Kanin med bettfel
Märkte för några dagar sedan att en av mina kaniner har bettfel. Undertänderna var för långa och jag kan tänka mig att den lille stackaren haft ont. Brukar kolla alla kaniners tänder en gång i veckan, samtidigt som jag borstar pälsen, men jag måste ha missat det på just honom. Och innan dess var jag på semester så tänderna har nog haft några veckor på sig att växa. Jag har varit hos vetten med honom och slipat ner tänderna. De säger ju att jag måste in till dem och slipa hans tänder cirka en gång i halvåret. Det låter ohållbart, särskilt eftersom han behöver sövas varje gång. Finns det någonting jag kan göra själv för att hålla hans tänder korta/förlänga perioderna mellan slipningarna? Har ju hört att vissa klipper tänderna på kaniner med bettfel själva, och vissa som slipar ner dem med nagelfil. Är det något alternativ? Grenar får han för övrigt mycket av. Sedan funderar jag också på om det är ärftligt. Bambi, som han heter, är snart ett år gammal. När jag frågade veterinären sa dem att bettfel som dyker upp efter sex månaders ålder beror på kosten. Jag tycker det låter väldigt skumt eftersom att det var framtänderna det var fel på, om han tex ätit för lite hö skulle det väl bli för långa kindtänder. Och han har ju fått bra kost, lagom med pellets och mycket hö, gräs och grenar. Tror inte heller att bettfelet uppkommit genom skada då han aldrig biter på gallret eller liknande. Vad jag vet har han inte heller varit med om något annat som skulle kunna orsaka det. Jag har funderat på avlivning, men det känns inte rätt utan att ge honom en chans att leva ett lyckligt liv. Har aldrig haft en kanin med bettfel förut (och tur är väl det) så ni får gärna dela med er av era erfarenheter.
Kram Elsa
Medarbetare på Teddykaniner i fokus
En gång i halvåret låter sällan med tanke på att tänderna växer 0.5-1 cm i veckan.
//Mamma till både vilddjur och tamdjur. :-D
en gång i halvåret låter ju sådär… Min har haft problem med kindtänderna, men har bara behövt slipa 2 ggr på hans snart 9 år.
Ge mkt grenar och andra saker han kan gnaga på med framtänderna. =)
Mina får ibland såna här "godis"-stänger från djuraffären (vet att det är onyttigt men de måste väl få favvogodis ibland också?) som är väldigt hårda, de har alltid grenar och stubbar i buren som de gnager på och aldrig haft problem med framtänderna på dom! =)
Har en kompis som har kaninuppfödning och de klipper tänderna själva på sina kaniner om de har för långa, vet inte hur de gör men det ska gå…
#1 Jo, jag tänkte också det. Veterinären jag går till nu är inte jätteduktig inom kaniner. Har försökt hitta någon annan som bor på rimligt avstånd, men denne verkar vara den bäste, tyvärr. Om någon vet om en riktigt bra veterinär hyfsat nära Växjö så får ni gärna tipsa mig!
Kram Elsa
#2 Har också haft en kanin med problem med kindtänderna. Han behövde slipas en gång om året för att de inte skulle bli för långa. Fast på Bambi är det ju framtänderna som är problemet. Ingen av mina andra har problem med tänderna, troligtvis beror ju hans bettfel på genetiska anlag. Att din kompis behöver klippa tänderna på sina kaniner låter ju konstigt… Jag hoppas att det inte är dem hen avlar på iallafall.
Kram Elsa
#4 Inte kul iaf=/
De klipper OM det skulle behövas, de har över 60 kaniner tror jag d va. Och inte ofta de haft bettfel men har det hänt har de klippt själva! =)
Dom avlar både kött och kelkaniner…
Om det nu är genetiskt så kommer anlagen från båda föräldrarna tyvärr.
#6 Ja, det vet jag ju att det gör.
Kram Elsa
Genetiskt bettfel kan dyka så länge kaninen växer och utvecklas.
