Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 1188 ggr
zapflap
0

diarre?

Vad ska man göra om sin kanin bebis fått diarre?

nått bra tips? på hur den blir bättre??

tacksam för svar

tussen12
0

den ska bara äta hö och vatten om det inte blir bättre så får ni åka till vetrenären :)

Lycka till

//Hälsningar Kringlans Kaninuppfödning!

Hemsidan: www.Kringlanskaniner.weebly.com you know my name, not my story 

zapflap
0

okej tack!

tussen12
0

glömde säja, Vänta 2 dar och ge han Hö och Vatten bara det inget annat! :)

//Hälsningar Kringlans Kaninuppfödning!

Hemsidan: www.Kringlanskaniner.weebly.com you know my name, not my story 

zapflap
0

okej Glad

minaninar
0

Hm, vad menar du med diarré? För att kunna hjälpa dig måste vi veta vilken konsistens.

1. Beskriv bajset, hur det ser ut osv.

2. Hur länge har det varit så?

3. Vad ger du för mat o godis mm? Hur länge har den ätit denna mat? När avvandes den? Har den nyss flyttat till er?

4. Bäbis - hur gammal?

Jag säger redan nu: Om bajset sprutar, är vattnigt, chokladsås (ursäkta associationen), eller vattnig gegga - då är det faktiskt mkt akut och då är det snabb färd till veterinären som gäller och inte läge att fortsätta diskussionen här. Bara så du vet redan nu.

Det här med kaninbäbisar och diarré är ju lite speciellt. Finns viss typ av magbesvär som är speciellt för unga kaniner men jag har inte riktigt läst på det lika bra. Det är också väldigt lätt att förlora sin unga kanin i detta om man inte gör något åt det. men en snabb blick säger mig att diarré inte är det främsta symptomet, om det alls förekommer.

Men ta bort allt utom hö och vatten. Sedan är det nog bra om du läser på ordentligt om vad en kanin bör äta, eftersom de flesta människor, även många som skaffar kanin, inte har en aning om vad som egentligen är bra för kanin, tyvärr får man inte alltid hjälp när man skaffar kanin heller.

Ge inga morötter eller frukter, eller godis, eller knäckebröd, eller annat.

Hö och vatten just nu.

zapflap
0

va o kollade på en kaninbebis igår som ja bestämde mig för o den va "smutsig" i rumpan så hon nämnde att den hade/har/haft diarre…men hon sa att de va pga ätit (för mkt?) äpple?

han är 8 veckor

tänkte därför fråga vad man skulle göra om den får de när den flyttar hem till mig

zapflap
0

vet inte hur länge de hade vart så men ja antar ju att han fått diarre nyligen

minaninar
0

Jag hoppas att uppfödaren tvättade av kaninens rumpa ordentligt! Måste göras.

Sedan så är det väl så - vad jag förstått att det är alldeles för tidigt att ge äpplen o grönsaker vid 8 veckor!!!! Kaninens tarmflora är inte färdigutvecklad och har svårt att hantera sådant.Obestämd Jag kan minnas fel men har för mig att man nästan kan vänta till 4-månadersålder innan man börjar ge sådant, då ska tarmen ha hunnit bli "vuxen" och bakteriefloran stabil och kaninen börjat äta sina nattbajsar.

Hö, vatten, lagom mkt pellets, eller tillfälligtvis: bara hö och vatten om det blir kladdigt.

zapflap
0

okej tack