Kanin iFokus

Kanin

Etikettmat-och-utfodring
Läst 765 ggr
Llinnea-
0

Vad ger ni för mat?

Vilken typ av mat ger ni? Hur mycket? Skriv rasen du har.

KajsaM
0

Hampus, korsning. 1år. ca. 1kg. Äter Lottie, 1-1½ msk.

Zvintos
0

Fia, dvärgvädurskorsning, 11 mån, 2kg: ½dl-1dl
Bianca, dvärgvädurskorsning, 7 mån, 1.8kg: 0.75dl-1dl
Skalle-Per, dvärgvädur, 2.5 år, 1.6kg: ½dl-1dl
Theo, dvärgvädurskorsning, 1 år, 1.5kg: 1dl-1½dl
Järnsaxa, belgisk jätte, 10 mån, 7kg: 2½dl-4dl
Daylight, hermelin, 10 mån, 1kg: 1msk-3msk
Iris, dvärgvädurskorsning, 1 år, 1.4kg: 1dl-1½dl
Mimi, dvärgvädurskorsning, 2.5 år, 3kg: 1dl-1½dl

Alla mina kaniner får Stampe pellets.
Första måtten är under sommaren, det andra under vintern.
Det är lite ungefärligt, lite beroende på hur aktiva de är.

Mysterious
0

Alfred får lottie fri tillgång tills han e sex mån,han e en hermerlin rex

hannap
0

Nancy är så liten (12 veckor) så hon får fri tillgång till pellets. och Sid (ca 2-3 kg) får en halv till en dl pellets och rikligt med goa gerjer att gnaga på som morot med blast och broccoli.

Sosso
0

Putte och Lisa, dvv, 3 och 1 år (snart), ger ca en halv dl pellets och blandar i kanske en halv matsked blandfoder nån gång i bland, fri tillgång till vatten och hö. Får också morot varje dag, och maskrosblad och lite andra grönsaker och frukter. :)

myriis
0

Mina kaniner äter Stampe pellets.. :) Dem älskar det.

Max-Lisa-Kim
0

Vi varierar ibland med olika blandfoder. Många kör med endast pellets, vilket är trist och gör att kaninen så småningom tröttnar.

Vi har två kaniner så vi fyller på lite mer än de flesta andra (som har EN kanin)! Inte för att jag mäter noggrant men ca 2 dl får de. Men det är endast 2 (i vissa fall 3) ggr i veckan.

huldisen
0

Hulda 11 månader , teddydvärgvädur. Får carrier . 1 dl om dagen.

Nathalieee
0

ROSA 110  . Hopp kaninerna (Dv korsningar,  lejonkorsningar , harkorsningar)   nästan alla får 1 dl , brukar minska ner på sommaren.  Jättarna 4 dl .

twinnie
0

Moses , korsning , 1,5 kg , ½ dl Lottiepellets

Max-Lisa-Kim
0

Jag glömde skriva ras, hehe! ^^

Max är hermelin, Kim är dvärgvädur och Lisa är dvärghare.

myriis
0

#7: Med blandfoder, menar du då gnagarblandningar som ska vara för marsvin, hamstrar + kaniner?
Kan isåfall berätta att det är väldigt onyttigt för en kanin. Sen det att kaniner tröttnar på pellets stämmer inte alls. Mina kaniner har ätit Stampe pellets i 2 år och kastar sig fortfarande över det, det går före morötter och bananer!
Sen ska man inte byta foder för ofta eftersom det kan bli jobbigt för kaninens mage..

SaraB
0

Molly & Mimmi, hermelin/teddy/löwen, 4 resp 5 mån. Vikt Mo: ca 1 kg. Mi: 700 gr.
Lottiepellets: en näve ca ½ dl.
Utöver det massa grönsaker så som sallad, gurka, morot m.m. 1 ggr i veckan får de havre och ca 1 ggr i månaden lite gnagarblandning.

Tina-A
0

Leah, korsning, 1år och 4 månader, ca 3kg. Pellets ca 0,5 dl.

.: Dance like there is no tomorrow :.

[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

Keligast
0

Mimmi: Dvv. (kanske 2kg) 1/2dl kaninpellets

Albin: Korsning. (vet inte kg) Lite mindre än 1/2dl kaninpellets

KvirrZ
0

Pepsi dvv korsning, 6 år, kanske 1,5-2 kg - 1/2dl lottie
Isaac, Lejon/hermelin, 10 veckor - Fri tillgång till pellets som jag fick med+ lottie iblandat.

- Mvh Emma

Max-Lisa-Kim
0

Om du kollar genom hela forumet hittar du snart ett inlägg där jag har skrivit att man inte ska byta mat för ofta. Och jag har aldrig heller konstaterat tydligt att 100% av alla kaniner inte gillar torr pellets. Att blandfoder är onyttigt är anledningen till att jag brukar skriva att kaninen inte behöver ha mat mer än 1-3 ggr i veckan. Att jag inte skriver 1 mils långa inlägg är ibland anledningen till missförstånd :-)

myriis
0

#17> I see ;)

twinnie
0

#17 Ger du inte dina kaniner mat varje dag?

SagaoAlfred
0

Känns som att det redan finns en del sånna här trådar, men jag ger mina kaniner Stampe pellets iaf.
Alfred får ungefär 1 dl, men äter inte upp det på en dag utan på två eller oftast tre dagar.
Saga får tre matskedar.

[Niike]
0

Jag mäter inte precis hur mycket de får..Men ungefär;
Niike , dvärgvädurkorsning 2 år, 1,5 - 2 kg > ca 1/4 -1/2 dl havre/kväll
Fia , löwen 5 år, 1-2 kg > samma som ovan + lite solrosfrön
Alpha , fransk vädur 8 v , vikt ? > nästan fri tillgång (havre+lite solrosfrön)

Utöver detta får de gräs, grenar, knäcke/torkatbröd/grönsaker och såklart vatten och fri tilllgång till hö.

Max-Lisa-Kim
0

Förut skrev jag långa inlägg, men efter ett tag märkte man att det är jobbit att läsa för långa inlägg XP

Lotta_A
0

Molle dvv/hermelin. 1 år 6 mån. ca 2 kg. 1/2 dl pellets :)

Fj-a-deer
0

men jag har fyra kaniner i en bur och dom får en skål pellets om dagen jag fyller på,på dagen och på kvällen. Det är två dvärgvädurar som heter:Jasmine och Charlie Jasmine är nån månad, och Charlie är ett år och några månader. Dom andra två är hermeliner: IstanBull och Ragnar, dom är "tvillingar".

War, war never changes.

KvirrZ
0

#24 Oj, alla i samma bur? Hur stor är den? :)

- Mvh Emma

ciss
0

#24: Hur stor är buren? Vad mysigt med en liten flock :)

/ Cissi, medarbetare på Kanin
    www.frihetenskaniner.se

Ellen95
0

Mina två kaniner är korsningar. Dom väger typ ett och ett halvt kilo. Dom får en halv dl lottiepellets och lite fruktblandning. På vintern frå dom mera.

Chippers
0

Diva får nytt hö dagligen, grönsaker och lite mindre än en knytnäve pellets …knäckebröd ibland då det finns hemma.

[Quellii]
0

Mozart Belgisk jätte på 4 månader, får 4dl rabbfor dagligen + grönfoder, hö och vatten :)