Otur!
Jag vågar nästan inte skriva trådar här, för att jag gör tydligen fel hela tiden. Men nu frågar jag.
Det är så att min systers kanin Bubblan som är 3 månader blev tjuvparad av Leo. Lakrits var ju 3 månader, och hon fick 4 bebisar.
Men nnu är det dumma att, för det första. är jag orolig för att bubblan inte ska klara det. För det andra så ska vi åka bort om 1 månad, då troligen bebisarna kommer.. tänk om dem kommer och några dör, och hon äter upp dem eller gör något.
Vad tycker ni jag ska göra? :(
Ni kan väl inte åka bort när djuren behöver er?
Håller med ettan.
Har ni nu inte varit tillräckligt duktiga med att hålla kaninerna isär så får ni skita i att åka iväg. Bubblan kommer behöva 100% uppsikt så att hon kan få hjälp ifall det blir problem.
Ev. hitta ett kaninkunnigt foderhem åt Bubblan där hon kan få ordentligt med uppsikt och den hjälp hon behöver. Isf bör hon flytta snarast och sen inte flytta hem igen förrän ungarna är minst 8 veckor och hon verkar mentalt stabil nog för en flytt.
Alternativt att ni får en uppfödare/annan kaninkunnig person att passa henne och som kan bo hos er när det börjar närma sig födseln.
Eller kastrera henne så att de ev. ungarna automatiskt tas bort.
Mvh Clara
Medarbetare på kanin och tonåringar.ifokus.
www.ingespjuta.webs.com
Håller med 2# Kan man inte ha uppsikt så får man vara hemma !
Hemsida www.flaffys.se
Mail sixten-@hotmail.com
Eftersom dem lyckades tjuvpara sig, så måste ni stanna hemma. Ni har ju ansvaret :)
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Lakrits var väl 4 månader när hon fick ungar?
Men asså ni kan jju inte säga att minipim ska avsluta hela sin resa, hon kanske har köpt flygbiljetter och de är svindyra…….. förresten så visste ju hon inte det, tjuvparning tror hon har en väldigt stor ångest nu när ni säger sådär..
Det är klart att man ska uppsikt på gravida kaniner men då kanske hon kan lämna de till en kunnig person..
Bambi du är min älskling ♥ Älskar dig
Blogg: www.janaslife.bloggplatsen.se
Animals can destroy EVERTHING you have,clothes,shoes,doors but they will NEVER destroy your heart <3
Det är bestämt att vi ska åka bort, och vi har redan köpt biljetter och det för flyget och fixat semester.
Djuren kommer ha ett par som sköter om dem, och är kaninkunniga. Så dem kan hjälpa till, jag ska meddela dem om det.
Kan man inte ge piller till kaninen som man igentligen ger till katter?
HAHAHAHAHAHA…..
8# Vad bra Aynaz <3
Animals can destroy EVERTHING you have,clothes,shoes,doors but they will NEVER destroy your heart <3
8# varför fråga om du inte vill ha svaren!
Hemsida www.flaffys.se
Mail sixten-@hotmail.com
Ja, om ni har fixat sakkunnig hjälp så är det en annan sak, det förstod jag inte av #0. Glöm bara inte att se till att det finns pengar ifall det skulle behövas veterinärvård. Antingen att de som sköter är beredda att lägga ut eller att ni lämnar en summa till detta.
11# Hon ville bara veta vad vi tycker, sen bestämde hon..
Men allvarligttalat, hur är det ni beter er? Vissa av er.
#11 EXAKT vilka svar har jag tackat nej till? Jo, att avboka resan. Men det är inte så lätt om ni trår det.
Jana, jag missade det du skrev. Men tack för att du är så gulligt snäll :3 <3
#6 när hon blev parad var hon 3. ;)
#9 Katter ska man ej heller ge p-piller, inte bra för dem. och finns katter som blivit dräktiga trots dem ätit det.
