Kanin iFokus

Kanin

Etikettallmänt
Läst 1308 ggr
Suskiv
0

Finns det bra kaninböcker?

Det som jag hittat har oftast varit rent skit så finns det några bra böcker. Gör inget om de är på engelska.

//Mamma till både vilddjur och tamdjur. :-D

PrinzeZz
0

nu har farsan lyckats städa undan den för tillfället men jag har en kanonbok som jag köpte i england som heter rabbit lopedia någonting

edit: hittade den, Rabbit lopaedia heter den
http://www.rabbitwelfare.co.uk/catalog/product_info.php?cPath=38&products_id=192

Medarbetare på kaninhoppning.ifokus.se | Rosvalla-katastrofen 20/2 2010 Måne 
Uppfödning av hoppkaniner | Hemsidan | Bloggen |

minaninar
0

Stories Rabbits Tell är en fullkomligt lysande bok. Det handlar inte direkt om kaninskötsel utan om kaninens "historia", dess hemtrakter, hur de kom att hamna på alla möjliga platser, människans relation till kaninerna i kulturen, historien, litteraturen, myter, osv osv. Samt ordentlig genomgång av alla "industrier" kring kaniner. En ovärderlig bok som bitvis var extremt svår att läsa pga den fruktansvärda behandling som myriader av långöron fått genomleva. Genom denna bok får man en bakgrund till olika diskussioner om kaninens värde, etc. Den bästa jag läst och massor av vidare lästips. Skriven av amerikanskor men många exempel från Europa även några hårresande från Sverige vill jag minnas. :(

The relaxed rabbit (bok eller/och dvd), båda är bra. Jag tycker man lär sig enormt. Nästan så jag tycker dvdn är bättre för att man ser exakt hur hon gör. men bilderna i boken o förklaringarna är ej dåliga heller. Dessutom står det lite mer i boken än som finns i dvdn. Av Chandra Moira Beal

Rabbit health in the 20th century Kathy Smith, handlar nästan bara om kaninens hälsa o sjukdomar och hur man som kaninvän kan ta hand om sina kaniner, vad man ska ha hemma, vad man ska tänka på när man väljer veterinrä, vad man ska fråga veterinär, och sedan genomgång av alla krämpor och ungefärliga behandlingar som kan vara aktuella, samt olika nätadresser osv. Naturligtvis är den anpassad för amerikanska förhållanden men jag tycker den har sitt värde med.

When your rabbit needs special care - traditional and alternative healing methods Lucille Moore, Kathy Smith: om vård av sjuka kaniner och kaniner med handikapp o kroniska besvär. Traditionell menas västerländsk medicin, och alternativ är allt annat. Så den innehåller både vanlig veterinärmedicinsk info och alternativ. Men skrivet av personer som är kaninmänniskor, inte av veterinärer, dvs. den vänder sig till vanliga kaninägare. Den är också skriven utifrån dessa personers egen erfarenhet och kontakt med veterinärer och tror även den är fackgranskad (liksom den jag nämnde innan).

*) fackgranskad, dvs någon som är kunnig inom veterinärmedicin har granskat för att se att det inte är några direkta fel utifrån ett veterinärmedicinskt perspektiv.

Sedan finns det några tunga veterinärmedicinska böcker som jag kastat lystna blickar på men de kostar ju typ 800kr eller mer, även på bokus osv..Rynkar på näsan

Frances Harcourt Brown är en person som skrivit mkt veterinärmedicinsk litteratur om kaniner.. t.ex.

Jag har några till, men tror ej kanske de är så intressanta för dig.

T.ex. Marinell Harrimans The House Rabbit Handbook

Anne McBride Why does my rabbit..? (Jo, den kan vara intressant för dig, den var inte så dyr heller, mycket visste man, men inte allt.. och en del riktigt bra förklaringar och tips).

A house rabbit primer av Lucille Moore är jättebra också. Men liksom Harrimans är det en bok om att skaffa innekanin. Men även om vissa saker kanske är annorlunda än i sverige, eller man kan ha delade meningar om något är de väldigt grundliga och går igenom allt det där med "ska man skaffa kanin", vad ska man tänka på och sedan kaninsäkring, first aid, osv osv bra bok tycker jag. Även om man haft kanin ett tag eller läst mkt så är den bra och tänkvärd. Skulle säga att den är GRUNDLIG.

minaninar
0

Glömde Rabbits health husbandry and diseases av Virginia Richardson.. också mest om kaninens kropp och dess sjukdomar… också bra.

Suskiv
0

Sådär då har jag beställt Stories Rabbits tells, The relaxed rabbit och Rabbit health in the 20th century.

//Mamma till både vilddjur och tamdjur. :-D

Zakarias
0

Böcker från skaf brukar vara dem bästa :)

minaninar
0

#4 Bra val!! Alltså Stories Rabbits Tell - den är grymt bra, men förbered dig på bitvis tung läsning. Det ska bli jättespännande att höra vad du tyckte sedan om dem!! Vi kanske får göra små bokcirkels-diskussionstrådar sedan?Cool

slarvigt
1

#6 Kul idé! Jag får ibland känslan av att mina vänner, som inte har kaniner, ibland är lite måttligt intresserade av alla spännande fakta jag har att berätta :P

minaninar
1

Cool haha.. känner igen det. De undrar vem som har tagit över deras kompis?Oskyldig

hobbymupp
2

Alla de som #2 nämnde, + Rabbit Medicine and Surgery (veterinärbok, men intressant och ej superdyr) och Rabbit Nutrition and Nutritional Healing (där finns allt om hur mycket kaniner behöver av olika mineraler och vitaminer, vad i foderriket som innehåller vad och massa spännande fakta för fodernördar!