganska van vid att kaninerna blir dödade av rovdjur. Har blivit ganska nojjig kring hur mina ska ha det sedan dess nu när jag är stor nog att bestämma hur de ska ha det själv, och eftersom jag är så så reagerar jag direkt på burar med brister, vilka de än är :P
Dock så kan ju kaninen rymma själv. Har en skjutdörr till en kaninbur och min jättekanin tog tag i pipen på vattenflaskan (en sådan man skruvar fast i själva flaskan) och drog upp dörren, så tyvärr är inte alla burar rymningsäkra, haha ^^
Men nu ska jag vara duktig och inte gå mer OT 
Grävde upp vid en av ihåligheterna… vi gissar på annat än grävling iaf för gången under var så smal att man bara fick 3st fingrar in i det….
vad tror ni?