Får en 4-årig kanin plötsligt bettfel beror det inte på generna, men en 6månaders kanin kan ännu utveckla bettfel.
#6 Inte så säkert…
#8 Så då tror du alltså inte att hans är genetiskt? Om det nu inte är det, hur har det då uppkommit? Som jag sa innan tror jag inte det kan ha uppkommit pga skada eller fel kost. #9 Ja, du har ju rätt i att det inte är säkert vilka gener som skapar bettfel. Jag tänker för enkelhetens skull att det fungerar ungefär som blåanlaget, antingen så bär kaninen på det eller så gör den inte det. Fast det kan ju mycket möjligt vara att det är flera gener som tillsammans skapar bettfelet. Men tycker ni att jag ska slå på storlarmet och kontakta alla som har halvsyskon, helsyskon föräldrar och mor o far föräldrar till Bambi? Jag får känslan av att hans bettfel är genetiskt, men är det alltså inte möjligt eftersom att han snart är ett år? Och som sagt, hur tusan kan det då ha uppkommit?
Kram Elsa

#10 Det är nog inte ett medfött bettfel eftersom det inte har visat sig förrän vid 1 års ålder. Men att tänderna skulle behöva klippas/slipas en gång per halvår låter ju inte riktigt, brukar behöva fixas minst en gång per månad hos en kanin med bettfel. Hur ser bettet ut? Är det ett riktigt bettfel, där tänderna i underkäken går utanför tänderna i överkäken i stället för tvärtom som det ska vara. För i så fall kan du räkna med att behöva klippa var tredje vecka ungefär.
Ett alternativ är att dra ut tänderna så slipper du fara till vetten med kaninstackaren titt som tett.
De kan leva ett alldeles utmärkt liv utan framtänder.

#12 FAst det räcker ju inte med att bara dra ut dom, man måste göra en operation som är ganska dyr och inte görs på så många ställen. Finns då ingen här uppe som gör det. Min granne hade en kanin med bettfel och dom skulle behöva åka till Stockholm för att operara bort tänderna, så den fick somna in i stället då det var ohållbart i längden och stressande för kaninen att klippa tänderna så ofta
#13 Jag VET INTE var TS bor och det var inte det som tråden handlade om heller utan hur vida hon skulle avliva sin kanin eller inte.
Det är trots allt så att man får prioritera och vill TS ha sin kanin kvar så kanske hon ska satsta de pengarna på kaninen eller så får hon ju avliva. Man kan inte både ha kakan och äta upp den och hon bad om "råd" och jag gav ett!
#9 Inte helt säkert men det är så i vissa fall.

#14 Och jag försökte bara förtydliga att det är inte så enkelt som att bara dra ut dom, för då växer det ut nya igen, utan att man måste operera ut dom och att det inte är på alla ställen det görs.
Alltså du får väl försöka uppmuntra honom att käka grenar nu! Om han hade så kan han ju inte direkt ha fått i sig något av grenarna även om du givit dem? Jag skulle väl ge det en chans, jobba på att han ska upptäcka tjusningen med grenar, och se om han börjar gnaga loss ordentligt. Sedan så hålla koll.. Om tänderna ändå växer fel så kanske det är medfött?
Och kanske gå till kunnigare veterinär om du har sådan i någon större stad i närheten?
Jag har hört att det inte är bra att klippa ner själv för att när man inte är tandreglerare så vet man inte hur bettet ska vara och det kan medföra att de ändå får ont, biter sig i tungan etc, och får svårt likförbannat att gnaga.
Men undersök möjligheterna.
Leta efter bättre kaninveterinär.
Håll koll och uppmuntra grenar. Gnid ev. in dem i nåt riktigt frestande.. som lite saft från äppelskiva eller nåt.
Hoppas det löser sig.
Men det är kanske bra och fundera på om det är något genetiskt som gör att några djur ska tas ur Avel?
#10: En 1-årig kanin utvecklas ännu. Många raser brukar "maffa till sig" just runt ett års ålder.
Ååå vad arg jag blir på iFokus när mina långa inlägg försvinner!
