Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 613 ggr
ninen DH
0

Hjälp! e det farligt!?

I dag var jag ute men mina kaniner i hagen i typ 5 min. och dom åt en

del klöver och så men när dom kom in i buren börjae ena rycka! Som

om han hickade… Och sedan så SLÄNGDE han sig på rygg. Som tur e så

filmade jag just då men den e för stor för att ladda upp vilket e jätte

synd för där ser man verkligen vad som hände

men jag klappade honom lite på nosen och då så reste

han sig upp och sedan lade han sig ner igen. Och efter ett tag, när jag

gick dit igen så låg han ner men reste sig när jag kom och gick fram till

gallret  som han alltid gör. Och sedan började han tvätta sig (det gjorde

han ochså  när han kom in i  buren innan han började rycka och lägga

sig på rygg) Och efter det började honan rycka, men sedan slutade det

och det hände inget mer men vad kan det vara och är det farligt????!!!

är glad för snaddt svar!Gråter

Zvintos
1

Ryckningar i sig behöver inte vara ett dugg farligt, beroende på hur de ser ut. Det kan vara början till ett glädjeskutt, att de känner sig glada eller lite busiga. Att han slängde omkull sig brukar vara ett tecken på att han trivs eller att han ex är varm och behöver vila. Det är vad jag tänker på när du beskriver det hela.

ninen DH
0

Tackså jätte mycket! hoppas det är så :)

han andades inte som han brukar göra när det är varmt  och han gjorde en volt men vilken lättnad om det är så Tack!

minaninar
0

Precis som #1 säger, när de kastara sig/slänger sig åt sidan med en duns så är det för att livet är så himla underbart. Ryckningarna.. som sagt svårt att säga.. Om det rycker lite lätt i ryggmusklerna och bakkroppen brukar det betyda att man äter något som man tycker är jättegott (som sina cecotrofer t.ex.Tungan ute). Men om det var konvulsioner eller värsta spasmerna så är det ju inte så bra.

Men hela upplägget plus att de reser sig upp o beter sig helt normalt med normal kroppskontroll direkt när du kommer fram får mig ändå att tänka att allt är ok.
Klöver är bra, men för mkt kan ge gaser i magen. Så lagom är bäst.Skrattande

viggebys
0

Min hona gjorde precis likadant nyss när hon fick en ny bur, slängde sig på rygg och rullade sig som hästar brukar. Och jag ser tydligt på henne att det bara är av lycka :)

Viggebys Kaniner - www.viggebys.weebly.com/

ninen DH
0

okej tack för svaret, jag har bara en fråga: vad betydercecotrofer, konvulsioner, spasmerna, :) Men tack så mkt för svaret!:)

ninen DH
0
viggebys
0

spasmer är typ ryckningar/"upphakningar" :) dom andra vet jag inte :)

Viggebys Kaniner - www.viggebys.weebly.com/

minaninar
0

cecotrofer - druvbajsar, nattbajsar, nattavföring.. blindtarmsavföring.. Du vet, den som de käkar direkt från från ändtarmsöppningen som innehåller massa nyttiga grejer som behöver gå genom kroppen en extra gång för att tas upp.Skrattande

Äh, konvulsioner, typ väldigt kraftiga ryckningar.. då du garanterat ser att detta är sjukligt.

Men som det låter är det nog bara bunny flop.. som betyder att de trivs.