Kanin iFokus

Kanin

Etikettkaninungar-och-avel
Läst 733 ggr
[luckymoa]
0

Bettfel

Jag har en hane som e drygt 7 månader, och för en månad sen visade de sig att han har det klassiska underbettsfelet… Har varit noga med att undersöka tänderna så jag vet att det kom nån gång efter att han var 5 mån. Han bet ganska mycket på gallret när han blev könsmogen så jag vet ju inte om bettfelet är förvärvat eller ärftligt… Har hört om att man kan para syskon för att få veta om det är ärftligt eller ej… Ni erfarna uppfödare, hur hade ni gjort?

Elina.
1

Hade avlivat kaninen och dess släktingar.

[luckymoa]
0

Men eftersom han har gnagt endel på gallret så kan det ju mycket väl vara förvärvat bettfel… Hanen kommer ja att avliva, men jag har även hans kullsyster… Så jag vill ju veta att det är ärftligt innan jag tar bort henne med känner jag! (hennes tänder ser bra ut och ja, jag vet att anlaget kan ligga dolt)

Elina.
1

Jag skulle inte skylla underbett på gallergnagning.
Klart tänderna kan bli ojämna om kaninen gnager väldigt mycket på galler, men att det skulle leda till underbett… Nej det tror jag inte. Isåfall skulle var och varannan person med många kaniner ha djur med underbett.

[luckymoa]
1

Jo i och för sej…

[luckymoa]
2

Blir lite ledsen i ögat här… Vad tycker ni andra?

zezagena
0

Skulle nog själv om jag osäker o möjl kontrollpara tillbaka på pappa/mamma för att kontr ev bettfel, syskon är inte lika säkert på ( något syskon kan ju vara bärare andra inte o då dyker det kanske inte upp för att endast ena ev bärare)

Kanske om du möjl para tillbaka unghonan på pappan o se vad som dyker upp där, vet ej hur säkert det är i % men bör vara rätt hög tycker jag.. Lycka till Flört

[luckymoa]
0

Ok tack för svar! Tror dessvärre inte att de e möjligt… Men jag ska undersöka saken! Annars kanske de kan räcka med att para bror+syster, om de inte går att lösa pappa +syster förstås…

[Luppa]
0

Det är problematiskt med testparningar… Det behövs stort underlag för att kunna vara säker, mao flera parningar. Ska det vara någon vits överhuvud taget så ska han paras med sin mamma, en syster behöver som sagt inte vara bärare.
Jag är inte helt övertygad om att båda föräldrarna behöver vara bärare heller, så jag vet inte riktigt hur jag skulle tolka ett bettfel i en testparning heller…
Många säger att båda föräldrarna bär på det, men ingen kan lägga fram forskning som bevisar det.

[luckymoa]
0

Kom på en sak! Om nu min hona inte skulle vara bärare, visar ju sig inte bettfel ändå även om jag parar henne med pappan (som e garanterat bärare)… Eller har jag fel? Då borde det ju vara "säkrare"att para med brodern eftersom han har det? Eller tänker ja helgalet?

[luckymoa]
0

8 såg det du skrev nu… Ok ja jag vet inte hur ja ska göra :(

minaninar
0

#5 Om du blir ledsen i ögat så fundera på vilka alternativ du har för just de här syskonen. Jag säger varken det ena eller det andra, men det kan ju vara värt att kolla alternativ samt om det kan vara förvärvat? Men som sagt, du behöver inte redogöra. Bara om man blir lite ledsen i ögat så kanske man kan hitta på något för ninerna som inte innebär Avel? Ifall det nu går å fixa. Vad vet jag. Du behöver inte ens motivera det ena eller andra.Glad

[luckymoa]
0

11 visar det sig vara ärftligt kan jag absolut försöka hitta ett annat hem åt honan eftersom hon e så go :)

[luckymoa]
0

Någon mer som har tips??

minaninar
0

Ja, mitt tips? är väl också att rådfråga kunnig veterinär ifall det måste vara ärftligt, eller om en engångsinsats skulle hjälpa.

Mälarens smådjursklinik har en egen tandläkare, t.ex. förmodar att han då också har något hum om kanintänder. Kanske ringa eller maila och rådfråga?

HOppas andra också har tips? om det du egentligen undrade. Lycka till.

[luckymoa]
1

Ska testa å maila dem får vi se vad de säger! :)

[luckymoa]
0

Någon mer som vet hur de bäst går att få reda på om de e ärftligt eller ej?

minaninar
0

Hoppas någon ser din fråga som kan mer om sådant här. Det finns ju en del som kan genetik mm. Kanske kan du också PM'a annars.

Då jag ej själv kan så spammar jag bara:

http://www.google.se/search?q=How+to+tell+if+a+rabbit's+dental&sugexp=chrome,mod=5&sourceid=chrome&ie=UTF-8#hl=sv&sclient=psy-ab&q=rabbit+dental+problems+hereditary+or+not&oq=rabbit+dental+problems+hereditary+or+not&gs_l=serp.3…9299.24506.0.25273.52.46.5.1.1.0.151.4723.11j30.41.0…0.0…1c.ontzpokFg0k&pbx=1&bav=on.2,or.r_gc.r_pw.r_qf.&fp=dea053561157ac61&biw=1152&bih=745

Lek lite med sök ord som rabbit dental hereditary | teeth | hereditary problem or not |dental disease in rabbits hereditary or not

och så vidare.. kanske du redan gjort men postade iaf.Skrattande

Hoppas någon annan svarar dig.Skrattande