Sammanfattar mitt förra lite kort:
Tidigare idag åt han inte, och jag var precis på väg att ringa grannen som är jägare, men då började han äta gräs! Det har han inte gjort på ett bra tag, så det kändes som ett stort steg i rätt riktning. Nu äter han bra igen, så jag avvaktar nån dag. Dock äter han inte grenar, men han vill och försöker, men han har för ont.
Men något måste göras, och just nu finns endast två alternativ: avlivning eller operera bort tänderna. Ska undersöka möjligheten med operation. Vet någon vilka djursjukhus i södra Sverige som utför den?
Tack för alla svar förresten!
Kram Elsa
Veterinär huset i Ängelholm har tandläkare hör med dom :)
Hemsida www.flaffys.se
Mail sixten-@hotmail.com
Djursjukhusen borde kunna hjäpa dig.
Jag tycker inte att en gång om halvåret är så mkt så man får klaga. Jag far en gång I MÅNADEN och slipar ner min kanins framtänder. Hon har ett grovt tångbett. Dom har endast sövt henne helt en gång, dom andra gångerna har dom bara drogat henne lite och nu behöver hon inte något lugnande alls. Hon är 2,5 år och det har blivit så mkt bättre! Snart behöver vi bara fara varannan månad = 250:- mindre i månan. Har funderat på avlivning, men veterinärerna tyckte inte att det skulle behövas eftersom hon inte besväras av tänderna när man slipar dom regelbundet =)
Hälsningar Linnea
www.svartkanin.blogg.se
Den bästa veterinären i södra sverige som jag stött på är www.fagelkliniken.se (fågelkliniken) utanför malmö, i hjärup/jakriborg. Hon kan kaniner, hon vidreutbildar sig varje år. Man får respekt för hennes kunskap, tillskillnad från vissa veterinärer som frågar en saker som de borde kunna.

#19 DU skriver att kaninen har ont, varför det?? Ett bettfel gör ju inte ont. Vad för slags bettfel har han, underbett, tångbett??
#22 Det var vad veterinären sa till mig, men på två dagar har hans tänder växt 3 mm, och då kommer det ju aldrig funka att endast slipa dem en gång i halvåret, utan hans tänder kommer behöva slipas cirka en gång i veckan om inte oftare. Jag skulle tycka det känns ohållbart att söva honom en gång i halvåret om det nu ens var möjligt med så sällan. Min veterinär vill inte fixa tänderna när han är vaken av någon anledning. Jag opererar hellre isåfall.
#24 Jag vet inte varför han har ont, men han Gnisslar tänder ibland. Jag antar att han fortfarande är öm efter nedslipningen. Ska försöka lägga upp en bild på bettfelet.
Jag tror att detta är ett genetiskt bettfel och kommer därför ta ut alla hans släktingar ur Avel. Tänker inte chansa på något annat.
Tack för tipsen om kliniker!
Kram Elsa
Nu har jag inte läst alla inlägg. Det här med slipning av tänder, det beror på hur mycket kaninen kan slita ned själv. Om den inte kan slita ned kindtänderna på egen hand skulle jag avliva, att söva ned kaninen varje gång den ska slipa tänderna skulle verkligen inte vara humant mot kaninen. Min kompis hade en kanin som behövde klippa tänderna 1 gång i veckan, ungefär, men klarade kindtänderna själv. Dyr historia men kaninen levde i alla fall ett normalt liv. Ett annat alternativ är att operera bort framtädnerna.

#25 Den veterinären visste nog inte så mycket och inte hur snabbt kaniners tänder växer.
#26 Det är knappast ett normalt liv för en kanin att behöva klippa tänder en gång per vecka, det är ju väldigt stressande för kaninen. Har själv klippt tänder på en kanin, det går ju att göra själv, men det är ändå stressande för kaninen.
#26 Just nu överväger jag att operera bort hans framtänder. Tack för ditt svar!
#27 Nej, det gjorde hon verkligen inte. Som sagt, letar för fullt efter en bättre veterinär i området.
