Kanin iFokus

Kanin

Etikettmat-och-utfodring
Läst 2914 ggr
Saffran.
0

Diarré

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Misstänker att Nemo har fått diarré. Men har också hittat små kulor, vilket kan betyda förstoppning. Men han äter hö och så i varre fall. Funderar på om jag bara ska ge honom hö och vatten tills det blir normalt igen.

http://kaninmagazinet.se/2012/february/diarre.html - Här står det "Det är vanligast hos unga kaniner som nyligen bytt hem."

Tror också jag har gett lite för mycket blåbärsris. Så får sluta med det nu.

Han har heller inte ätit sin blindtarmsavföring, så gissar på att han har fått för näringsrik kost.

Om det inte blir bättre om två dagar, åker vi in till veterinären. Som det står på kaninmagazinet.

Bild

[_hsleiufhbtv]
0

Ta bort all mat och ge bara hö och vatten. Ge critical care också om du har det hemma.

Saffran.
0

#1 Ska göra det. Vart kan jag beställa CC och matspruta?

[_hsleiufhbtv]
0

#2 i djuraffär kan du köpa, samt hos vissa veterinärer :) oftast billigare hos vet..

Saffran.
0

#3 Ok, tack. :)

Saffran.
0

Vad hette den där veterinären som minaniner sa var bäst i Sverige? Någonting på M.. Någon som vet? :c

[_hsleiufhbtv]
0

#5 Cecilia i hjärup är bäst tycker jag hittills :) riktigt kunnig!

tussen12
0

kan det inte vara blindtarms bajset då? :)

Ge hö och vatten i 2 dar, Om det inte blir bättre så åk in,

Fasnar det i baken på h*n?

//Hälsningar Kringlans Kaninuppfödning!

Hemsidan: www.Kringlanskaniner.weebly.com you know my name, not my story 

Saffran.
0

#6 Skulle helst vilja få tag på någon i Västerås. ;)

#7 Hur menar du?

Det ska jag göra.

Vet inte, ska kolla. Han äter hö just nu så vill inte störa honom. :)

Klara.b
0

#5 Tror det var Marianne Tornvall eller något sånt :)

Mvh Klara, Musse, Hedda och Rabalder.

Saffran.
0

#9 Så var det ja! Tack! :))

tussen12
0

bajset som kommer igenom blindtarmen, Dom äter upp det derekt. Men han kanske har fårr lite för näringsrikt foder, Ttror inte det är nogon fara om det inte är en massa klet i baken, Kolla de:)

//Hälsningar Kringlans Kaninuppfödning!

Hemsidan: www.Kringlanskaniner.weebly.com you know my name, not my story 

Klara.b
0

#10 Ingen orsak :)

Mvh Klara, Musse, Hedda och Rabalder.

minaninar
0

Äter han sitt hö duktigt nu? Kommer det några vanliga pluttar. Några av dem är ju små, så visst, så ska de inte vara, de ska vara stora som den du visar i jämförelse, men jag anar att det kanske kommer stora snart?

Skippa blåbärsriset så länge om han inte var van vid det från uppfödaren. Skippa alla grönsaker o sånt. Och som sagts ovan, inga pellets i varje fall inte under kvällen tills du ser bra bajs. Minns ej din pelletssort, men ge inte fri tillgång utan.. kanske ½dl och delat på två ggr per dag? Kan det vara nåt? Det var dvv unge va? Typ 9 veckor nu? Eller?

Men som sagt vänta tills det kommer rikligt med bajs i kulor som är lika stora ungefär. 
Det kladdiga kommer försvinna så fort du inte ger för mkt mat. Det är som andra sagt blindtarmsbajs som blivit dåligt av för mkt näringsrik mat.

Marianne Tornvall är en av Sveriges bästa o är på Mälarens smådjursklinik, det ligger om jag förstått rätt i Sigtuna - men det är väl lite långt från västerås. Borde finnas någon bra i Västerås. Dessutom tror jag att du klarar av det här utan veterinär - förutsatt att hon fortsätter äta hö duktigt, dricka vatten (byt gärna flera ggr, det brukar få kaninen lite intresserad), och börjar bajsa fint. Du kan ju ev. ta ut henne på golvet och låta henne gå på upptäcksfärd under din övervakning (så inget händer).

Critical care som nämndes är jättebra att ha hemma! En livräddare! Det ska ni försöka få tag på. Rekommenderar att köpa hos veterinär, eller på nätet men det tar ju ett tag. Inte så många vanliga djuraffärer som har det. Det kunde vara bra nu, men som det låter ska det inte ens behövas. Hos veterinären kan du också be att få köpa mjuka plastpipetter eller dossprutor till CC:n det kostar bara nån tia eller så.

