Kanin iFokus

Kanin

Etikettmat-och-utfodring
Läst 1569 ggr
[luckymoa]
0

Pre alpin

Vart i hela fridens namn kan man beställa det fodret? Har kollat på massor med olika sidor men inget funkar :( Vart e de billigast?

minaninar
0

www.futterkonzepte.de

http://www.futterkonzepte.de/catalog/product_info.php?cPath=25_41&products_id=802646

här är en bra sort t.ex.

det som är bra är att de jobbat på att en ska vara extra bra för tändernas nötning.. det märks när man tittar på hur han jobbar för att äta det. Han verkar dock tycka det är mkt gott.

annars finns det hästvarianter som är billigare också:

http://www.futterkonzepte.de/catalog/product_info.php?cPath=25_41&products_id=802259

dessa är enorma tegelstenar (fast större stora gb-glasspaket), de är för hästar, Lina R hade testat till sina hermelutter men de uppskattade visst inte. Min kanin älskar det.

den andra hästvarianten, wiesenflakes kunde man köpa här:

http://www.stroeh.de/shop/Pferdefutter/Pre-Alpin-Agrobs/PRE-ALPIN-Wiesenflakes

(där finns naturligtvis också den ovan, pre alpin compact)

minaninar
0

Ville bara tillägga att jag tror de på Futterkonzepte.de faktiskt tom kan svenska. Tror det. Om det inte var på stroeh.de Har för mig Lina sade någonstans att de svarat på svenska. Ev fanns sidan tom på svenska på Stroeh.de

kan kolla futterkonzepte.

När jag hade kontakt med Futterkonzepte så kunde man också maila och få hjälp med beställningen, att göra ändringar och så. De är väldigt snälla och skulle man råka göra fel så går det att rätta till.

minaninar
0

Här kan du beställa Pre Alpins häst foder på svenska. Det är väl PA Compact och PA Wiesenflakes som är de intressanta. Compact är enorma så då måste man för hand dela upp, men det går bra, blir lite smuligt bara. Men min kanin älskar dem.

Men vill du ha det foder som är en gnutta dyrare men avsett för kaniner och för deras tandnötning så är det futterkonzepte som gäller..

Jag har nöjt mig med deras priser.

Kan också göra reklam för två andra produkter hos dem finns i småpack o storpack. Vet ej hur många du har?

Men det är blombladsmixen och kyddmisen här är storpack, 1kg st.

http://www.futterkonzepte.de/catalog/product_info.php?cPath=25_37_113&products_id=800274

http://www.futterkonzepte.de/catalog/product_info.php?cPath=25_37_113&products_id=800392

Dem kan man ta en nypa och strö över höet så ser det läckert ut och luktar läckert.. och kaninen uppskattar det

[luckymoa]
0

Kanon! Ska kika runt lite å se vad ja hittar… Jag har 10 st så det går ju åt en del ;) Så ett bra pris är absolut ett plus! :)

minaninar
0

Ja då kanske det är läge att satsa på hästvarianterna. De är ju också bra. Tänderna får ju ändå sitt när de mumsar hö så det går nog bra ändå.

[luckymoa]
0

E det weisenflakes och fetura som gäller då? Eller vilka e bäst att satsa på?

minaninar
0

Fetura ska man nog bara ha till dem som är dräktiga o digivande (ev. till växande.. men det är liksom inte riktigt mitt område). Ser du vad de har för värden och innehåll? Är det alfalfa (luzern) i dem? Fast har du 10 så har du väl en del kullar?

[luckymoa]
0

Råprotein 13,80 % Fett 2,70 % Växttråd 21,60 % Råaska 7,80 % Ja några kullar blir det ju men inte jättemånga… Jag har pellets från versele laga nu, så ja funderar på att köpa weisenflakes att blanda den maten med… Vad tror du om det? :)

minaninar
0

Det låter bra.

Det som vore intressant att veta om fetura är hur hög kalcium är? Samt hur hög E-vitamin är? Vet inte om det är något mer att tänka på men tror att det är det. Eftersom Fetura är för de grupper jag nämnde så skulle de värdena kunna ligga lite högt. Jag skulle nog satsa på Wiesenflakes och blanda går ju bra.

Se bara till att du köper flakes och wiesencobs (för jag tror ev att wiesencobs är för stora, och vet ej hur lätta de är att dela på, även om jag tror de påminner om compact och då är väldigt lätta att dela upp, men för enkelhetens skull: wiesenflakes)

[luckymoa]
0

Ok kalcium e 1,10 E vitamin 123,7 mg per kg

minaninar
0

Ok, kalcium ligger lite högt, man säger max 1% om det inte är någon av kategorierna ovan, men de bästa fodrena håller sig på lägre kalcium, ca 0,6% har jag för mig. Evitaminet.. hmm, det var faktiskt Lina R som sade det, och minns inte vad hon sade? Det framgår i någon av fodernörd-trådarna.

Men då är det mer tydligt: lite högt protein, lite högre kalcium o rätt högt E-vitamin: det är som namnet Fetura (fetus) också säger för dräktiga osv.Skrattande

Skulle nog hellre ta wiesenflakes och sedan om jag ville ge något extra förutom cuni complete till dräktiga o ungar skulle jag välja alfalfahö, eller alfalfa.pellets. Finns ju en del olika, slasa naturell grön, t.ex. Men det står i fodertråden, samt i den tråden om foderbyte som du kan söka här på sajten.

[luckymoa]
0

Ok ska även ta ett kik på salsan :)

Kiyona
0

Förutom salsan som är lite svårare att få tag på så finns där andra lucern sorter som inte inehåller melass.

Typ spannex lucern produkter som finns att köpa hos lantmännen, några av dem iallafall som är för lantbrukare.

Snöfall - Caught between what happened and what could never be

Gilla Snöfalls Djuringar på facebook!.

**Snöfalls Lejonhuvade Dvärgvädurar har upphört förtillfället men återkommer efter att alla studier är klara och körkort är fixat! **

**Mvh//Andrea **