Kram Elsa
Usch då.. stackars liten!! Ja det där lär ju kräva operation. Men som sagt, att hitta en bra veterinär som kan är viktigt.
Det jag skulle göra är att ringa hon på fågelkliniken (vad heter hon?), eller till roslagstulls djurklinik, eller mälarens smådjursklinik och fråga dem om de känner till någon lämplig i det område (län, stad) där du bor..
Sedan skulle jag kanske ev. köpa en stoooor påse critical care för att se till att ninisen får i sig vad den behöver? Eller får den det? Bajset?
Fast man undrar ju när man ser det där.. om det är en skada..?
Sedan är det missfärgade tänder. Får de mkt morötter eller frukt/bär eller grönsaker? Det är tydligen så att det missfärgar tänderna, vilket är förstadie till andra tandproblem, t.ex. karies också. Eller är fodret sött/stärkelserikt?
Jag har läst att kaniner kan få prima liv utan framtänder också, så det är definitivt ett alternativ.
Här köpte jag mina critical care: http://www.vetshop4you.de/critical-care-fuer-nagetierereptilien-p-690-3.html
tyvärr måste man köpa 4 påsar för att tjäna in frakten, men 4 påsar blir samma pris då som 2½ påse här ungefär.. vil jag minnas, orkar inte räkna ut igen.Men det är väl för framtiden.. det är iaf ett av de bästa priser jag hittat på den!
Ser ut som om han har underbett Camilla råsberg på veterinär huset kanon med kaniner Ring in och prata med henne! Tror nog för hans bästa Hade varit att operera bort dom!
Hemsida www.flaffys.se
Mail sixten-@hotmail.com
#30 Cecilia Trädgård heter hon på fågelkliniken ;)
#30, cecilia trädgårdh :)
"Vår inriktning är djursjukvård för de mer exotiska djuren. Alla djur är lika mycket värda hos oss oavsett om de väger 30 g eller 30 kg. Varje år vidareutbildar vi oss inom fågel, reptil, kanin och gnagarmedicin och vi vågar påstå att vi är unika på detta i södra Sverige.
På kliniken har vi mottagning, operation, röntgen och stallavdelningar för fåglar, kaniner, gnagare och reptiler för att kunna erbjuda ditt djur bästa möjliga vård."
Hon är jättebra på allt utom att sköta sin mail :P hehe, så man får ringa annars får man inget svar.
Det låter ju utmärkt för alla i södra sverige.. som kan ta sig dit!
#30 Jag har critical care hemma och han har redan fått lite. Annars verkar han äta rätt bra nu, och bajset ser ut som vanligt. Jag vet faktiskt inte varför tänderna är missfärgade. Grönsaker får han inte speciellt mycket av. Han får massor av gräs, och grenar och pellets, och någon gång ibland en grönsak. Men jag ska ringa runt till lite olika kliniker ang operation.
Kram Elsa
Alltså min personliga teori är att också nån slagt hartser eller vaxer i bark och skinn från grenar kanske ger upphov till missfärgningar, dock helt ofarliga. Men annars är det väl ifall pelletsen innehåller massa stärkelser o socker eller så.. But I'm not gonna go therer..
låter bra att du har CC hemma, men äter han o bajsar än så är det ännu inte nödvändigt att använda nej.
Bra ringa runt och höra efter.
Min kanin har också gula tänder, hon är dock väldigt ung och veterinärern (CT) säger att det är vanligt att unga kaniner får kalciumbrist då de bygger skelett och tänder osv och att kalciumbrist kan ge missfärgade, gulnade tänder. Kan säkert hända med äldre också.

#37Intressant upptäckte att vår "hittekanin" har gula tänder, kanske är hon ganska ung då.
#37 Hmm, kanske är det problemet då… Ska byta foder snart och det har mer kalcium i sig, så det kanske hjälper. Fast hans tänder är nog bortopererade vid det laget.