Men som sagt: äter hon hö? Annars sitt och handmata och pyssla lite under kvällen. Om hon inte matvägrar utan är intresserad så behöver du inte oroa dig.

och är rumpan kladdig så ska den tvättas med rent ljummet vatten o torkas med ren fin handduk. X)

[randi]1
0

Som de sagt tidigare i tråden, ge endast hö och vatten. Man kan även ge kaninen lite kamomillte vid diarré.

Saffran.
0

#13 Han äter hö duktigt nu. Och hans avföring är i största del normal igen. :) Kanske lite lite mindre än annars, men det blir nog som vanligt snart. :)

Han får en halv deciliter pellets på morgonen. Edel blandat med Cuni Pro. ;)  Fast han är inte så jätte förtjust i Cuni Pro. Oskyldig Han blev 11 veckor i fredags. :)

Har haft honom på golvet idag, innan jag upptäckte detta. Då fick han springa runt och busa lite. ^^  Hagen pappa bygger är också klar snart, så då ska han få rastas av ordentligt. ;)

Får se till att köpa hem CC så snart som möjligt, om det skulle behövas i framtiden.

Han ser inte kladdig ut i rumpan i varre fall. :)

minaninar
0

Alltså jag kollade bilden igen. Skulle tro att de små bajsarna också är enstaka fragment av druvbajs.. de släpper sådana ibland också. De är glansigare och jämnare och om man squishar (vilket jag naturligtvis måste göra) så är de mer som typ choklad och har inga grova fiberrester i sig.

Tror bara att du kan fortsätta med hö och eventuellt ge lite mindre pellets.. trots att han växer.

Alltså det kan vara så att han inte är van. Kaniner gillar inte alltid de det inte är vana vid. Men om ett tag kommer han förmodligen äta cuni pro som om det inte fanns något annat i världen.Skrattande

Ja, köp hem en rejäl påse critical care (141gram eller 454gram, den jättelilla påsen på 35 gram, den räcker en dag, vilket är tråkigt om kaninen blir sjuk en helg.. vilket av någon anledning ofta verkar vara fallet.. gärna lagom till långhelg också), de är dyra men det kommer löna sig. Alla som upplevt olika akuta grejer med kaninens mage vet hur viktigt det är med cc och hur mycket elände man kan avstyra med att stödmata på tidigt stadium. CC-påsen med pulver kan förvaras i frysen, väl tillförsluten även efter öppnandet. DÅ håller den bättre.

Jag tror magen kommer fixa sig gott och väl på egen hand. Bara du har koll  på att han bajsar.

Blenky
0

Jag kanske ska nämna att hans mamma också har en tendens att lämna blindtarmsavföringen, detsamma gäller hans två äldre halvsystrar, så det kanske är ett släktdrag? ObestämdTungan ute

// Rebecka Glad

Trollsländans kaniner:
Dvärgvädur; madagaskar och viltgul samt manteltecknat

minaninar
0

#17 Du tror inte det kan ha med fodermängd att göra då? OskyldigTungan ute Det är viktigt att de får i sig sina friska välformade blindtarmsbajsar då de nutritionellt är skräddarsydda. X)

Blenky
0

#18 Vet inte riktigt, mina honor får 1/2 dl pellets och det är endast dessa 3 som lämnar det… Obestämd

// Rebecka Glad

Trollsländans kaniner:
Dvärgvädur; madagaskar och viltgul samt manteltecknat

minaninar
0

#19 Kan ju testa att minska pelletsmängden till dem när de inte har kull, och också se över vad du ger i övrigt (kan också vara i fall du ger morötter, frukt, eller lite för mkt grönsaker?). De ska inte släppa och framförallt ska de inte vara dåligt formade eller kladdiga.

Fast det är klart, just under perioden honor ger di så ska de ju ha lite mer mat och då ska de släppa fina välformade druvbajsar för tydligen ska kaninungarna ha dem å snacka på typ när de öppnar ögonen och börjar äta vanlig mat. Lite oklart om man kanske tom ska ge det lite tidigare till ungar som ej får modersmjölk. Tungan ute Bon apetit!Flört

Saffran.
0

#16 Funderade faktiskt också på det. Och dem va, som du beskriver, blanka och såg ut som mosad choklad om dem mosades… xD

Kanske kan minska liite med pellets och se hur det går. :)

Ja han kanske vänjer sig sen, när han bara har det att välja på. ^^

Det ska jag absolut göra! c:

Det tror jag med. Och bajsar det gör han. ;P

#17 Ja det kanske kan ligga lite i generna där… hehe. :3