Men det ska man inte ge kaniner heller ;)
Men står ju ingenstanns i huvudinlägget att det är utomlands ni ska så det kan ju ingen vara? Ni får helt enkelt hoppas att hon bara blir skendräktig? och sedan fixa så att dem absolut inte kan komma till varandra :)
#15 Jo, vi ska utomlands.;) Ja, det har pappa redan ordnat… :)
Jag ska ärligt talat sluta skriva inlägg på kanin.ifokus , alla blir sura och påstår efter en stund att man gör allt fel.. så tack för mig
Du hade ju redan bestämt hur du skulle göra! Om jag inte kunnat vara hemma för mina djur när jag gjort ett misstag hade jag kastrerat .
Hemsida www.flaffys.se
Mail sixten-@hotmail.com
Vad löjlig du är ! Man tar oftast åt sig när man anser själv att man gjort fel!
Hemsida www.flaffys.se
Mail sixten-@hotmail.com
#17 Ingen som har blivit sur?
Bara det att du inte förklarade så bra i huvudinlägget och det var därför många missuppfattade saker och ting
#18 Jaså? Kanske för det inte inträffat.
#19 Löjlig kan du vara själv! ;)
#20 Jag tolkar det så.
#21 Fast det är inte så :) Alla vill bara det bästa.
#22 Knappast, alla säger att jag inte ska åka bort!
Inte så att man sitter och tittar på kaninen när den föder heller, det finns ju inte mycket att göra ändå?
#21 Då kanske du sk tolka om. För om man tolkar allt negativt så kommer man få mycket problem och må dåligt i onödan,
//Mamma till både vilddjur och tamdjur. :-D
#24 Jag tolkar som jag gör.
Och vet ni vad det värsta är? När man har gjort fel får man hatmedelanden som ''stackars dina kaniner''. lågt, väldigtväldigtväldigt lågt
#23 Synd att den uppfödaren som kg skulle haft kanin ifrån inte ser detta ! Hon fick hjälpa sin kanin i helgen då kanin ungen kom med fötterna först och tror hon höll på i knappt 2 timmar innan hon fick uren och hade hon inte hjälpt till tror jag inte hennes kanin hade funnits! Tur hon har koll på sina djur och e så noga! Säger som Frida jag skriver för att jag bryr mig!
Hemsida www.flaffys.se
Mail sixten-@hotmail.com
#23 Jo men du skrev ju inte att du skulle utomlands, då är det ju självklart att man inte kan avboka hur som helst. Men det är ju inte så lätt för oss att veta om du inte berättar det?
Vem har varit så elak och skrivit det?!
Men vet du vad? Jag fick sitta och hjälpa min andra hona, jag hjälpte henne med 4 ungar.
Och din uppfödare hade tydligen inte köpt biljetter för flera tusen kronor för att ge sig iväg den dagen.
#27 tja, det har du rätt i! Ska vara uppmärksam och skriva mer detaljer nästa gång.
En person
Men varför brusa upp sig så här långt iförväg? Det är ju inte ens säkert att kaninen är dräktig?
Hade jag varit dig MiniPim hade jag låtit henne bo hos någon som är kaninvan ifall hon får ungarna och låta henne stanna där finns ungarna är tillräckligt gamla att flytta :)
#30 för att jag är orolig! jag kan inte sluta tänka på om det händer något dumt…
Den 18 september kommer ungarna isåfall (ja, detta hände för 3 dagar sen). Och vi åker den 15 och stannar i en vecka.
Och dem som ska sköta kaninerna och djuren är duktiga på djur, och dessutom kaniner så jag hoppas det går bra om hon nu ska föda
28# nej det hade hon inte för hennes kull var planerad! Hade en valpköpare som öppnade dörrar mellan mina hundar utan att säga det när hon skulle gå på toa mitt fel som inte gick med in och det resulterade i en kull valpar dock var tiken över 7 år så när jag såg hon var dräktig vid 3 v gångna så bestämmde jag mig för att kastrera och ta bort fosterna då min tik förtjänade att slippa vid sin höga ålder kostade mig nästan 12000!
Hemsida www.flaffys.se
Mail sixten-@hotmail.com
#32 Ja, men är min det?
Gör ingen nytta när du förklarar massa historier heller, jag kan lägga ner miljoner kronor på mina djur! och tror du jag vill henne det dåliga? NEJ
#33 ta ett djupt andetag aynaz! ^^
#32 Nu är det ju skillnad på en 7årig tik och en 3 månaders kanin? Det är mer risker skulle jag säga med en 7 årig tik?