Kram Elsa
#39, man vet ju inte förrän man testat eg, men kan va. Det blir ju en liten balansgång, för mycket leder till problem och så gör även för lite. Så det ska vara mer, men inte mycket xD så jobbigt!
#37 Har CT sagt något om att det försvinner med åldern då?
Har också ett antal unga kaniner som har gula tänder. Vad kan man ge för att förbättra kalciumhalten om man inte vill byta pellets?
#41, Hon sa att Molly (min kanin) hade gula tänder och lite svag tandväxt på en tand. Att veterinärer inte var ense om det var normalt att tänderna var gula i början och sen blev vitare eller om ett ltiet kalciumtillskott kunde behövas. Hon trodde inte det kunde skada att hjälpa dem bygga tänder och skelett och Molly ska därför få en specifik dos av brustablett för människor med kalcium. Dock har jag inte fått märke+docering än.
Annars finns ju kalcium i alfaalfa-hö och morotsblast så det ger jag lite extar av sålänge :)
Åhå….. intressant. Jag har sånt hö hemma så då får det bli sånt till skitungarna ;)
Du kan väl lägga ut märke+dosering när du får det?
#43, yes! Docering beror väl lite på vikt antar jag, men lägger ut vad jag får!
Nu har CT skrivit! Såhär lyder utlåtande kring att Molly hr gula tänder av kalciumbrist.
Hej Emma,
Ursäkta att det dröjt men den produkt jag hade i åtanke finns inte längre på marknaden och jag har därför haft svårt att hitta en ersättning, Molly behöver runt 1 % kalciumtillskott i maten under 1-2 månader. Man kan försöka att ge lite extra tillskott i form av kalciumrik kost såsom alfalfa, morotsblast, klöver, maskrosblad. Det känns lite vådligt att experimentera med kalktillskott i form av pulver eftersom det enda som finns är det som är för reptiler. Om man skulle pröva det får man ta en liten nypa över lite mjuk mat eftersom det är ett pulver och lätt ramlar av. Jag vet inte om du har henne ute något eller om hon bor inomhus, solljuset hjälper till med kalkupptaget genom att vitamin D blir aktivt.
Kan du inte prova med extra kalk i form av kost i någon vecka så kan vi titta på henne igen. Man bör kunna se en skillnad efter 3 veckor.
mvh
Cecilia Trägårdh
Tack #45! Fast det konstiga är att han har fri tillgång till en stor yta där det bla finns massor av klöver och maskrosblad, och det äter han bra av… Kanske felet är att han fick i sig för lite under perioden han hade ont i tänderna? Men jag undrar fortfarande om ni tror att det är ärftligt eller inte. Jag tycker att hans bettfel sakta "formas om" till ett ännu tydligare underbett. Han har inte blivit tappat eller liknande och han får bra foder i rätt mängder. Han är snart ett år. Det låter ju logiskt om han får det samtidigt som han grovnar. Finns det någon forskning om bettfel över huvud taget?
Kram Elsa
Här är lite, jag har själv inte hunnit kolla igenom, men har valt några av mina "trusted sites", några av mina pålitliga källor..
http://www.bio.miami.edu/hare/dental.html
http://www.houserabbit.co.uk/resources/content/info-sheets/dental_disease.htm
http://www.medirabbit.com/EN/Dental_diseases/Differential/Rabbit_dentistry.pdf
Använd söksammanställningar som "rabbit dentistry" "rabbit dental problems" "rabbit dental disease" " rabbit dental research" " rabbit incisor problems" etc.
Tyvärr är ofta de flesta riktiga akademiska forskningspapers inte gratis, men du kan läsa abstracts (sammandrag) av hela studierna gratis. Tyvärr eftersom de stackars kaninerna används för forskning som ska gagna människor så är det dock många studier som inte alls handlar om kaninens problem per se. OCh en del studier handlar också om kommersiell uppfödning där andra saker än kaninens välmående o hälsa är i centrum.. Men du upptäcker rätt snart vad som är vad.
