Hängig kanin
Min kanin har blivit hängig och vill inte äta, hon darrar och ligger bara i buren. Har ni tips? på vad man kan försöka ge? Kan man ge sockervatten med spruta? Har gett vanligt vatten, men skulle tro att hon behöver energi. Har provat mosad banan men det försöker hon bara spotta ut. Vill inte ha kommentarer om att åka till veterinären. Åker imorgon bitti om hon inte mår bättre.
Tacksam för råd så snabbt som möjligt!
Känns magen hård?
Vet du när hon bajsade sist?
det enda är faktist att åka till vet :/
//Hälsningar Kringlans Kaninuppfödning!
Hemsidan: www.Kringlanskaniner.weebly.com you know my name, not my story
Har du critikal care (hur de nu stavas)? Har hört att man kan späda lite annanas jouise å ge… Eller lägga lite pellets i vatten så man kan spruta in i munnen… Men jag håller med #2… Om hon bara ligger å darrar verkar det ju va kritiskt!
Om en kanin tackar nej till banan är läget med största sannolikhet akut. Det kräver veterinär. Om du bestämt inte ska till vet så ge critical care eller pellets blandade med vatten. Inte sockervatten. Du kan dock ställa fram en skål med vatten blandat med någon tesked juice för att locka kaninen att dricka själv. OBS att dessa råd ger jag för att jag gissar att din kanin lider av mild förstoppning. Om jag har fel kan de i värsta fall skada din kanin. Den behöver träffa en veterinär och få en korrekt diagnos.
#4 Tack, kan tyvärr inte åka till veterinären nu. Tycker inte magen är hård. Dock fick hon lite grönsaker vid sju, sen dess har jag inte sett något bajs. Känns ju som att det har något sort samband.. Men hon har fått grönsaker i små mängder i hela sitt liv och det har inte varit några problem med det förut..
Försök att få henne aktiv, det gör så att tarmsystemet börjar. Och om det är så tvinga henne att röra sig eftersom att om det är så seriöst och du inte kan åka in till veterinären få henne springa, röra sig. Du är inte elak om du gör det. Du hjälper henne med att få igång magen igen, dock så är det bäst att åka in till veterinären i sånna fall
Och så kan du massera magen lite, dock inte på rygg om hon typ ogillar det, kan ju bli lite stressad.
Vad har hon ätit? Har hon varit ute och ätit något konstigt?
//Joanna
Hur är det med kaninen?
Hon har varit helt bra sen imorse, på matskålen med en gång och spring i benen
Fast undrar lite vad det var igår, om det var förstoppning eller något annat..
Åh så skönt 
Hm, ja svårt att veta vad det var. Kanske du ska se över hennes matsedel för säkerhets skull?
Skönt att det gick bra. Håll koll på bajs, mat och vatten ett tag. För om det nu var något så brukar det betyda att magen kommer vara extra känslig under ett par månader. Magarna återhämtar sig inte direkt även om pluttarna blir fina osv. Så precis som #9 sa skulle jag ha lite koll på vad jag ger. Men har för mig att du skrev du skulle byta foder? Men i så fall.. vad det nu än är du har i dag, och vad du tänkt byta till, ta det extremt lugnt och känn av hur det går med magen.
Det här med darrningar kan vara tecken på heat stroke (men behöver inte vara det), men jag tycker inte det var så varmt igår att det verkar troligt..
Roligt iaf när det går bra.