Hoppas att det går bra, MiniPim! Och att hon bara blir skendräktig? och inte mer:)
#31 om det var ör tre dagar sen hon tjuvparades ås är det ju perfet att kastrera henne. DÅ slipper hon få ungar för tidigt och ni slipper ebkymmret med att hitta en kaninvakt så vet hur kaninfödlar fungerar och accepterar att ta det ansvaret.
#34 Jag kan inte! fast än jag så gärna vill! ._. massa säger att jag är dålig på att ta hand om mina kaniner, och att jag har olagliga burar bara för att det skett en tjuvparing.. vad kommer det sig?
#35 tack :)
35# just denna tik hade haft 2 kullar innan och var lika fin som alltid levde till hon var 14 år och var aldrig sjuk så nej faktiskt inte! Fast det kunde inte du veta ville bara få fram att man måste ta sitt ansvar! Tycker inte man gör det när man på 3 månade fått 3 kaniner tjuvpatade 2 stycken som bara varit 3 månader och en som var över 2 år! Ni får gärna tycka jag e hård men detta e min åsikt!
Hemsida www.flaffys.se
Mail sixten-@hotmail.com
#38 En tik får inte ha valpar vid 7 års ålder oavsett så ;)
Ja man ska ta sitt ansvar, men större risk med operationer på kaniner än hundar också. Men ja man ska ta sitt ansvar.
#37 ta inte åt dig bara. Majoriteten av allt kaninfolk har minst haft en tjuvparning (inte jag ännu haha), och det händer lätt. Vi som känner dig vet att du kan kaniner och deras skötsel :) hoppas det inte blir några bebisar iaf!
Jag har med haft tjuvparning 1 gång kan jag ärligt säga, men som tur var blev det ingenting. Kan hända alla någon gång, men händer det ofta så är det ju något som inte stämmer med burar osv, men detta är ju bara andra gången men händer det fler gånger efter detta så:)
Jag tar ansvar för mina djur… ^^ jag skulle inte få ha djur om jag inte tog hand om dem rätt.
#40 egentligen är det jag som har gjort fel, och jag vet det. jag kan inte hantera detta som dem flesta kan, jag blir lätt arg och det är inte någons fel. men att folk klagar på det gör mig riktigt irriterad! :/
tack, eller vad man säger :)
Jag säger som Linnea. Tjuvparningar kan hända alla, som har en hane och en hona förståss, och du tar bra hand om dina djur. Det vet vi. För att vi har sett videos och bilder!
Mvh Klara, Musse, Hedda och Rabalder.
Jag fattar inte? Om Aynaz ska utomlands så är de inte lätt att boka av, om du ser till att kaninerna bor hos en kaninvan ska de nog inte vara något problem!
Stackars dig! vad lågt av den personen som skrev det till dig!
Lycka till nu Aynaz! Och ha de så kul utomlands! 
/Christel & kaninerna! 
#43 tack :)
#44 tack :D
Att få en tjuvpaning är en sak, men att få flera tjuvparningar på koer tid ja då börjar man ju fundera på vart det är det brister. Är det burarna eller hanteringen.
Vi har en tjuvparad kull. Mitt fel. Barnen sa att det skulle ta ut kaninen i sele. Jag kontrollerade inte vilken kanin innan det var försent.
Nu har jag inte läst alla inlägg, men hade jag varit du hade jag fixat så någon kanin och avelskunnig person har kaninen hos sig när hon ska föda, Annars om den som ska vakta kan vara i närheten under dom dagarna hon ska få, även om det inte ofta är några problem för kaniner att föda kan det faktiskt hända att det blir det, då behöver en kunnig person närvara för att kunna göra det bästa möjliga av situationen.