Här är också några specifikt om just framständer:
Sök ord: incisors removed rabbit men testa även remove incisors rabbit, sedan ev. spinna vidare. incisors removed rabbit diet / eller health eller dylikt.. så får man upp saker som är intressanta för dig.
Hoppas du ska hitta något riktigt bra. Berätta gärna om det är någon sida som varit extra värdefull o länka.
Önskar din lilla ninis all lycka.
PS: teeth extraction rabbits är också ett möjligt sökord..
#47 Jag håller på och läser för fullt här hemma! Tack för alla länkarna. Det är verkligen intressant att läsa på hemsidor där det faktiskt står något riktigt, inte bara "kaniner är gnagare och det finns lite olika raser, bla dvärgkanin".
Jag tror det lutar mot operation. Jag ringer runt till de flesta djurkliniker på någorlunda avstånd och frågar om de gör operationen, men många vet inte om de gör den eller ej då dem som är kaninkunniga och har koll på det inte är där. Jag vill ju göra den så snabbt som möjligt så att min lille nin kan bli helt återställd och slippa ha ont.
Dock äter han som valigt nu och hans tänder har blivit vita och fina igen och det känns ju verkligen bra!
Kram Elsa
Roligt att du kunde ha lite glädje av det! Du kan ju söka mer engelska sökord där och klistra in i sökfältet på google.
Hm, var bor du typ? Kanske någon som vet någon bra i närheten?
Är det verkligen sant!? Redan vita? De var ju väldigt missfärgade. Det är ju jätteroligt om du ser en klar förbättring.
Men är det oförändrat att undertänderna börjar ge underbett?
Ja, jo, i så fall är nog operation det som skulle göra honom mest gott antar jag.
#49 Jadå, jag fortsätter mitt sökande. 😉 Jag bor i Växjö, Småland, men är beredd att åka till bla Skåne och Blekinge, men även uppåt landet. Alltså, på bilden tror jag att de ser betydligt mer missfärgade ut än vad de verkligen var. Han hade precis fått CC eftersom han inte åt något då (bilden var tagen någon dag innan jag la upp den). Men nu är de fina igen. :D Och ang bettfelets förändring så är jag inte helt säker på att det verkligen var någonting… Hehe, är så himla nojjig när det gäller mina små änglar. Främre halvan av undertänderna ligger framför övertänderna, men det andra halvan hålls nedslipad. Så det är alltså bara halva tanden som inte slipas. Jo, jag tror som sagt också att operation är det bästa alternativet. Efter att ha läst lite mer så verkar inte klippning vara ett så bra alternativ. Har ju (som tur är) aldrig behövt läsa så mycket om bettfel tidigare så det är lite nytt att lära.
Kram Elsa
Du kan ju höra dig för hos Fågelkliniken (Cecilia Trädgårdh), Roslagstulls djurklinik (Gunnel Andersson), Mälarens smådjursklinik (Marianne Tornvall), Tyresö djurklinik (Helene Alm), det är de som jag känner till som är specialister på kaniner o exotiska. De kanske vet någon bra i dina trakter. Eller kanske någon annan här med långvarig erfarenhet känner till något. Förstår verkligen att du vill hitta någon som är bra, så att allt går bra.
Ja, det är ju inte bra att ens halva tanden tittar fram..
Det som vore bra med en som är specialiserad på kanin är ju att den personen kanske kan förklara mer vad som hänt o också säga om operation är rätta vägen eller om det går att göra något annat först. Vlket det ju iofs inte låter som. Men man kan ju undra om den du var hos slipade rätt osv.. För jag antar att du inte hade fullt förtroende för den personen eftersom du ej vill tillbaka?
Hoppas iaf på det bästa och håll oss gärna uppdaterade om hur det går!
Ish ja, se till att gå till en som kan! På min älskade King, nu skuttandes på grönare ängar, glömde Storegårds Veterinärklinik en kindtand längst bak. Allt annat var väl slipat typ, men den tanden var helt glömd, svart och sned. Inte undra på att han fortsatte vara sne fram i munnen :(