// Hanna
www.pigelinas.weebly.com - uppfödning av lejonhuvade kaniner
Medarbetare på lejonkaniner.ifokus
#47 Vakterna är djurkunniga :)
#47 djurkunnig kan man vara utan att vara avelskunnig:)
// Hanna
www.pigelinas.weebly.com - uppfödning av lejonhuvade kaniner
Medarbetare på lejonkaniner.ifokus
#49 Jag vet, Man jag sa bara det efterssom jag inte visste om du hade läst det :)
#48 även om de är djurkunniga så behöver de ju bo hos TS under de dagar det eventuellt kan bli förlossning. Vet inte hur det är med andra men våra djurvakter brukar inte sova hos oss utan kommer och tittar till djuren 1-2 ggr per dag.
#51 Aaa juste det tänkte jag inte på!
Det är våran granne, så dem kommer ju hela tiden
Ville bara säga att den som nämnde att de kaninkunniga kaninvakterna måste få en reservkassa av för veterinärbesök sa något som var väldigt värdefullt att tänka på. Ordna redan nu med att det finns telefonnummer till
1. Den veterinär ni föredrar
2. Närmsta djursjukhus/distriktsveterinär som har öppet dygnet runt, det ska om inte annat finnas en distriktsveterinär.
3. Försök ge de kaninkunniga vakterna lite extra info om dräktighet/förlossning/nyfödda - är dessa vakter vuxna människor eller barn/unga? Om de är barn/unga under 18, så måste man tala med de vuxna i familjen att de kan hjälpa till om det skulle behövas skjutsas eller göras något.
Det är ju lite olyckligt eftersom man ska ha ganska noga koll vid dräktighet och gärna vara till hands. :/
Det andra jag tänker på är väl sådant som andra redan sagt.
Men som sagt: se till att det finns pengar till vet-besök. Se till att veterinären vet att de kanske kan komma, eller om h*n gör hembesök.
Jag kan hjälpa till att vakta om det behävs.
Vilka grannar är det?
//Julia
höhö, jag hade helt fel! :)
vi åker den 5.e alltså är vi hemma den 12 och vi hinner om hon ska föda 
#56 va bra!
HAHAHAHAHAHA…..
#skönt! :)
/Christel & kaninerna! 
Nu verkar det ju lösa sig med kunniga vakter, eller om ni kommer hem i tid, men jag vill ändå invända mot skrivningar som "Och din uppfödare hade tydligen inte köpt biljetter för flera tusen kronor för att ge sig iväg den dagen". Det spelar ingen roll om man har betalat flera miljoner, om man inte kan se till djuren får den tillsyn de behöver, så får man vackert ta förlusten och stanna hemma ändå. Ansvaret för djuren kan man aldrig välja bort.
Skönt MiniPim att det löste sig :)
Nu spelar detta ingen roll i det här läget eftersom du är hemma men.
Jag satt med en hona häromdagen som inte kunde få ut sin unge, den kom med rumpan först.
Hon blödde på kvällen. Vid 23.30 syndes en rumpa, men mer kunde hon inte få ut. Jag fick sitta o dra lite lätt i ungen varje gång honan hade krystvärkar. Jag satt till kl 1 innan jag äntligen lyckades lirka ut ungen. Honan var helt slut stackarn :(
Skaffar man kaninvakt när en hona ska få ungar så måste denna kaninvakten även kunna avliva en unge om den är allvarligt skadad oxå. Jag fick avliva en unge i förrgår, hade den fått leva hade det inte blivit trevligt kan jag lova :/
Många säger att man bara ska stoppa ner handen i boet o känna så alla lever. Men denna unge hade ett hål i ljumsken så tarmarna var utanför. o det hade jag inte upptäckt om jag inte hade tagit ut alla ungar en o en för o kolla till de.
Http://Angies-Kaniner,se
Lejonhuvad Kanin i Zobel Blå, Zobel Blå Manteltecknad och Madagaskar.
Dvärgvädur i Viltgrå
#50 Nu är det så att det kan inte MiniPim bestämma ang biljetterna osv, det är hennes föräldrar som bestämmer det, så ingen idé att säga det till henne?
Sitter just nu i skolan, så jag kan inte svara på allt. #62 mamman till denna blev jutjuvparaf vid 3 mån och ficl 4 ungar utan problem, som tur. Jag såg att han parade sig med henne, jag tog snabbt bort enne! Men det hände på ca fem min.jag va ute med emil och när jag kom tillbaka efter 5 min parade bubblan sig